در شهر

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۰۱

   «ابر گودال ۴۰۰ هکتاری» در تهران

 عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران درباره تهدید ابرگودال ۴۰۰ هکتاری در منطقه ۱۸ تهران گفت: امکان پر کردن این گودال وجود ندارد و باید ضریب ایمنی این گودال را بالا ببریم.

زهرا نژاد بهرام درباره توییت رحمت‌الله حافظی، عضو اسبق شورای شهر تهران مبنی بر وجود ابرگودال 400 هکتاری به عمق 100 متر واقع در منطقه 18، اظهار کرد: سال 1380 که معاون فرماندار تهران بودم موضوع گودال‌های کنار رودخانه‌ها و مناطق 18 و 19 مساله‌ای جدی برای ما بود البته مسوولان سابق نیز پیگیری‌هایی در این خصوص انجام دادند؛ از این رو می‌خواهم بگویم این معضل از سال‌ها قبل مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه اگر خدای ناکرده سیلابی حادث شود گودال 400 هکتاری مذکور، آمادگی لازم برای پذیرش این حجم از آب را ندارد، ادامه داد: متأسفانه نمی‌توانیم این گودال را پر کنیم چراکه این کار امکانپذیر نیست و اگر هم انجام شود به دلیل اینکه با خاک دستی پر می‌شود، احتمال بروز خسارت را بیشتر می‌کند ولی می‌توانیم ضریب ایمنی گودال‌ها را افزایش دهیم و مراقبت بیشتری از آن کنیم. از همه همکاران، اهالی رسانه و دوستان می‌خواهم اگر می‌توانند راهکاری ارایه دهند اما تشویش ایجاد نکنند. او درباره نتیجه پیگیری‌هایی که از سال‌ها پیش صورت گرفته است، گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده، تلاش شد دیگر برداشت خاک از این نقطه صورت نگیرد این در حالی است که در گذشته برداشت خاک از این نقطه ادامه داشت و نگذاشتیم عمق گودال از 100 متر فراتر رود. بنابراین نخستین اقدام توقف برداشت خاک بود.

 نژادبهرام اظهار کرد: دومین اقدام نیز جلوگیری از ساخت سازه‌های تأسیساتی است؛ باید حواسمان باشد که شهرمان چه وضعیتی داشته و اکنون به کجا رسیده است، این اتفاقات امروز و دیروز رخ نداده و مربوط به چند دهه پیش است اما هر زمان که می‌توانیم باید با پیشگیری، از بروز اتفاقات جدید جلوگیری کنیم. علاوه بر این لازم نیست آلارم بدهیم بلکه باید به فکر حل مشکل باشیم.می‌توانیم برای گودهایی که از سال‌ها پیش ایجاد شده است، درخواست طرح کنیم تا فکری برای آنها شود. این موضوع در دستور کار معاونت شهرسازی قرار دارد. از آنجایی که فرونشست زمین یک تهدید به شمار می‌آید، پیگیری و تعیین تکلیف آن ضروری است. به گفته نژادبهرام، سه مساله عمومی شهر تهران را تهدید می‌کند که تمام مدیران باید به آن توجه داشته باشند، یکی از این تهدیدها، زلزله، دیگری فرونشست زمین و سومی سیلاب است که تهدیدهای بزرگی به شمار می‌آیند.

     شبکه فاضلاب، یکی از دلایل تشدید فرونشست

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از برنامه‌ریزی برای تهیه دستگاه اسکن سطح معابر شهری برای تشخیص نقاط در معرض فرونشست در تهران خبر داد. به گزارش تسنیم، محمد سالاری درباره هشدار دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی مبنی بر فرونشست زمین در مناطق مرکزی و جنوبی تهران، اظهار کرد: یکی از پدیده‌های نو ظهور دهه اخیر در محدوده‌های شهری به ویژه تهران، فرونشست زمین است که دلایل زیادی دارد. دلایل بروز این پدیده تغییرات اقلیمی، حرکت کشور به سمت خشکسالی، مداخلات انسان در طبیعت و لایه‌های زیرزمینی اعم از ساخت و سازهایی با حجم گسترده‌ که گودبرداری‌های عمیق برای آنها انجام می‌شود و ایجاد کانال‌های تأسیسات شهری از جمله عواملی هستند که در فرونشست زمین تأثیر دارد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که به تازگی مسوولان آب و فاضلاب منطقه‌ای آن را در تشدید فرونشست زمین اعلام کرده‌اند، ایجاد شبکه فاضلاب در شهر است. با وجود اینکه این امر یک پروژه بسیار مثبت، مهم و مورد نیاز شهر تهران است ولی باعث شده پساب سکونتگاه‌ها که پیش از این به چاه‌های زیر زمینی می‌رفته است، به جنوب شهر منتقل شود از این رو میزان‌ آب‌های زیرزمینی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، البته استحصال بیش از حد آب در چاه‌های محدوده شهر تهران هم تأثیر قابل توجهی در افزایش این پدیده داشته است. وی ادامه داد: متأسفانه اینکه از این به بعد باید شاهد بروز پدیده فرونشست در محدوده طرح تفصیلی شهر تهران باشیم طبیعی است، اما آنچه مدیریت شهری باید انجام دهد این است که با استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین که در دنیا ایجاد شده نسبت به پایش، رصد کردن و اسکن سطح معابر و فضاهای عمومی اقدام کند تا نقاطی که امکان فرونشست و ایجاد مغار یا حفره زیر لایه‌های خاک امکان پذیر است، پیش بینی کرده و از بروز خسارت جلوگیری کند.

سالاری تصریح کرد: این امر تکلیفی است که به عهده شهرداری محول شده و در دوره چهارم شورای شهر نیز جلسه مفصلی با حضور شهردار مطرح شد. شهرداری تهران نیز نسبت به تهیه چنین دستگاهی اقدام کرده و آن را جزو ماموریت‌های جدی خود قرار داده است.

    توضیحات معاون شهردار درباره ایمنی خط ۶ مترو

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه اصول ایمنی در افتتاح خط ۶ لحاظ شده است، گفت: تعداد هواکش‌ها براساس سناریوهای بهره‌برداری شبیه‌سازی می‌شود و ایمنی خط ۶ از لحاظ فنی و مهندس رعایت شده است.

به گزارش ایلنا، محسن پورسید آقایی در برنامه زنده تهران ۲۰ در مورد مسائل مطرح شده درباره ایمنی خط ۶ توضیح داد: از اینکه عده‌ای نسبت به ایمنی مترو ابراز نگرانی می‌کنند استقبال می‌کنیم اما عملیات ساخت پروژه‌های مترو توسط شرکتی که طراحی شده است، اجرا می‌شود و قبل از مراحل بهره‌برداری توسط مشاور پروژه، پیمانکار کارفرما صورتجلسه شده و پس از بررسی مسائل ایمنی تایید می‌شود. وی افزود: از لحاظ فنی و مهندسی هواکش‌ها در ایستگاه‌ها و میان تونل‌ها نصب می‌شود تا اگر قطار در شرایطی دود کردند، این دود در تونل باقی نماند و از طرفی که مردم حرکت می‌کنند، دود با باد مخالف به بیرون رانده شود. پورسید آقایی با اشاره به اینکه تعداد هواکش‌ها به هدوی قطارها ارتباط دارد، گفت: وقتی سر فاصله قطار ۲ دقیقه بوده و همزمان ۱۰ قطار در یک خط باشند شبیه‌سازی‌ها به تناسب تخلیه دود در این شرایط صورت می‌گیرد. وقتی سرفاصله قطار ۱۵ دقیقه باشد (در خط ۶ با این سرفاصله‌ای که آغاز به کار کرد) نوع شبیه‌سازی و محاسبات متفاوت است و حالت دم در یک ایستگاه و مکش در ایستگاه دیگر صورت می‌گیرد. معاون شهردار تهران تصریح کرد: اگر از لحاظ مهندسی شبیه‌سازی با هواکش‌ها جواب ندهد، ایستگاه از لحاظ فنی بهره‌برداری نخواهد شد، اینکه ایستگاه افتتاح شده ۷‌هواکش داشته باشد به سناریوی بهره‌برداری و سرفاصله حرکت قطار و حتی تعداد واگن‌های آن بستگی دارد.صرف اینکه در طراحی اولیه ۷ هواکش پیش‌بینی شده است و سرویس‌دهی حتما باید با ۷ هواکش شروع شود، مهندسی نیست و قطعاً ایمنی قطارها طبق اصول مهندسی شبیه‌سازی و رعایت شده است.

   برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، پس از ماه رمضان

سخنگوی شورای شهر تهران از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از ماه رمضان خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اعطا در مورد آخرین وضعیت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه آخرین جلسه که مربوط به فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قبل از آغاز سال نو بود در فرمانداری تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه تصمیم برآن شد تا انتخابات شورایاری‌ها بعد از ماه رمضان برگزار شود. وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم در این خصوص با فرمانداری انجام شده و معاون سیاسی فرماندار و نماینده وی در جریان برگزاری انتخابات هستند، ادامه داد: در خصوص قوانین و مقررات مرتبط با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها طرح دو فوریتی در شورای شهر به تصویب رسید که براساس آن باید انتخابات شورایاری‌ها تا آخر تیر ماه برگزار شود. در جلسات متعدد جزییات این طرح با حضور میرلوحی، میلانی و مسجد جامعی مورد بررسی قرار گرفت تا در نهایت جزییات این طرح به صورت دو فوریت به شورای شهر ارسال شود و در صورت موافقت اعضا به تصویب برسد تا انتخابات شورایاری‌ها وارد فاز اجرایی شود.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بابیان اینکه جلسات هماهنگی با معاون اجتماعی شهرداری تهران برگزار شده، گفت: بخش اجرایی برگزاری این انتخابات بر عهده این معاونت است و در همین راستا جلسات هماهنگی هم با معتمدین محلات به منظور آماده‌سازی هیات نظارت بر برگزاری انتخابات تشکیل شده است.

 

 

ارسال نظر