چابهار آماده نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۴۵۷

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه چابهار همراه امام محمد وریماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان و توپال کریشنال معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان در پاسخ به سوالات خبرنگاران، او با بیان اینکه توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان اجرایی شده است، گفت: چابهار آماده نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی است.

اسلامی اظهار کرد: امروز روز چابهار است و ما در این روز شاهد تحقق یکی از موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بین سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان هستیم.وی ادامه داد: روز دوشنبه در بندر شهید بهشتی شاهد اجرایی شدن این توافق‌نامه و حضور اولین محموله صادراتی افغانستان به سمت هندوستان بودیم. بندر چابهار با پتانسیل بالایی در حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی در فاز فعلی ظرفیت‌سازی شده و امروز آماده نقش آفرینی موثر و تعیین‌کننده‌ای در تبادلات منطقه‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: در حال حاضر شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در این بندر مهیا بوده و شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند به بهترین شکل در این بندر سرمایه‌گذاری کنند.وی افزود: در حال حاضر شاهد تسهیل و تسریع کار در این بندر هستیم و روز گذشته با افتتاح تعدادی از طرح‌های در حال اجرا، بهره‌برداری از آنها شروع شد.

   برنامه‌ریزی برای

جذب سرمایه‌های هندی

توپال کریشنال، معاون وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند نیز در این نشست با اشاره به ارسال نخستین محموله صادراتی افغانستان به هند گفت: دو روز پیش اولین محموله افغانستان برای صادرات به هندوستان به چابهار ارسال شد و دیروز به بندر شهید بهشتی رسید تا در کشتی بارگیری شود.وی ادامه داد: مناسبات تجاری زیادی بین افغانستان و هندوستان از طریق چابهار در حال انجام است و امیدواریم کشورهای دیگر منطقه هم به این توافق سه جانبه (توافقنامه چابهار) ورود کنند و از ظرفیت و مسیر چابهار بهره ببرند.معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان از تجار هندی و سرمایه‌گذاران این کشور خواست از فرصت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار استقبال کنند.کریشنال ادامه داد: ایران دارای منابع نفت و گاز زیادی است و هندی‌ها می‌توانند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. برنامه داریم جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران هندی برگزار کنیم تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بیشتر بهره ببریم.

   برگزاری روز چابهار در افغانستان

همچنین امام محمد وریماچ، معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان در این نشست گفت: همه ما در روز چابهار گرد هم جمع شده‌ایم و هدف از این گردهمایی جلب همکاری‌های اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاری و نشان دادن فرصت‌های ترانزیتی و سرمایه‌گذاری در چابهار است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نکته‌ای وجود دارد که تعهد سه کشور ایران، افغانستان و هند برای توسعه اقتصادی و تجاری منطقه چابهار است.

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان اینکه سال آینده روز چابهار با موضوع فرصت‌های ترانزیتی در افغانستان برگزار خواهد شد، گفت: افغانستان یکی از شرکای بسیار اساسی ایران در بندر چابهار است و تاکنون ۱۱۴ تاجر افغانی حدود ۶۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.وی ادامه داد: تجار افغانی و بخش خصوصی افغانستانی به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار علاقه‌مند هستند، اما موضوعات کوچک وجود دارد که باید در نشست‌های بعدی در مورد آنها صحبت کنیم. با رفع این چالش‌های کوچک می‌توانیم سرمایه‌گذاران و تجار افغانی را برای حضور در چابهار ترغیب کنیم.معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان با بیان اینکه ایران، ‌هند و افغانستان مطالعات گسترده‌ای در حوزه اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیکی منطقه خصوصا چابهار دارند، گفت: ضمن آنکه مطالعات گسترده‌ای درباره رقبای فعلی و آینده چابهار انجام داده‌ایم، تمام تلاش ما این است که با ایجاد سهولت و بازار رقابتی بتوانیم سرمایه‌گذاران خصوصی را به حضور در بندر چابهار ترغیب کنیم.

   ارایه معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران

مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز در همایش بین‌المللی چابهار گفت: با تکمیل زیرساخت‌های فیزیکی و تسهیل فرآیندها، بندر چابهار به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل می‌شود.

به گزارش مهر، بانک اظهار کرد: کمتر از دو سال پیش با امضای موافقتنامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان، تلاش این سه کشور برای توسعه روابط، جانی دوباره یافت.

وی با دعوت از دیگر کشورهای منطقه همچون کشورهای آسیای میانه، خلیج‌فارس و دریای عمان برای پیوستن به موافقتنامه چابهار و برخورداری از مواهب این توافقنامه سیاسی- اقتصادی افزود: بندر چابهار با قرار گرفتن در منطقه آزاد، از معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌ها برخوردار بوده و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

مشاور رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان برای افزایش سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: دسترسی بیشتر افغانستان به هند از طریق بندر چابهار، می‌تواند توسعه بیشتر منطقه را به دنبال داشته باشد. همچنین چابهار بازارهای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی این سه کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند.بانک با تأکید بر اینکه دسترسی چابهار به آب‌های آزاد، از مهم‌ترین مولفه‌های سرمایه‌گذاری در این بندر است، تصریح کرد: صنایع جانبی بندر چابهار نیز در حال توسعه بوده که از جمله آنها، صنایع پتروشیمی در این منطقه است که آماده سرمایه‌گذاری بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد بود. همچنین برنامه‌های توسعه‌ای این بندر، سرمایه‌گذاری‌ها را جذاب‌تر می‌کند.دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه امکان دسترسی شبه‌قاره هند به اروپا، از طریق بندر چابهار تسهیل می‌شود، یادآور شد: چابهار دوره جدید ایفای نقش ترانزیت جهانی را به اذهان تداعی می‌کند.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار تلاش می‌کند با تسهیل فرآیندها، تکمیل زیرساخت‌های فیزیکی و رفع موانع سرمایه‌گذاری، این بندر را به هاب ترانزیتی و اقتصاد دریامحور منطقه تبدیل کند.

بانک اظهار کرد: مطمئنا همه سرمایه‌گذاران در بندر چابهار، از حمایت کامل دولت ایران برخوردار خواهند شد.

   ارتباط هند با افغانستان از طریق چابهار

کوپال کریشنا، معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند در همایش بین‌المللی توسعه چابهار با اشاره به اهمیت این بندر برای تجارت هند با افغانستان اظهار کرد: در حال حاضر بخش اعظم مبادلات اقتصادی هند با افغانستان از طریق بندر چابهار انجام می‌شود و ما چابهار را به عنوان نقطه پشتیبان دریایی هند در منطقه در نظر گرفته‌ایم.

معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند تصریح کرد: ارتباط هند و افغانستان قطعا از طریق چابهار صورت می‌گیرد. نمونه آن ورود اولین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به بندر بمبئی هند از طریق بندر چابهار است.

کریشنا یادآور شد: این بندر می‌تواند به عنوان هاب ارتباطی هند با آسیای میانه نیز در نظر گرفته شود.وی با اشاره به اهمیت تکمیل خط آهن چابهار و زاهدان برای افزایش تبادلات هند با افغانستان و لزوم تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی بندر چابهار گفت: خط آهن قزوین- رشت- آستارا نیز در صورت تکمیل می‌تواند در کنار خط آهن چابهار- زاهدان سرخس به عنوان دو کریدور ارتباطی هند با آسیای میانه و قفقاز مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند یکی دیگر از مزایای بندر چابهار را معافیت این بندر از تحریم‌های امریکا دانست و اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از نقاط توسعه افغانستان از تحریم‌ها معاف شده است و می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه بیشتر افغانستان استفاده کنیم.

   ایجاد شرکت کشتیرانی افغانستان در چابهار

امام محمد وری ماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان در همایش بین‌المللی توسعه چابهار با اشاره به اهمیت دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار و اهمیت این بندر برای توسعه تجارت افغانستان گفت: افغانستان قرار است در بندر چابهار خط کشتیرانی مستقلی ایجاد کند.وی با اشاره به اهمیت اتصال خط آهن خواف – هرات به شبکه ریلی چابهار-زاهدان گفت: در حال حاضر اتصال افغانستان به چابهار زمینی بوده و از همین رو به دنبال ایجاد شرکت مستقل حمل و نقل چند وجهی زمینی-دریایی برای اتصال افغانستان به چابهار هستیم.

این مقام مسوول وزارت حمل و نقل افغانستان امضای موافقتنامه چابهار میان ایران، هند و افغانستان را یک دستاورد بسیار مناسب برای افغانستان دانست.خاطرنشان می‌شود امام محمد ولی ماچ روز گذشته نیز از ورود ۲۳ کانتینر کالای صادراتی افغانستان به هند از طریق بندر چابهار به این بندر و بارگیری آن به کشتی خبر داده بود.

 

ارسال نظر