سرایت تورم ارزی به بازار اجاره

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۹۵۶

همگام با جهش قیمت خرید و فروش مسکن از ابتدای سال جاری، بازار رهن و اجاره هم تحت تاثیر قرار گرفت و اجاره‌بها هم رشد چشمگیری را تجربه کرد. البته براساس آمار بانک مرکزی حداکثر رشد نرخ اجاره طی ماه‌های اخیر نسبت به سال گذشته کمتر از 20 درصد بوده است، اما مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با مشاوران املاک، وضعیتی متفاوت از وضعیت ترسیم شده توسط آمار بانک مرکزی را تصویر می‌کند. به گفته مشاوران املاک، اجاره‌بها طی 10 ماه نخست سال 97 بطور متوسط بیش از 30 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است که این موضوع می‌تواند فشار اقتصادی وارد به مستاجران را افزایش دهد، اما جدا از رشد افسارگسیخته اجاره‌بها در تهران و اغلب کلانشهرهای کشور، یکی از نگرانی‌های کارشناسان حوزه مسکن، افزایش شدید اجاره‌بها در سال آینده است. نگرانی که موجب شده اغلب آنها راهکارهایی را برای ساماندهی بازار اجاره پیشنهاد دهند. در این میان و با توجه به اهمیت بازار رهن و اجاره در کشور، روزنامه «تعادل» گزارشی از وضعیت بازار رهن واجاره طی ماه‌های گذشته تدوین کرده است که به خوبی شرایط کنونی این بازار را تحلیل می‌کند.

   عوامل اثرگذار بر افزایش اجاره‌بها

  نوسانات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته منجر به افزایش انتظارات تورمی شده و همین موضوع موجب شده است که مالکان نرخ اجاره را به‌شدت افزایش دهند، از سوی دیگر به دلیل کاهش نرخ سود بانکی تمایل به رهن کامل کاهش یافته و موجران ترجیح می‌دهند به جای پول پیش، اجاره‌بها دریافت کنند.

 عامل افزایش قیمت مسکن هم در رشد نرخ اجاره تاثیر گذاشته است، ضمن اینکه تلاش برخی دفاتر املاک برای عدم دریافت کد رهگیری به نابسامانی این بازار دامن زده است.

 یکی از عوامل اثرگذار در بازار اجاره، نرخ دلار است که اثرگذاری این متغیر از آن رو است که برخی نرخ دلار را شاهدی بر کاهش ارزش پول ملی قلمداد می‌کنند یا انتظار دارند با افزایش نرخ دلار، قیمت­‌ها افزایش یابد، البته بخشی از این می‌تواند ناشی از انتظارات باشد و بخشی دیگر ناشی از اثر تورمی که افزایش نرخ ارز در برخی بخش‌ها به همراه دارد.

   از اردیبهشت تاکنون چه اتفاقی افتاده است؟

 در اردیبهشت ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران 5.98 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 34.8 درصد افزایش داشت. همچنین شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11 و 9.6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

 در خرداد ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع مسکن 6.51 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 8.9 و 45.8 درصد افزایش داشته و شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 12.5 و 10.4 درصد رشد داشته است.

 در تیر ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع مسکن، 6.97 میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، 7.1 و 54.2 درصد رشد داشته و شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 13.6و11.1 درصد افزایش داشته است.

 در مردادماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی، 7.4 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.1 و 62.1 درصد رشد داشته همچنین در این ماه، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 14.1 و 11.8 درصد رشد داشته است.

 در شهریور ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی 8.1 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.4 و 74.1 درصد افزایش یافته است، اما شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران ودرکل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 14.6 و 12.4 درصد رشد داشته است.

 در مهر ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی، 8.61 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب، 6.4 و 83.5 درصد بوده است، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری هم نسبت به ماه مشابه به ترتیب 15 و 12.6 درصد افزایش داشته است.

 در آبان ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی 9.18 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.6 و 91.5 درصد افزایش نشان می‌دهد، در این ماه، اجاره‌بها در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 17 و 14.4 درصد رشد داشته است.

 در آذر ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع 9.55 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4.1و 91.8 درصد افزایش داشته است، شاخص کرایه مسکن اجاری هم در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 19.2 و 16.2 درصد رشد یافته است.

 در دی ماه هم متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی 9.8 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.5 و 90.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری هم به ترتیب معادل 19.9 و 17.1 درصدی نسبت به ماه مشابه سال افزایش یافت.

 

ارسال نظر