ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۴۲۸۰۹

سیل سفرهای نوروزی را ۱۲ درصد کاهش داد

محسن حاجی اسماعیلی، مقام مسوول سازمان راهداری گفت: نوروز امسال وقوع سیل باعث کاهش ۱۲ درصدی سفرهای نوروزی حمل‌ونقل عمومی شد. به گزارش تسنیم، حاجی اسماعیلی اظهار کرد: در طرح سفرهای نوروزی امسال حدود 62 هزار دستگاه انواع ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شامل 14500 دستگاه اتوبوس، 31500 مینی‌بوس و 26300 دستگاه سواری کرایه بین شهری به مردم خدمت‌رسانی کردند. وی افزود: از 25 اسفند سال گذشته تا 17 فروردین‌ امسال 7 میلیون و 366هزار و 443 مسافر در قالب 705 هزار و 173سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12درصد کاهش داشته است. وی دلیل کاهش سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی را شرایط جوی و وقوع سیلاب‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: 43.2 درصد سفرهای انجام شده درون استانی و 56.8 درصد برون استانی بوده است. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری یادآور شد: مجموع سفرهای انجام شده با ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای 238هزار 325 سفر معادل 33.8درصد با اتوبوس، 118هزار و 666 سفر معادل 16.8 درصد با مینی‌بوس و 348 هزار و 182سفر معادل 49.4درصد با سواری کرایه انجام شد. حاجی اسماعیلی افزود: از مجموع 7 میلیون و 366 هزار و 443 مسافر جابه‌جا شده 4 میلیون و 521هزار و 836 نفر معادل 61.4درصد مسافرین با اتوبوس، یک میلیون و 508 هزار و 587 نفر معادل 20.5 درصد با مینی‌بوس، یک میلیون و 336 هزار و 20نفر معادل 18.1درصد از طریق سواری کرایه بین شهری جابه‌جا شدند. به گفته وی، بیشترین سفرهای انجام شده به مقصد تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مازندران، گیلان، فارس، آذرابایجان شرقی و غربی، همدان و لرستان انجام شده است.

تخصیص زمین رایگان به سیل‌زدگان

مجید جودی، مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن از اختصاص زمین رایگان به خانوارهایی که واحدهای مسکونی آنها در شهرها و روستاهای واقع حریم رودخانه‌ها قرار داشته و بر اثر سیل بطور کامل تخریب شده، خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، جودی با اعلام اینکه در مجموع ۲۷۰۰ واحد احداثی شهری، ۱۱ هزار واحد احداثی روستایی و ۱۷ هزار واحد تعمیری ارزیابی‌های بنیاد مسکن از آسیب‌های وارده به سیل لرستان است، از آغاز بازسازی واحدهای تعمیری و ارایه تسهیلات بانکی به خانوارهای سیل‌زده در معمولان و پلدختر خبر داد. وی گفت: ارزیابی‌ها از میزان خسارات به واحدهای مسکونی شهری و روستایی تحت مسوولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اتمام رسیده است و عملیات بازسازی آغاز شده است. مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه اولویت بازسازی‌ها به واحدهای تعمیری اختصاص یافته است، افزود: از امروز معرفی به بانک‌ها شروع شده و واحدهای تعمیری معمولان و پلدختر از امروز به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا تسهیلات را دریافت کنند. این مقام مسوول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد: اعطای کمک‌های بلاعوض نیز شروع شده و پرداخت هرچه سریع‌تر در اختیار مردم سیل‌زده قرار می‌گیرد. وی در تشریح جزییات پرداخت‌ها گفت: کمک بلاعوض برای تعمیری‌ها ۵ میلیون تومان، برای اسباب و لوازم ۵ میلیون تومان، برای واحدهای احداثی شهری ۱۲ میلیون تومان و احداثی روستایی ۱۰ میلیون تومان است. در مجموع ۲۷۰۰ واحد احداثی شهری، ۱۱ هزار واحد احداثی روستایی و ۱۷ هزار واحد تعمیری ارزیابی و معرفی شده است.

جودی در پاسخ به اینکه تمهیدات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای خانوارهایی که تمامی مدارک خود را در سیل از دست داده‌اند، به چه نحوی است؟ گفت: خوشبختانه در هنگام ارزیابی و تشکیل پرونده‌ها، این مساله نیز مورد توجه قرار گرفت. هم‌اکنون، حدود ۹۵ درصد مدارک سیل زده‌ها آماده است. هماهنگی‌های لازم با ثبت انجام شده تا هر کسی که مدارک خود را گم کرده است در عرض یک روز مشکلش حل شود. کسانی که مدارک خود را در سیل از دست داده‌اند در عرض یک یا دو روز، گواهی یا کارت ملی و شناسنامه خود را دریافت می‌کنند و از این بابت مشکلی وجود ندارد. مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: مناطقی از شهرهای معمولان و پلدختر هستند که در مسیل رودخانه‌ها احداث شده‌اند که ضرورت دارد تا مکانیابی آن واحدهای مسکونی تغییر کند، زمین‌ها را وزارت راه و شهرسازی در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده است و در حال طراحی هستیم. جودی ادامه داد: مشکلات تأمین زمین در شهر پلدختر در حال پیگیری است تا مسائل مربوط به تأمین زمین برای احداث واحدهای مسکونی در پلدختر حل شود.

احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی (ع)

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: اگر سیلاب بسیار شدید اتفاق بیفتد، اتوبان امام علی (ع) می‌تواند مثل دروازه قرآن شیراز فاجعه به بار آورد، از همین رو باید درخصوص این اتوبان تمهیداتی اندیشیده شود. به گزارش ایلنا، سالاری با بیان این مطلب گفت: موضوع سیلاب که به صورت فراگیر و گسترده همه جامعه ایرانی را درگیر کرد، می‌تواند نقطه عطفی در تغییر نگاه و باور عمومی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان مدیریت شهری و دولت باشد. برخی از تصمیم‌گیری‌هایی که در اقصی نقاط کشور گرفته شده، پیوست‌های مطالعاتی در آنها بطور کامل انجام نشده و موجب بروز برخی مخاطرات و حوادث غیرطبیعی شده است.

 

ارسال نظر