در شهر

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۴۷:۳۸
کد خبر: ۱۴۲۴۵۰

      خودروهایی که مشمول معاینه فنی نیستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، توضیحاتی در رابطه با خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 98 ارایه داد. به گزارش فارس سیدنواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ارتباط با مشمولان معاینه فنی در سال جدید، اظهار داشت: همه خودروها با 4 سال معافیت پس از آن سالانه یک بار باید معاینه فنی دریافت کنند. خودروهای تولید داخل سال 93 به علاوه قبل از آن مشمول انجام معاینه فنی در سال جاری هستند؛ همچنین خودروهای وارداتی از سال 2014 و قبل از آن نیز مشمول این موضوع می‌شوند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: خودروهای عمومی و تاکسی از سال 96 و قبل از آن نیز مشمول این مساله بوده و باید جهت دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند.از یکم فروردین بر اساس این مساله دوربین‌های سطح شهر، خودروها را کنترل و بررسی کرده و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، جریمه 50 هزار تومانی خواهند شد.

     پیش‌بینی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کرایه تاکسی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه امسال افزایش نرخ کرایه تاکسی براساس نرخ رسمی‌تورم صورت خواهد گرفت، گفت: منتظر اعلام نرخ تورم از سوی مراجع رسمی‌هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم نرخ کرایه براساس تورم، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، علیرضا قنادان در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر درخصوص نرخ کرایه تاکسی اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه لایحه نرخ کرایه قبل از انتهای سال به شورای شهر ارایه و مصوب شد، منتظر هستیم تا نرخ تورم اعلام شود تا تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ها صورت بگیرد؛ چراکه در پیشنهادی که امسال به شورای شهر ارایه کردیم، نرخ تورم را مبنا قرار دادیم. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: در سال‌های گذشته نرخ ثابتی به عنوان افزایش نرخ کرایه ارایه و تصویب می‌شد و بعد چون فرایند تصویب تا اجرا خیلی طولانی بود، با مشکلاتی مواجه می‌شدیم. وی افزود: امسال قرار است نرخ کرایه تاکسی حداکثر به اندازه نرخ تورم رسمی‌کشور در انتهای سال ۹۷ افزایش یابد. نرخ تورم هم براساس اعلام مراجع رسمی‌کشور تعیین می‌شود. قنادان با اشاره به اینکه قرار است نرخ تورم را مرکز آمار ایران اعلام کند، گفت: از این مرکز استعلام انجام داده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم تا نرخ کرایه را تغییر دهیم. هنوز چیزی اعلام نشده اما پیش‌بینی ما این است که کرایه‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران تاکید کرد: پس از اعلام نرخ تورم، نهایتا تا آخر فروردین توزیع برچسب‌ها را شروع می‌کنیم و اوایل اردیبهشت نرخ‌های جدید اجرایی می‌شود. به گفته قنادان، مردم می‌توانند توسط برچسب‌ها و تابلوهایی که در انتهای خطوط تاکسیرانی نصب شده‌اند، از کرایه‌ها مطلع شوند. همچنین کدهای تصویری مربع شکل (QR Code) هم در تاکسی‌ها نصب شده است و اگر مردم به وسیله نرم‌افزارهای مربوطه این کدها را اسکن کنند، قیمت مصوب در موبایل خوانده می‌شود. قنادان در ادامه با اشاره  به جشنواره تاکسیرانی تهران گفت: این جشنواره از هفتم تا سیزدهم اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود و یکی از محورهای آن این است که تاکسیران‌های نمونه از سوی مردم و از طریق سامانه مرتبط به ما معرفی شوند. ضمنا هر مقدار که تاکسیران‌ها از سامانه پرداخت الکترونیکی بیشتر استفاده کنند، شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان تاکسیران برتر را خواهند داشت.

وی تاکید کرد: با استفاده از پرداخت الکترونیکی چالش سنتی پول خرد در تاکسیرانی حل می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اصلاح خطوط تاکسی در تهران هم گفت: این یکی از برنامه‌هایی است که از سال گذشته به شهروندان نوید دادیم. در تهران ۶۵۰ خط تاکسی داریم. بعضی خطوط را داریم اما تقاضای زیادی دارند و بعضی خطوط را نداریم و برای آنها تقاضا وجود دارد. ضمن اینکه بعضی خطوطمان مناسب نیستند؛ مثلا در تهران خطی ۱۸ کیلومتری داریم که رفت یا برگشت آن یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول می‌کشد. این خطوط نیاز به اصلاح دارند.

    توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه‌‌سواری

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از توسعه خطوط ویژه دوچرخه‌سواری و دوچرخه اشتراکی در سطح شهر تهران به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت ترافیک شهرداری در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی تصریح کرد: تهران شهری است که معابرش مملو از انبوه وسائل نقلیه بوده که متاسفانه با اولویت تردد خودروهای شخصی طراحی‌شده است؛ بزرگراه‌های متعدد، تقاطع‌های غیر هم‌سطح زیاد، پارکینگ ارزان و رایگان، اعمال جرایم نه چندان زیاد و... همگی باعث تشویق استفاده از خودروهای شخصی در سطح معابر شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر می‌خواهیم با مشکلاتی مثل ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کم‌تحرکی شهروندان مبارزه کنیم باید شهروندان را تشویق کنیم که ضمن تغییر سبک زندگی از وسایل پرتحرک‌تری برای حمل‌ونقل استفاده کنند که با ترویج دوچرخه‌سواری می‌توان بر موضوعات کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلودگی هوا و تضمین سلامت شهروندان اثرگذار بود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه بسیاری از معابر تهران دارای پتانسیل بسیار مناسبی برای توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری و برقراری ارتباط با ایستگاه‌های مترو و پارک‌های بزرگ است تصریح کرد: به‌کارگیری سامانه‌های مدرن و روش‌های جدید حمل‌ونقل شهری، در شهرهایی که ترافیک و آلودگی شدیدی دارند، دارای جایگاهی ویژه و با اهمیت است. بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، معاون شهردار تهران بر ضرورت پـرداختن بـه سامانه‌های غیرموتوری به‌ویژه دوچرخه که برای سفرهای تا ۵ کیلومتری می‌تواند جایگزین خودرو شود تاکید کرد و گفت: دوچرخه‌سواری در صـورت ترکیب با حمل‌ونقل عمومی تأثیرات مثبت بسیاری را در پی خواهد داشت.

    بازبینی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بر ضرورت انجام بررسی‌های مضاعف فنی در زمینه طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، مهندس صبوری طی سخنانی در نشست ساماندهی رودخانه درکه، کنترل مضاعف مطالعات هیدرولوژی و هیدرولیکی طرح احیا و ساماندهی رودخانه درکه با لحاظ دوره‌های بازگشت طولانی مدت را امری ضروری دانست و با تاکید بر اینکه طراحی تاسیسات هدایت رواناب‌ها در مناطق پراهمیت شهری باید براساس مشخصات سیلاب‌های با دوره بازگشت بالا انجام شود، گفت: پیشگیری از سیلاب‌های شهری، از اهداف عمده مطالعات احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران به شمار می‌آید و کنترل مضاعف ملاحظات فنی پیش از ارایه طرح به مراجع ذیربط، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

او همچنین بررسی و کنترل ظرفیت عبور رواناب‌ها در مقاطعی از قبیل تقاطع بلوار مدیریت و بزرگراه یادگار امام (ره) با رودخانه درکه همچنین محل رمپ ورودی به غرب بزرگراه شهید همت را حایز اهمیت دانست و از کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران خواست تا مباحث فنی مطالعات احیای رودخانه درکه در بخش بالادست تقاطع بزرگراه شهید همت را به شکلی همه‌جانبه بازنگری کنند. همچنین مهندس گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این نشست با بیان آنکه مطالعات احیای رودخانه درکه با رویکردی غالبا زیست‌محیطی انجام شده و موارد فنی مربوط به هدایت رواناب‌ها در آن لحاظ شده است، پیشنهاد بازبینی مطالعات هیدرولوژی طرح را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران، اقدامی در جهت بهره‌گیری بیشتر از این ظرفیت طبیعی و به منزله تبدیل تهدیدها به فرصت است.

بنا براعلام پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران براساس مصوبات این نشست، مطالعات احیا و ساماندهی رودخانه درکه در بخش بالادست بزرگراه شهید همت، طی یک بازه زمانی ۱۵ روزه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت تا کلیه ملاحظات هیدرولوژی و هیدرولیکی طرح، پیش از ارایه به کمیسیون ماده ۵ مورد کنترل مضاعف قرار گیرند.

 

 

ارسال نظر