باغات با اجرای طرح خانه‌باغ حفظ می‌شوند

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۱:۰۲:۴۶
کد خبر: ۱۴۱۱۰۶

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم کاشت نهال «ایثار و امنیت» از پیگیری طرح خانه‌باغ از سوی شورا خبر داد و تاکید کرد: تنها با کاشت درخت نمی‌توان جلوی آلودگی را گرفت.

به گزارش ایلنا، هاشمی گفت: شورا برای حفظ باغ‌های تهران طرح خانه باغ را در دستورکار دارد که با اجرای آن باغ‌های تهران حفظ خواهند شد. او تصریح کرد: بهترین راه برای کاهش آلودگی شهر تهران کاهش مصرف سوخت است که باید در این زمینه تلاش کنیم. همانطور که می‌دانید ایرانی‌ها بیشترین سرانه مصرف سوخت را در جهان دارند و می‌توان با اقداماتی نظیر تقویت و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی کاری کرد که مردم کمتر به سراغ خودروهای شخصی بروند. رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: خوشبختانه در این زمینه زیرساخت‌های خوبی در کشور ایجاد شده است و می‌توان با تجهیز بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی مثل خرید اتوبوس و به جریان انداختن بیشتر واگن‌های قطار، حمل و نقل عمومی را گسترش داد تا جایی که بتوان به رکورد ۱۰ میلیون سفر در روز از طریق مترو و اتوبوس رسید. هاشمی با بیان اینکه ساخت تونل به اندازه یک اتوبان ۵۰ باندی می‌تواند ظرفیت حمل و نقل عمومی ایجاد کند، تصریح کرد کرد: البته در این زمینه زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و همه‌چیز برای گسترش حمل و نقل عمومی فراهم است. از سوی دیگر، هم با تلاش مهندسان تمامی مراحل ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه بومی شده است. ما در تهران نیاز به گونه‌هایی جدید برای درختکاری داریم که هم اکسیژن بیشتری تولید کند و هم مناسب آب و هوا و اقلیم تهران باشد که امیدوارم در این زمینه توجهات کافی صورت گیرد تا ضمن کاشت درختان، فضا به گونه‌ای طراحی شود که مردم هم بتوانند از این محیط‌ها استفاده کنند.

   سرانه فضای سبز ؟

در این مراسم، علی محمد مختاری، رییس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: امسال در هفته منابع طبیعی ۱۲۵۰ هکتار در تهران جنگل‌کاری خواهد شد. قبل از انقلاب در تهران به ازای هر نفر یک مترمربع فضای سبز وجود داشت که خوشبختانه در سایه تلاش‌های صورت گرفته این مقدار به ۱۶ متر به ازای هر نفر رسیده است. قبل از انقلاب در تهران ۷۵ پارک وجود داشت و امروز این رقم به ۲۲۶۲ پارک افزایش یافته است. مختاری با اشاره به کمربند سبز تهران گفت: در دولت شهید رجایی تصویب شد که ۵ هزار هکتار از اراضی اطراف تهران فضای سبز شود، اما در سال ۷۳ رقم مصوب به ۵۰ هزار هکتار رسید که هم جلوی ساخت و سازهای اطراف تهران را بگیرد و هم بتواند اکسیژن شهر را تامین کند و خوشحالم که اعلام کنم تاکنون ۴۱ هزار هکتار فضای سبز در اطراف تهران ایجاد شده است. وی اعلام کرد که در مناطق مرکزی تهران هم تعدادی از باغ‌ها تملک شده‌اند تا به فضای سبز و محل تردد عموم تبدیل شوند. همچنین در این مراسم سعید خال - رییس سازمان بهشت زهرا (س) گفت: امسال ۱۶۷۰۰ متر مربع از محوطه بهشت زهرا‌(س) زیر کشت درختان سرو شیراز و زبان گنجشک می‌رود و امروز ۷۰۰ اصله درخت در این مراسم کاشته شد.

   تعیین تکلیف 418 برج باغ

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: شهرداری باید تا پایان تیر سال آینده 418 برج باغ را که به آنها مجوز ساخت داده شده تعیین تکلیف کند. ناهید خداکرمی در خصوص تصمیم شورای شهر برای ساخت و ساز در 62 برج باغ، گفت: مالکان این 62 برج باغ قبل از لغو مصوبه برج باغ‌ها عوارض پرداخت کرده بودند برخی از آنها شکایت کرده و علیه شهرداری حکم صادر شده است.

خداکرمی با بیان اینکه قبل از لغو مصوبه برج باغ‌ها برخی از مالکان این 62 برج باغ پروانه هم دریافت کرده بودند، گفت: بیشتر این برج باغ‌ها در منطقه یک شهرداری تهران هستند و البته بگویم که به آنها مجوز 9 طبقه در سطح و 2 طبقه در زیرزمین داده می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه 38 نفر از مالکین این 62 برج باغ به شهرداری مراجعه و تقاضای دریافت طبقه اضافی کردند، گفت: شهرداری به تقاضای آنها پاسخ نداده است و از شورا خواست این موضوع را تعیین تکلیف کند. متأسفانه بیشتر اعضای شورای شهر موافق ساخت‌وساز در این 62 برج باغ بوده‌اند، علت موافقت آنها هم حکم قضایی بوده است و شهرداری محکوم شده است.

خداکرمی با بیان اینکه 480 مجوز برج باغ صادر شده است، گفت: 62 مورد آنها بطور کامل هزینه پرداخت کرده و الباقی علی‌الحساب بوده است و قرار است که شهرداری تا پایان تیر ماه تعیین تکلیف 418 برج باغ را که به آنها مجوز داده مشخص کند و احتمالا پول آنها را پس دهد. به گفته عضو کمیسیون سلامت شورای شهر، فقط در یک فقره از این 62 برج باغ 450 اصله درخت از بین می‌رود و متأسفانه ما بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرده‌ایم.

   کاشت ۲۰۰ هزار نهال در منازل

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز با اشاره به شروع پویش بهار در تهران گفت: در قالب این طرح تا پایان اسفندماه بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال در منازل تهرانی‌ها کاشته می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدعلی مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی این طرح به مناطق بیست و دوگانه شهرداری ابلاغ شده، گفت: طرح کاشت نهال در منازل شهروندان از دی ماه آغاز شده و تا آخر اسفند ادامه خواهد داشت و شهروندان می‌توانند از طریق تماس تلفنی با سامانه ۱۳۷ یا تماس و مراجعه حضوری به مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه محل سکونت خود نسبت به کاشت نهال اقدام کنند.

وی با بیان اینکه پس از انجام بررسی‌های لازم، اعزام کارشناس و کاشت نهال مناسب در منازل شهروندان در حال انجام است، گفت: این طرح در ۱۲۳ ناحیه شهرداری و با فعالیت ۱۲۳ اکیپ متشکل از کارشناس، نیروی باغبان و ادوات لازم به اجرا در آمده و کارشناسان مربوطه با هماهنگی قبلی و کارت شناسایی به منازل مراجعه کرده و به منظور اطمینان خاطر خانواده‌ها، یکی از بانوان کارشناس فضای سبز شهرداری هر اکیپ را همراهی می‌کند.

 

ارسال نظر