ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۷۵

امکان واردات هواپیمای نو وجود ندارد

درحالی که روز گذشته 3 فروند هواپیما ایرباس 319 به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، درباره آخرین وضعیت قرارداد با شرکت‌های هواپیماسازی دنیا گفت: عملاً امکان خریداری هواپیمای نو توسط شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد و با دور زدن تحریم‌ها، درصدد هستیم هواپیمای دست دوم خریداری و به داخل منتقل کنیم.

مقصود اسعدی سامانی درگفت‌وگو با ایسنا، درباره صدور مجوز واردات هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، بیان کرد: این اتفاق در گذشته هم انجام شده و موضوع جدیدی نیست، شرکت‌های هواپیمایی با توجه به توان مالی خود برای توسعه ناوگان هوایی اقدام به خرید هواپیما می‌کنند و پس از بازرسی و تأیید سازمان هواپیمایی کشوری زمینه انتقال به داخل کشور فراهم می‌شود.

او در پاسخ به اینکه هواپیماهای مربوطه نو هستند یا دست دوم؟ گفت: در گذشته امکان واردات هواپیمای نو وجود داشت اما در حال حاضر شرایط بسیار سخت شده است و امکان واردات هواپیمای نو وجود ندارد و عملاً اگر قرار بر این باشد که هواپیمای جدیدی به کشور وارد کنیم، دست دوم خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه قرارداد با ایرباس معلق، قرار داد با بوئینگ لغو و قرارداد با ATR نیز بلاتکلیف است، اظهار کرد: شرایط نسبت به قبل پیچیده و سخت‌تر شده است و هر شرکت بسته به توان مالی و برنامه توسعه ناوگان خود در راستای واردات هواپیما اقدام خواهد کرد.

اسعدی سامانی ادامه داد: تلاش‌ها برای وارد کردن هواپیما به کشور ادامه دارد و با وجود اینکه امریکایی‌ها مسیرهای مختلف را برای فروش هواپیما به ایران مسدود می‌کنند، ناچار به توسعه ناوگان هوایی خود هستیم و از راهکارهای مناسب برای دور زدن تحریم‌ها استفاده خواهیم کرد. همان‌گونه که از گذشته تاکنون با وجود تحریم امریکایی‌ها موفق به انتقال هواپیما به کشور شده‌ایم و به‌طور حتم در برهه زمانی کنونی نیز تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی را ایران را افزایش خواهیم داد. ورود هواپیمای نو و حتی هواپیمای دست دوم با عمر پایین در شرایطی مهم تلقی می‌شود که سن ناوگان هوایی کشور به گفته کارشناسان و مسوولان بالای 20 سال است و در سایر کشورها این رقم کمتر از 10 سال است، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: سن ناوگان هوایی ایران مقداری رو به بالاست و سیاست و استراتژی باید به‌گونه‌ای باشد که سن ناوگان هواپیمایی را کاهش دهیم.

مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل هوایی در کشور مستلزم نوسازی صنعت هوانوردی روی بخش مسافربری است، تصریح کرد: باید کمک کنیم شرکت‌های هوایی و ایرلاین‌هایی که وجود دارند حمایت شوند تا بتوانند ناوگان هوایی خود را تقویت کنند و از ناوگان سن پایین استفاده کنند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس افزود: سن ناوگان هوایی کشور ۲۲.۷ سال است و باید تلاش کنیم این سن را کاهش دهیم. این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه حمل‌ونقل هوایی یکی از ایمن‌ترین سفرهاست، عنوان کرد: تلاش کنیم از ظرفیت‌ها خیلی بهتر و ویژه‌تر استفاده کنیم و ناوگان هوایی و حمل‌ونقل کشور را در بحث مسافر تقویت کنیم.

7 دهک نیازمند کمک دولت برای خرید خانه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص مرحله اول منابع صندوق توسعه برای احداث واحدهای مسکونی گفت: در برخی استان‌ها لازم است حتی تا دهک هفتم نیز برای خانه‌دار شدن توانمند شوند.

به گزارش مهر، محمد اسلامی تأکید کرد: عقب ماندگی در بخش عرضه مسکن را جبران می‌کنیم و وظیفه وزارت راه و شهرسازی تعادل بخشی به عرضه مسکن به ویژه برای اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه است.

اسلامی همچنین گفت: تحلیل و آنالیز مسکن نشان می‌دهد که در پنج استان کشور تا دهک 7 را باید توانمندسازی کنیم تا این بتوانند صاحب خانه شوند، همچنین کمک خیران و مسکن‌سازان نیز در روند عرضه مسکن در دستور کار است که در این زمینه همکاری لازم وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی در عرضه مسکن، تسهیل‌گری و ایجاد مشوق‌های لازم، ساده‌سازی و روان‌سازی برای سرعت دادن به ساخت و عرضه مسکن است.

اسلامی اعلام کرد: شورای مسکن در تهران و حداقل در ۳ و حداکثر در ۵ استان کشور تشکیل شده است.

او اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری و بهسازی را در بافت‌های میانی شهرها و محلات هدف و اجرای نوسازی را در بافت‌های ناکارآمد شهری از مهم‌ترین برنامه‌های آتی وزارتخانه مطرح کرد و گفت: اولویت صرف زمان و هزینه در محلات هدف بازآفرینی شهری نیست بلکه در این امر از مشارکت مردم و ایجاد تحرک برای بهسازی بافت‌ها بهره می‌بریم.

وزیر راه و شهرسازی اجرای این طرح را عاملی برای بیرون راندن مسکن از رکود و ایجاد اشتغال و تحرک در این عرصه عنوان کرد و گفت: برای این‌کار از محل صندوق توسعه ملی بخش عمده‌ای از هزینه‌ها فراهم شده است و قسط اول آن به حساب وزارت راه و شهرسازی به عنوان سرمایه در گردش برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده واریز شده است.

 

ارسال نظر