چهره‌ها

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۴۱۳۷۵

     تشکیل کمیته «آلودگی صوتی» در شورا

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران از بررسی ویژه آلودگی صوتی در شورای شهر خبرداد.

به گزارش ایسنا، ناهید خداکرمی با بیان اینکه آلودگی صوتی مساله بسیار مهمی است، گفت: آلودگی صوتی به صورت مستقیم بر اعصاب و روان افراد جامعه تاثیر می‌گذارد اما کمترین توجه به آن می‌شود. آلودگی صوتی آثار ظاهری ندارد اما آرام آرام بر روان و اعصاب شهروندان تاثیر منفی می‌گذارد. وی با بیان اینکه متاسفانه مسوولان و مردم توجه کمی به تبعات آلودگی صوت دارند در حالی که تاثیر منفی زیادی بر سلامت افراد دارد، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای مهار و کاهش آن به خصوص برای کسانی که در معرض مستقیم صوت هستند، ضروری است. خداکرمی با بیان اینکه در مناطق مرکزی شهر و در نزدیکی اتوبان‌های پایتخت آلودگی صوتی بسیار زیاد است، افزود: متاسفانه در برخی مناطق تهران که عمدتا در نزدیکی اتوبان‌ها قرار دارند، آلودگی صوتی بیش از استاندارد است و لازم است اقدامی عملی برای کنترل آن صورت گیرد. رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیته‌ سلامت در کمیسیون سلامت و محیط زیست با جدیت در این حوزه فعالیت دارد و کمیته‌ای هم در شورا شکل گرفته است تا در حوزه تعیین استانداردها بررسی لازم را انجام دهد، گفت: در برنامه سوم توسعه شهرداری به آلودگی صدا توجه ویژه شده است و برای اولین‌بار است که به آلودگی صوتی در اسناد بالا دستی توجه شده است تا از نظر عملیاتی بتوانیم حضور پر قدرت‌تری داشته باشیم و معتقدم که باید به مرور تصمیمات و لوایح قبل در اولویت اجرا قرار گیرند، تا صدای استاندارد را به شهر برگردانیم.

    تعیین تکلیف 58 گود تهران

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از ساماندهی و تعیین تکلیف ۵۸ گود پایتخت در یک سال گذشته خبر داد. به گزارش ایسنا، مهدی صالحی با اشاره به آخرین وضعیت گودهای تهران گفت: شورای اسلامی شهر تهران در آذرماه سال ۹۶ معاونت شهرسازی را مکلف به شناسایی و تعیین تکلیف گودهای فاقد عملیات عمرانی شهر تهران کرد و در بهمن ماه همان سال، ۲۷۹ گود شناسایی شد.  وی با بیان اینکه از آن تاریخ تاکنون ۵۸ گود تعیین تکلیف شده و به تراز صفر- صفر رسیده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۱ گود فاقد عملیات عمرانی در پایتخت داریم که ۴۵ مورد آنها متعلق به دستگاه‌های دولتی است. همچنین از مجموع گودهای فاقد عملیات، ۹۱ گود «پرخطر» و بیش از ۴۰ گود «میان خطر» محسوب می‌شوند.  مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به تکلیف شهرداری تهران طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون اساسی نسبت به ایمن‌سازی گودهای پرخطر گفت: یکی از چالش‌های ما در حوزه گودها مربوط به دستگاه‌های دولتی است. متاسفانه شهرداری برای پایدارسازی و ایمن‌سازی گودهای پرخطر ردیف اعتباری ندارد و باید از بخش‌های دیگر در این زمینه هزینه کند.

صالحی در پاسخ به اینکه طبق قانون، شهرداری می‌تواند با احتساب جریمه هزینه پایدارسازی را از مالک دریافت کند، تصریح کرد: در این خصوص، سوال این است که هزینه چه زمانی پرداخت می‌شود؟ یک سال، دوسال یا پنج سال؟ شهرداری برای آنکه بتواند هزینه پایدارسازی را از مالک بگیرد، در مرحله اول باید طرح دعوا کند تا بعد از چند سال به حق خود برسد. او با اشاره به مهم‌ترین گودهای پرخطر تهران گفت: در حال حاضر گود برج میلاد و گود متعلق به بانک صادرات در خیابان ستاری از مهم‌ترین گودهای پرخطر محسوب می‌شوند که عملیات ایمن‌سازی و پایداری‌سازی آنها از سوی شهرداری مناطق ۲ و ۵ در حال انجام است.

   پشت پرده تعدیل نیروهای تنخواهی سازمان ورزش

یک عضو شورای شهر تهران گفت: مجوزهای کلی برای جذب نیروی حجمی در سازمان ورزش داده شده بود اما پس از مدتی این موضوع انکار شد. به گزارش مهر، حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص وضعیت نیروهایی که به نیروهای تنخواهی در سازمان ورزش معروف شده‌اند و مدتی است با آنها قطع همکاری شده گفت: این سازمان در مقاطعی نیاز به نیرو داشت و مجوزهای کلی را برای جذب نیروی حجمی دریافت کرده بود، اما با وجود اینکه معاونت توسعه منابع انسانی کاملا در جریان جزییات موضوع بود و حتی رایزنی‌هایی مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای تنخواهی، در زمان سرپرست قبلی سازمان با شخص معاون منابع انسانی شده بود، ناگهان اعلام کرد که که «من اصلا در جریان این نیروها نیستم، آنها بدون مجوز جذب شده‌اند و ما مسوولیتشان را نمی‌پذیریم». براین‌اساس سازمان ورزش به تسویه این نیروها و قطع همکاری با آنها اقدام کرد. او ادامه داد: در مورد این تسویه‌حساب‌ها، عدالت بطور کامل رعایت نشده، به دلیل آنکه بهانه‌ای شد که همه آنها در سال ۹۷ جذب شوند. اما واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از آنها سال‌های پیش به انحای مختلف با شهرداری یا حتی خود سازمان ورزش همکاری داشتند و به نظر من حتماً باید این تفکیک صورت بگیرد. البته کمیته‌ای درخود سازمان ورزش برای رسیدگی به شکایات و اعتراضات تشکیل شد و مدعی شدند هر کسی قبل از سال ۹۷ دارای سابقه بوده، برگردانده می‌شود و به نظر می‌رسد این اتفاق تا امروز نیفتاده یا بطور کامل اتفاق نیفتاده است.

      دست بسته شهرداری در حل معضل «خانه‌های متروکه» تهران

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به تعداد بسیار بالای خانه‌های متروکه در تهران گفت: شهرداری از لحاظ قانونی محدودیت‌هایی دارد و در حقیقت دست شهرداری برای حل مشکل خانه‌های متروکه تهران بسته است. به گزارش تسنیم، زهرا نژادبهرام درباره خانه‌های متروکه در سطح شهر اظهار کرد: ساختمان‌های رها شده و متروکه عارضه شهر تهران است اما شهرداری در راستای محترم شمردن مالکیت شخصی نمی‌تواند به این ساختمان‌ها ورود داشته باشد مگر اینکه خطری شهروندان را تهدید کند، در این صورت نیز شهرداری از دادستان حکم دریافت می‌کند و دادستانی دستور تخریب می‌دهد. وی با بیان اینکه زمانی که در دفتر خدمات نوسازی شهرداری منطقه 12 بودم، حدود 700 ملک رها شده در 5 محله شناسایی شد، ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از این املاک مربوط به نهادهاست، توصیه ما این بود که با آنها وارد گفت‌وگو شویم؛ منطقه 12 از نظر حقوقی اقداماتی کرد اما کافی نبود از این رو فکر می‌کنم به یک بسیج عمومی برای این موضوع نیاز داریم.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برخی از ساختمان‌های رها شده مالکیت شخصی دارند و فاقد ورثه هستند، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از این خانه‌ها گذشته از آسیب‌های اجتماعی نابسامانی‌های بهداشتی هم پدید آورده‌اند. او ادامه داد: یکی از ساختمان‌های رها شده در منطقه 12 یک حمام قدیمی و متروکه بود که به لانه موش تبدیل شده بود؛ شهرداری برای خرید این ملک اقدام کرد اما مالک به رقم اعلامی شهرداری راضی نبود، شهرداری نیز توان پرداخت مبلغ بیشتر را نداشت. در‌نهایت این ملک بلاتکلیف باقی ماند و ضرر وجود آن متوجه شهروندان شد. شهرداری از لحاظ قانونی محدودیت‌هایی دارد و با اتکا به وضعیت فعلی نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد، در حقیقت دست شهرداری برای حل مشکل خانه‌های متروکه بسته است.

نژادبهرام افزود: در مواردی که ساختمان‌های رها شده مربوط نهادهایی از جمله بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و ستاد اجرایی فرمان امام هستند باید وارد گفت‌وگو شویم البته با بنیاد مستضعفان ارتباطات خوبی داریم؛ تمایل بنده این بود با توجه به ضرورت پرداختن به این موضوع با سایر نهادها نیز این گفت‌وگو و روابط خوب تنظیم شود؛ امیدوارم بعد از بررسی لایحه بودجه، این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

 

ارسال نظر