ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۵:۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۴۱۷۸۰

استرالیا و سوئد در چابهار سرمایه‌گذاری  می‌کنند

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندرچابهار کماکان از تحریم‌های امریکا معاف است، گفت: در سال جاری 17 مورد قرارداد سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های ایرانی منعقد شده و به زودی قرارداد با 2 شرکت استرالیایی و سوئدی نیز برای سرمایه‌گذاری منعقد می‌شود. به گزارش تسنیم، بهروز آقایی اظهار کرد: توسعه این بندر به شکل مناسبی در حال انجام است و با شرکت‌های داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری قرارداد منعقد شده است. او افزود: چابهار بهترین مسیر برای ترانزیت کالا از هندوستان به افغانستان است و تاکنون طی تفاهمنامه‌های سه‌جانبه‌ای که میان ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شده است ترانزیت کالا از هند به افغانستان از مسیر چابهار در جریان است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال جاری 9 فروند کشتی بزرگ کالای تجاری از هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است، که در اولین مورد محموله این کشتی مورد استقبال رییس‌جمهور افغانستان و در ایران مورد استقبال معاون وزیر امور خارجه قرار گرفت.

آقایی گفت: در سال گذشته با استفاده از شرایط پس از برجام تجهیزات تخلیه، بارگیری و بندری چابهار به روز و جدیدترین تجهیزات از آلمان وارد شد. او یادآورشد: در سال جاری 150 هیات خارجی از چابهار بازدید کردند و 65 درخواست سرمایه‌گذاری ارایه شد که 19 قرارداد آن در حال انعقاد است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایجاد خط کشتی‌رانی میان بندر چابهار و بنادر کاندلاموندرا و بمبئی در هند به وسیله سه خط کشتی‌رانی انجام می‌شود و هر دو هفته یک سفر منظم دریایی دایر خواهد شد. آقایی تصریح کرد: با توجه به اینکه 16.5 میلیون تن کالای هندی که به مقصد افغانستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع بارگیری می‌شود و آمادگی داریم که از طریق بندر چابهار آن را جذب کنیم که در این راستا تا به امروز 9 فروند کشتی بزرگ کالاهای ترانزیتی به مقصد افغانستان در چابهار تخلیه و بارگیری شده است. او با اشاره به درآمد مناسب ترانزیت کالا از مسیر هند به افغانستان، عنوان کرد: برای جابه‌جایی این کالاها در سال جاری تنها 5 میلیارد تومان گردش مالی برای رستوران‌های استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است و به ازای هر کانتینر 550 دلار آیدی دریایی و 800 دلار عوارض مرزی دریافت می‌شود.

به‌روز رسانی مداوم آیین‌نامه حقوق مسافر‌

معاون وزیر راه با بیان اینکه در نوروز ‌پرواز‌ها، خدمات و تأخیرات پروازی شرکت‌ها، روزانه بررسی می‌شود، گفت: آیین‌نامه حقوق مسافر مدام به‌‌روز می‌شود و تلاش می‌کنیم شرکت‌ها ساز‌و‌کارهای لازم برای رسیدگی به این موضوع را داشته باشند. ‌علی عابدزاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از سال‌های گذشته آیین‌نامه حقوق مسافر را تدوین و به شرکت‌ها ابلاغ کرد، افزود: ‌در راستای رعایت حقوق مسافر در پروازها، این آیین‌نامه تدوین شد. او ادامه داد: طبق قوانین سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو)، ‌سازمان هواپیمایی کشورها ملزم هستند، ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت هوایی تدوین و اجرا کنند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ‌بیان کرد: ‌حقوق مسافر مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در‌ مسافرت‌های هوایی است؛ با این آیین‌نامه‌‌ مردم با حقوق خود در مقابله با تأخیرهای پروازی ‌آگاه می‌شوند. به گفته عابدزاده، مسافران در صورت بروز تأخیرات و همچنین ضایع شدن حق آنها از سوی شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با درج شکایت خود در واحد رسیدگی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری یا شرکت‌های هواپیمایی ‌نسبت به طرح انتقادات و شکایات خود اقدام کنند.

عوارض ۴ آزادراه

الکترونیکی  شد

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از دریافت الکترونیکی عوارض چهار آزادراه از بامداد ۲۸ اسفندماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد: هیچ افزایش قیمتی در خصوص عوارض آزادراه‌ها در نوروز ۹۸ اعمال نخواهد شد. سیدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها، اظهار کرد: آزادراه‌های تهران- ساوه تا سلفچگان، قزوین- زنجان، تهران-قزوین، تهران-قم چهار آزادراهی هستند که از ۲۸ اسفندماه سال جاری با سیستم اخذ الکترونیکی، عوارض دریافت می‌کنند. او در مورد اینکه پیش از این عنوان شده بود تا پایان سال جاری شش آزادراه و تا پایان تیر ماه سال آینده ۱۳ آزادراه دیگر به سیستم اخذ عوارض الکترونیکی مجهز می‌شوند، گفت: قرار بود آزادراه‌های قزوین-رشت و تهران-پردیس نیز همزمان با چهار آزادراه مذکور عوارض را به صورت الکترونیکی اخذ کنند، اما با وجود تجهیز به سیستم الکترونیکی به دلیل برخی مسائل از جمله لزوم هماهنگی بیشتر قرار بر این شد که در سال آینده کار خود را آغاز کنند. به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در مجموع ۱۹ آزادراه طی ۲۲۰۰ کیلومتر فعال هستند. میرشفیع همچنین در پاسخ به اینکه آیا قیمت عوارض آزادراه‌ها در نوروز ۹۸ تغییر خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: قیمت عوارض هیچیک از آزادراه‌ها در نوروز افزایش نخواهد یافت و بر مبنای قیمت‌های سال ۹۷ عوارض اخذ می‌شود.

 

 

ارسال نظر