از دود و دم ملولم و خیابان کاملم آرزوست

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۴۰۶۹۲
از دود و دم ملولم و خیابان کاملم آرزوست

گروه راه و شهرسازی|

پیروز حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه ما باید شهرها را به تسخیر پیاده‌ها در بیاوریم، گفت: اولویت در شهرها با پیاده‌ها است و ما باید با اقدامات‌مان این پیام را در شهر منتشر کنیم. در دنیا نیز راه‌های مختلفی پیشنهاد شده است، همچون اجرایی کردن خیابان کامل که جای سوال است با توجه به اینکه خیابان‌های تهران شکل گرفته است به چه میزان تحقق خیابان کامل محقق می‌شود؟ البته چاره دیگری نداریم و باید به این سمت برویم.

وی با بیان اینکه برخی خیابان‌ها هستند که وضعیت آنها به ما پیام می‌دهد که قابلیت فضا دادن به پیاده روها را دارند، گفت: مثلا خیابان‌هایی که سرعت مجاز تردد در آنها کمتر از ۳۰ کیلومتر است، پیام می‌دهند که در اولویت هستند.

بر اساس این گزارش، خیابان کامل به خیابانی گفته می‌شود که 4 مدل حمل و نقلی اعم از حمل و نقل عمومی، دوچرخه، پیاده رو و حمل و نقل شخصی در آن تردد می‌کند، اما اولویت با پیاده‌ها و حمل و نقل عمومی خواهد بود که بر این اساس سهم بیشتری از خیابان به این دو مد اختصاص داده می‌شود.

شهردار تهران که در همایش راه‌های تحقق توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومیسخن می‌گفت، با اشاره به وضعیت روزهای هوای پاک در پایتخت که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در روزهای جمعه که فعالیت‌های شغلی کاهش می‌یابد شاهد آلودگی هوا هستیم که این نشان می‌دهد مجموعه سیاست‌ها در یک امتداد حرکت نمی‌کند و این مساله نشان می‌دهد که شکاف‌ها و نقص‌هایی وجود دارد همچون معاینه فنی خودروهای سنگین که باید دقت بیشتری در آن شود.

   نقره داغ کردن رانندگان خودروهای شخصی

شهردار تهران با بیان اینکه زمانی که در شورای عالی معماری و شهرسازی بودم در شورای شهر دوم مباحثی مطرح شد مبنی بر محدودیت شماره‌گذاری خودروها در تهران که در آن زمان یکی از مدیران حمل و نقل پاریس میهمان ما بود و در جلسات در مورد مسائل مختلف ترافیکی صحبت کردیم و از آنها پرسیدیم که آیا می‌توان مانع عدم پلاک‌گذاری خودروها شد و آنها جواب دادند که در شهر پاریس آن زمان ۱۳ میلیون خودرو پلاک شده و مگر می‌شود جلوی تولید را گرفت. آن زمان مدیر پاریسی از کلمه نقره داغ استفاده کرد.این مدیر عنوان کرد، ما افرادی را که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند نقره داغ می‌کنیم و از مسیرهای اصلی تردد کم کرده و آن را به مسیر پیاده رو اضافه می‌کنیم. کسانی که می‌خواهند از خودروی شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند، می‌توانند در ترافیک بمانند و تردد وسایل حمل و نقل عمومی را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه ما در تهران باید بیش از گذشته انسجام دو حوزه ترافیک و شهرسازی را ایجاد کنیم، گفت: بیش از گذشته نیازمند انسجام در این دو حوزه هستیم و امیدواریم با مدهای ترکیبی حمل و نقل که سرعت متوسط بالاتری دارند، حجم مسافر بیشتری را جابه‌جا می‌کنند و عارضه کمتری به شهر وارد می‌کنند، مورد استفاده قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در توسعه قلمرو عمومی در شهر، امکان دسترسی افراد بسیار مهم است، گفت: به عنوان مثال، می‌توان به تپه‌های عباس آباد اشاره کرد که ایستگاه مترو را در نزدیکی خود دارد و امکان دسترسی مردم به این تپه‌ها زیاد است. هر چند که معتقدیم توسعه امنیت شهری و نه صرفاً پلیسی می‌تواند موجب گسترش قلمرو عمومی در شهر شود.باید از عناصر هویتی برای بالا بردن کیفیت قلمرو عمومی استفاده کرد و ماموریت جدید برای توسعه قلمرو عمومی تدوین کنیم. هر چند در کشور ما به دلیل مسائل مذهبی محدودیت‌هایی است اما می‌توانیم عملکردهای قابل انطباق در محلات ایجاد کنیم و به جای تخریب به فکر بازسازی و احیای محلات باشیم.امید است با زمینه‌های علمی موجود در توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) و بودجه سال آینده امکان توسعه این مهم فراهم شود.

TOD مدل توسعه‌ای مبتنی بر حمل و نقل عمومی است که بر اساس آن شهرسازی مبتنی بر توسعه ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به خصوص مترو شکل می‌گیرد.بر اساس مدل TOD خیابان کامل به خیابانی گفته می‌شود که چهار مدل حمل و نقلی اعم از حمل و نقل عمومی، دوچرخه، پیاده رو و حمل و نقل شخصی در آن تردد می‌کند، اما اولویت با پیاده‌ها و حمل و نقل عمومی خواهد بود که بر این اساس سهم بیشتری از خیابان به این دو مدل اختصاص داده می‌شود.

   تعویق اسقاط موتورهای فرسوده

محسن پورسید آقایی نیز در همایش TOD در حاشیه پنل تخصصی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص تعویق یک ساله اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده در قانون هوای پاک اظهار کرد: مردادماه امسال دولت آیین‌نامه هوای پاک را به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار داد و آن را تصویب کرد. براین اساس باید یک موتورسیکلت کاربراتوری در پی شماره‌گذاری یک موتورسیکلت جدید از رده خارج شود.

وی افزود: این مصوبه ما را امیدوار کرد و با یک حساب سرانگشتی تصور کردیم که اگر موتورسازهای کشور سالانه ۵۰۰ هزار موتور شماره‌گذاری کنند، باید ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری از رده خارج شوند. براین اساس در طی 4 تا 5 سال تهران از موتورسیکلت‌های قدیمی و کاربراتوری خالی می‌شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حالا با فشار بخش صنعت اجرای این قانون یک سال به تعویق افتاده است، گفت: دولت امید ما را برای داشتن هوای پاک ناامید کرد و نگران هستیم حالا که موتورسازها مسیر را یاد گرفته‌اند سال دیگر نیز فشار بیاورند و اجرای قانون یک سال به عقب بیفتد.

پورسید آقایی اظهارکرد: اگر دولت بر اجرای مصوبه اصولی خود پافشاری می‌کرد قطعا وضعیت موتورسیکلت‌ها سامان می‌یافت.

   ضرورت مانیتورینگ ۷۰۰ پل در تهران

اما پیروز حناچی روز گذشته در ایین بهره‌برداری از 4 پروژه عمرانی نیز حضور یافت و با بیان اینکه امروز توانستیم با وجود همه مشکلات مالی 4 پروژه افتتاح کنیم، گفت: این پروژه‌ها در شرایطی اجرا شده که شهرداری منابع مالی کافی نداشت اما با وجود مشکلات تلاش شد پروژه‌ها و طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته‌اند به بهره‌برداری برسند و امیدواریم روند افتتاح پروژه‌ها ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی پل‌ها بسیار مهم است، اظهارکرد: در سال ۱۹۹۵ در کوبه ژاپن زلزله‌ای رخ داد که با اینکه تنها ۲۰ ثانیه بود اما 6 هزار نفر کشته و 2 اتوبان اصلی شهر و زیرساخت‌ها تخریب شدند و راه‌های امدادی به مردم بسته شد. این نشان می‌دهد که توجه به زیرساخت‌ها و پل‌ها در حوزه مقاوم‌سازی بسیار مهم است.باید ۷۰۰ دهنه پل تهران مانیتورشود.

حناچی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت مالی تغییر رویکردی را در پروژه‌های عمرانی شاهد خواهیم بود و بخشی از بار مالی را به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیش می‌بریم، اظهارکرد: روز جمعه تصاویر خوبی را در بلوار میرداماد دیدم و میرداماد در تسخیر دوچرخه‌ها بود. امیدواریم روزی برسد که همه تهران در اختیار دوچرخه‌ها باشد تا بتوانیم روزهای پاک بیشتری را شاهد باشیم البته دستیابی به این موضوع مهم مستلزم همکاری همه کسانی است که می‌توانند ما را در تحقق این مهم کمک کنند. امیدواریم روزی برسد که ما برای حل مشکلات‌مان از وسایل شخصی خود کمتر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به یمن پیگیری‌های شهرداری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ در شورای عالی معماری به تصویب رسیده و اسناد آن عنقریب است که ابلاغ شود، گفت: توسعه آتی منطقه ۲۲ قطعا براساس این برنامه خواهد بود.

   ۲۰ پروژه بزرگ نیمه‌تمام در تهران

ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که هفته گذشته با هدف خدمت در وزارت کشور استعفا کرده بود، روز گذشته در آخرین روز کاری خود و در حاشیه آیین افتتاح و بهره‌برداری از 4 پروژه فنی و عمرانی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه بزرگ بالای ۶۰۰ میلیارد تومان به‌صورت نیمه‌تمام در تهران وجود دارد که به‌زودی فعال می‌شوند.

به گفته معزی یکی از این پروژه‌ها مربوط به تقاطع بلوار حکیم و المپیک است، این پروژه سه سطحی بوده که در یک سطح آن بلوار حکیم با تراز فعلی به بلوار المپیک با تراز منفی یک متصل می‌شود.بخش دیگر، یک پل از سمت شمال بلوار المپیک به سمت شرق حکیم را متصل می‌کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه این پروژه‌ها غیرفعال بوده و در ماه‌های اخیر به بهره‌برداری رسیدند، افزود: پروژه تقاطع بلوار حکیم و المپیک ۲۰ میلیارد هزینه داشته است.

معزی با اشاره به دو پروژه دیگر که استحکام‌بخشی پل نمایشگاه (بزرگراه چمران) با قدمت ۴۰ سال و پل بزرگراه بابایی با قدمت ۲۰ سال است، گفت: پروژه چهارم مربوط به آب‌های سطحی خاوران است که در وسعت صد متری اجرا شده و هزینه‌ای حدود ۲ میلیارد در پی داشته است.

معزی با اشاره به هزینه‌های احداث این 4 پروژه، اضافه‌ کرد: بدون در نظر گرفتن معارض حدود ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت این پروژه‌ها اعتبار در نظر گرفته شده است، به مردم قول داده بودیم که هر فصل یک پروژه‌ عمرانی افتتاح کنیم و خوشبختانه توانستیم با فعال کردن پروژه‌های عمرانی هر فصل دو سری پروژه‌ افتتاح کنیم و همه پروژه‌های عمرانی شهر تهران فعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه بالای ۶۰۰ میلیارد تومان به‌صورت نیمه تمام است، از فعال شدن و بهره‌برداری آنها سخن به میان آورد و در ادامه به پروژه پل گیشا اشاره کرد و گفت: کار سنگینی در این پروژه‌ در حال‌ انجام است و نیازمند هماهنگی با دستگاه‌های مختلف است؛ در حالی پروژه‌ عمرانی را پیش می‌بریم که ترافیک جاری است، این پروژه تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر نیمه اول سال آینده یا اوایل مهرماه ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

معزی تاکید کرد: اگر تمامی پروژه‌های فرامنطقه‌ای تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد ارزش ریالی این پروژه‌ها دو هزار میلیارد تومان خواهد بود.طرح احیای ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران تکمیل شده و احیای رود دره‌های اوین، درکه و فرحزاد در مراحل نهایی است و می‌تواند به پروژه اجرایی تبدیل شوند.

 

ارسال نظر