موافقت با 10 برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت مسکن

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۴۲

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده از بهار سال آینده آغاز خواهد شد. او همچنین برنامه ۲۵ ساله و کوتاه‌مدت مسکن که از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی تهیه شده بود را تایید و با اجرای آن موافقت کرد.

به گزارش مهر، محمد اسلامی درباره واگذاری مسوولیت رسیدگی به مشکلات حاشیه نشینی از شرکت بازآفرینی شهری به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و تنها در دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان که توسعه حاشیه نشینی سرعت بالایی دارد، مقرر شد تا در این دو استان مستقر شود و حاشیه نشینی را ساماندهی کند. اما رسیدگی به مشکلات حاشیه نشینی سایر استان‌ها به جز این دو استان، همچنان در مسوولیت شرکت بازآفرینی شهری است.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود وعده‌های قبلی مبنی بر آغاز ساخت و ساز واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده در سال ۹۷، این اقدام آغاز نشده است؟ گفت: مشکلی که وجود داشت این بود برنامه‌هایی که قبلا مصوب شده بود، تماما اقدامات حاشیه‌ای بودند و متن (اقدامات اساسی) نبودند که مسکن مهم‌ترین این اقدامات است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه‌ای که قبلا پیگیری می‌کردند عمدتا حول این محورها بود که محله‌ها را بدنه‌سازی یا کف‌سازی کنند، در حالی که این اقدامات کمکی نمی‌کرد تا بازآفرینی شهری اتفاق بیفتد.

اسلامی تصریح کرد: ما تمرکز خود را روی ساخت مسکن و بناهایی که می‌تواند به فعالیت و کسب و کار رونق دهد، قرار داده‌ایم. بنابراین زمانی که مسکن و ابنیه‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار احداث شود، خود به خود این محله‌ها بازسازی می‌شود. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این رویکرد اصلی ماست و در همه استان‌ها نیز این رویکرد جدید در حال دنبال شدن است. من هفته اخیر در اراک بودم؛ فاز یک بازآفرینی شهری اراک را با رویکرد سابق انجام داده بودند اما مورد موافقت واقع نشده نبود که همانجا دستور دادیم تا فازهای بعدی بازآفرینی شهری اراک با رویکرد جدید اجرا شود. وی با بیان اینکه عملیات ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده از بهار ۹۸ آغاز می‌شود، تأکید کرد: محوریت نوسازی بافت‌های فرسوده در پایتخت با شهرداری تهران است.

شهر تهران 3 هزار و 268 هکتار بافت فرسوده دارد و بر اساس برنامه وزارت راه و شهرسازی شهردار به عنوان متولی اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده تهران تعیین شده است. در طرح بازآفرینی شهری هم مدل مداخله در سطح راهبردی مشخص شده و هم اینکه سازوکار ساختار سازمانی آن تحت عنوان ستاد بازآفرینی مشخص است و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی مدخل هم در دولت و هم در مدیریت شهری مشخص شده‌اند. در این طرح سهم شهرداری در ارایه خدمات 30 درصد، سهم بخش خصوصی 39 درصد و سهم دولت 31 درصد تعیین شده است.

با توجه به اهمیت موضوع اعضای شورای شهرموضوع سومین نامه خود به رییس‌جمهور را بافت فرسوده قرار دادند.از سوی دیگر از شهرداری تهران انتظار می‌رود، رویکرد خود را نسبت به گذشته تغییر دهد و بسته‌های تشویقی یا اهمال کاری‌هایی که در عدم رعایت مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع و مقررات شهرسازی و معماری در مناطق برخوردار شهر داشته و ما شاهد شکل‌گیری مجموعه قابل توجهی از برج باغ‌ها و مال هاو... در آنجا بودیم را کاهش و یاحذف کند و به‌جای آن ارایه بسته‌های تشویقی و ایجاد زیرساخت در مناطق کم برخوردار و دارای بافت فرسوده را افزایش دهد.

  موافقت با ۱۰ برنامه مسکن

در تحولی دیگر، وزیر راه و شهرسازی برنامه ۲۵ ساله و کوتاه‌مدت مسکن را که از سوی معاونت مسکن این وزارتخانه تهیه شده بود را تایید و با اجرای آن موافقت کرد.

به گزارش فارس، مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش، از تهیه و ارایه یک برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت ۲۵ ساله در بخش مسکن خبر داده و گفته بود که بسته ۱۰ برنامه مشخص معاونت مسکن و ساختمان به وزیر راه و شهرسازی ارایه شده است که بخشی از این برنامه‌ها اجرایی و بخشی مطالعاتی و شامل تدوین طرح‌هاست که امیدواریم با تاید وزیر راه و شهرسازی به عنوان چراغ راه برنامه‌های آتی حوزه مسکن وزاتخانه تاثیرگذار باشد.

حسینی معاون امور مسکن و ساختمان با تاکید بر این مطلب که بخشی از این برنامه‌ها، اجرایی و بخشی مطالعاتی خواهد بود، از تدوین طرح‌ها در آینده نزدیک با عنوان برنامه کوتاه‌مدت خبر داده و گفته است: در این بسته ۱۰ برنامه مشخص دنبال خواهد شد.

وی افزود: بخشی از این برنامه‌ها اجرایی و بخشی مطالعاتی و شامل تدوین طرح‌هاست. به عنوان نمونه یکی از طرح‌های مهمی که ارایه شده است طرح جامع مسکن است که در دو فاز کوتاه‌مدت سه ساله جهت ساماندهی وضع موجود و برنامه بلندمدت ۲۵ ساله چراغ راه برنامه‌های آتی در حوزه مسکن خواهد بود. این برنامه‌ها و سیاست‌ها مباحث مرتبط با کیفیت ساخت و ساز و راه‌اندازی نظام ملی ساخت و ساز سایر موارد را در بر می‌گیرد.

معاون امور مسکن و ساختمان همچنین گفت: در حوزه فعالیت‌های عمرانی و تملک دارایی‌ها بیش از چند دهه است که نظام فنی-اجرایی داریم، اما متاسفانه برای نظام ساخت و ساز بخش خصوصی که به نظر می‌رسد، بیشترین سرمایه‌گذاری بخش مسکن در بخش خصوصی انجام می‌شود، فاقد چنین نظامی هستیم که در بسته فوق حل این مسائل در نظر گرفته شده است. حسینی ادامه داد: امیدواریم که ریل‌گذاری حوزه مسکن و ساختمان و آنچه که سرمایه‌های ملی ما در حوزه مسکن و ساختمان است را بتوانیم سامان دهیم. بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان برنامه‌های کوتاه‌مدت وزارتخانه شامل تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده و همچنین احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید است که ۲۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت عمران شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری در قالب طرح بازآفرینی شهری، طی دو سال ۹۸ و ۹۹ انجام می‌شود. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه، موافقت خود را با ۱۰ محور پیشنهادی آن معاونت اعلام کرد.

در این ابلاغیه آمده است: با پیشنهاد معاون مسکن و ساختمان در مورد رئوس برنامه‌های با اولویت حوزه مسکن و ساختمان موافقت می‌شود. در این ابلاغیه تصریح شده است: معاون مسکن و ساختمان درباره رئوس برنامه‌های با اولویت اقدام کنند و گزارش عملکرد آن را ماهانه گزارش دهند.

 

ارسال نظر