کاشت 1100 اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر(عج)

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۳:۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۴۰۱۲۶
کاشت 1100 اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر(عج)

در ادامه عملیات احیای فضای سبز خیابان ولی‌عصر(عج)، 1100 اصله درخت چنار 8 تا 12 ساله در خیابان ولی‌عصر(عج)، حدفاصل چهارراه‌ امام خمینی (ره) تا میدان راه‌آهن، تا حد فاصل سه راه شهید بهشتی تا چهار راه شهید چمران کاشته شد.

شهردار تهران در مراسم کاشت 40 اصل درخت به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در بخشی از خیابان ولیعصر برگزار شد، با اشاره به اینکه اکنون برای شروع پروژه احیای چنارهای خیابان ولیعصر(عج) به اینجا آمده‌ایم، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت خیابان ولیعصر(عج) در دنیا یک خیابان نادر است. خیابانی که نسل اولیه‌اش ١٨ هزار درخت داشت و هنوز ١۵ هزار عدد از آنها باقی مانده‌اند.

حناچی گفت: همکارانم در سال گذشته ٧۴٠ اصله از درختان خیابان ولیعصر(عج) را احیا کردند و امسال نیز بیش از ١٠٠٠ درخت، از پارک‌وی تا میدان راه آهن، غرس می‌کنند. بن این درخت‌ها دست‌کم ١۵ ساله است و نهال محسوب نمی‌شوند. از ٧۴٠ درخت سال گذشته نیز تنها ١۶ درخت رشد موفق نداشتند و مابقی سبز و سالم هستند.

شهردار تهران افزود: شهرداری و شورای شهر تهران توسعه فضای سبز و حفاظت از باغات را از مهم‌ترین وظایف و برنامه‌های خود می‌دانند. از همین رو، تابه‌حال ۵ باغ را تثبیت کرده‌ایم که ٣ مورد از آنها صرفا توسط شهرداری و ٢ مورد نیز با همکاری بنیاد مستضعفان انجام شد. اصرار داریم که این برنامه را ادامه دهیم چراکه اگر می‌خواهیم حال و هوای شهرمان خوب شود، باید به توسعه فضای سبز کمک کنیم.

حناچی با بیان اینکه امیدوارم گزارش‌های بعدی حامل خبرهای بهتر باشد، گفت: هرچند که در حال حاضر نیز آمارها نشان می‌دهند امسال وضعیت ذرات معلق موجود در هوا ٢٠ درصد نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است.

   درختکاری در حاشیه جنوبی البرز

وی همچنین به موضوع کمربند سبز تهران پرداخت و عنوان کرد: امسال در هفته درختکاری، در پهنه جنوبی البرز، کلنگ درختکاری در ١٢۵٠ هکتار از آن منطقه نیز زده خواهد شد که شامل کاشت نهال و حدود ٨٠٠ هزار درخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه یک خبر خوب برای شهروندان پایتخت داریم، گفت: در حال اقدام برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر(عج) هستیم.

همچنین زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: سال گذشته همزمان با حضور شهردار اسبق تهران، ۷۴۰ اصله چنار در کنار بزرگ‌ترین خیابان پایتخت کاشته شد و امسال در ادامه نهضت احیای چنارهای ولیعصر، ۱۱۰۰اصله دیگر نیز حد فاصل خیابان راه‌آهن و پارک‌وی کاشته شد.۱۸هزار چنار ولیعصر در سال ۱۳۱۱ شمسی در ۱۸کیلومتر کاشته شد و بزرگ‌ترین خیابان پایتخت را به یکی از فرح‌بخش‌ترین نقاط شهر بدل کرد.

به گفته نوری، طی بیش از ۱۰سال، از ۱۸هزار اصله چنار، تعدادی نابود شدند و زمانی که مدیریت شهری جدید بر سر کار آمد فقط ۱۵هزار چنار باقی مانده بود.

   توزیع نهال رایگان در ۱۲۰ بوستان تهران

همچنین مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از توزیع نهال رایگان در ۱۲۰ بوستان فرامنطقه‌ای تهران همزمان با هفته درختکاری خبر داد. به گزارش ایسنا، علی محمد مختاری در مراسم ساماندهی و احیای درختان کنار خیابان ولیعصر گفت: امسال ۲۰۰ هزار اصله درخت مثمر وغیر مثمر در منازل شهروندان کاشته شده است که بی‌تردید نقش بسزایی در تأمین سرانه فضای سبز شهروندان تهرانی دارد. اکنون سرانه فضای سبز شهروندان تهرانی در بخش درون شهری به ۱۶.۲۵ رسیده است و در بخش برون شهری نیز سرانه فضای سبز ۲۴ متری داریم و به دنبال توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در تهران هستیم.در حال حاضر در برخی از مناطق همانند ۷، ۱۰، ۱۷ و ۱۸ با کمبود سرانه فضای سبز مواجه‌ هستیم. بنابراین تلاش می‌کنیم در این مناطق با خرید باغات و احیای آنها سرانه فضای سبز این مناطق را افزایش دهیم همچنین احداث پارک‌های محله‌ای برای افزایش سرانه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران با اشاره به غرس ۸۰۰ هزار اصله درخت در کمربند سبز شهر تهران در هفته درختکاری سال جاری گفت: این درختان در ارتفاع ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ متر غرس خواهند شد و منابع آبی لازم برای آبیاری آنها از محل پسآب‌های تصفیه شده است به شکلی که ۲ میلیون متر مکعب از منابع آبی با همکاری آب وفاضلاب تأمین می‌شود تا به این ترتیب با توجه به فرونشست‌های ایجاد شده از منابع آب‌های زیرزمینی کمتر استفاده کنیم.

وی در خصوص تعداد درختانی که در هفته درختکاری امسال کاشته می‌شوند، اظهارکرد: ۲ میلیون اصله در این هفته در تهران کاشته می‌شود و هر روز با یک وزارتخانه مراسم غرس نهال خواهیم داشت همچنین در ۱۲۰ بوستان فرامنطقه‌ای در هفته درختکاری توزیع نهال رایگان انجام خواهد شد.

 

 

ارسال نظر