سمن‌های پایتخت صاحبخانه شدند

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۲۰۴

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران از راه‌اندازی و افتتاح اولین «سمن سرای تهران» با هدف حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه و سمن‌ها در پایتخت خبر داد.

حجت نظری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سمن سرا در شهر تهران گفت: تامین مکانی برای فعالیت سمن‌ها یکی از دغدغه‌های جدی فعالان سازمان‌های مردم نهاد است و در همین رابطه نیز تصمیم گرفتیم تا فضایی را برای فعالیت آن دسته از سمن‌هایی که اقداماتشان مرتبط با شهر و مدیریت شهری و نیز موثر بر شهر باشد، دایر کنیم.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بعد از رایزنی‌های متعدد، تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران و شهرداری منطقه ۱۴ در خصوص راه‌اندازی «سمن‌سرا» به امضا رسید که بر این اساس مقرر شد یکی از ساختمان‌های در اختیار منطقه، برای فعالیت سمن‌ها و اقدامات داوطلبانه در اختیار فعالان سازمان‌های مردم نهاد قرار گیرد.

وی افزود: این نخستین‌بار در مدیریت شهری است که چنین فضایی با عنوان «سمن سرا» مشخصا برای فعالیت‌های داوطلبانه و در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار می‌گیرد و امیدوارم خیلی زود، این طرح نه‌فقط در دیگر مناطق شهرداری تهران، بلکه در دیگر شهرهای کشور نیز اجرایی شود و چنین فضاهایی در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار گیرد.

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران تصریح کرد: با برخی از مناطق دیگر شهرداری تهران نیز در همین موضوع وارد رایزنی شده‌ایم و خوشبختانه چند شهردار منطقه دیگر هم آمادگی اولیه خود را اعلام کرده‌اند که امیدوارم خیلی زود تعداد سمن‌سراها در شهر تهران، حداقل به تعداد مناطق افزایش یابد.

نظری افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران، از سمن‌هایی که بتوانند مشارکت اجتماعی در محلات، ارتقا کیفیت زندگی شهری، توسعه گردشگری، حفظ محیط زیست، افزایش نشاط اجتماعی و سایر موارد مرتبط با مدیریت شهری را به اجرا بگذارند، حق استفاده از این فضاها را طبق آیین‌نامه خواهند داشت.

وی تصریح کرد: همچنین ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران از سمن‌های فعال در حوزه مدیریت شهری و محلات حمایت‌های رسانه‌ای و تبلیغی انجام خواهد داد و در انجام ماموریت‌های این تشکل‌ها، تسهیل‌گری می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره ضرورت شفافیت و سازماندهی شیوه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران افزود: در دوره جدید فعالیت ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران که مسوولیت آن بر عهده بنده قرارگرفته است، تلاش کردیم تا حمایت از سمن‌ها نظام‌مند و براساس اقدامات و ایده‌های آنان در راستای اهداف مدیریت شهری و منافع مردم پایتخت انجام شود و در همین راستا نیز روند قبلی این ستاد در دوره مدیریت شهری قبل را اصلاح کردیم.

نظری ایجاد سمن‌سرا در مناطق تهران را یکی از راه‌های موثر در نظام‌مند کردن توزیع امکانات و تسهیل‌گری برای سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران برشمرد و گفت: به زودی آیین نامه و دستورالعمل اجرایی که به نحوه فعالیت سمن‌سراها نظارت دارد، تدوین شده و از ابتدای سال ۹۸ روند فعالیت در فضاهای مورد اشاره به سمن‌ها آغاز خواهد شد. سمن‌سرا در هر منطقه ایجاد و برای استفاده NGO‌های همان منطقه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر