مجادله بر سر میزان بدهی‌های شهرداری تهران

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۱۷

گروه راه و شهر‌سازی| سید محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تهران که هفته گذشته به دلیل افشاگری در خصوص عملکرد مالی در دوره شهردار اسبق تهران، و به دنبال آن شکایت قالیباف از او به 6 ماه حبس و 70 ضربه شلاق محکوم شد، نسبت به صحبت‌های قالیباف در یک برنامه تلویزیونی واکنش نشان داد و خواستار این شد که شهردار تهران گزارش بدهی‌های دوره قالیباف را به صورت رسمی منتشر کند.

عضو شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر در این باره توضیح داد: آقای قالیباف مجددا ادعاهای قبلی خود را مطرح کرده‌اند و منکر بدهی‌های شهرداری در زمان خود شد. همچنین ایشان به اعضای شورای شهر و آقایان نجفی، افشانی و حناچی که هرکدام به عنوان شهرداران تهران با وجود محذورات (چرا که برخی اظهارات در خصوص بدهی‌ها مانع جذب سرمایه‌گذاران در شهرداری می‌شود) مطالبی را در خصوص بدهی‌های شهرداری ذکر کردند، با یک ادبیات سخیف تهمت زد. از صداوسیما خواهش می‌کنم تا فرصت دهد شهرداری و شورای شهر هم در این خصوص صحبت کنند، ضمنا از دفتر حقوقی شهرداری خواهش می‌کنم در این زمینه اقدام قضایی و حقوقی انجام دهد؛ چرا که ایشان گفته‌اند بدهی‌های شهرداری در زمان ایشان کذب است.

او با بیان اینکه به عنوان تذکر از شهردار فعلی تهران، آقای حناچی می‌خواهم تا گزارش بدهی زمان آقای قالیباف را به صورت رسمی منتشر کنند، گفت: به نظر می‌رسد رسانه ملی هنوز آقای قالیباف را به عنوان مدیر شهرداری می‌شناسد. هفته گذشته 530 فقره پروژه در تهران افتتاح شد، اما بازتابی در این رسانه نداشت پروژه‌هایی که افتتاح شدند می‌توانند امیدآفرین و نشاط‌انگیز باشند و شورای شهر و شهرداری همه تلاش خود را در این راستا انجام داده و می‌دهد. اما با وجود این، در هفته اخیر آقای قالیباف در دو برنامه در رسانه ملی حضور یافته که این جای تاسف دارد.

میرلوحی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما پیش از این ملاحظه می‌کردیم و با توجه به شرایط، گزارش را منتشر نمی‌کردیم، گفت: در شرایطی هستیم که سیاست مدیریت شهری این است که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دعوت کند و حتی می‌خواهیم اوراق مشارکت منتشر کنیم و ممکن است اعلام مداوم بدهی‌ها روی سطح همکاری‌ها اثرگذار باشد، اما متاسفانه این عاملی شده است که رقبا و مدیریت قبلی شهری از این مبحث بهره‌برداری غیرصحیح کرده و کم‌لطفی می‌کنند.

عضو کمیسیون بودجه‌ای شورای شهر تهران با بیان اینکه 6 تا 7 ماه است که گزارش رسمی مالی با امضای 5 نفر روی میزم است، ادامه داد: ارایه آن به روزنامه‌ها کاری ندارد، اما به نظرم درست نیست در شرایطی که بنگاه‌های بدهکار خوشنام نیستند، این کار را انجام دهیم.

میرلوحی با بیان اینکه هنگامی که ما مدیریت شهری را در دست گرفتیم بانک‌ها همکاری نمی‌کردند، اظهار کرد: مثلاً برای ساخت پل صدر فاینانس خارجی گرفته بودند، اما کارهایش را انجام ندادند و ما آمدیم و با بانک‌ها گفت‌وگو کرده و حتی مجوز انتشار ۲۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت را گرفتیم و حتی برخی حساب‌ها نیز استحمال شده، اما دقت داشته باشید که فقط مدیریت شهری ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد و باید بخشی از بدهی‌هایمان را بدهیم تا آنها به خط 6 مترو پول تزریق کنند.

وی با بیان اینکه لیست پیمانکاران مشخص شده است و باید حناچی آن را منتشر کرده و ملاحظات را کنار بگذاریم، گفت: براساس گزارشی که معاون سابق مالی شهرداری اعلام کرده است، رقم بدهی شهرداری ۵۶ هزار میلیارد تومان است که این بدهی‌ها شامل بدهی به بانک‌ها، پیمانکاران و احکام قضایی است.در دوره گذشته آنها مرتباً وام می‌گرفتند، حتی برای پرداخت حقوق پرسنل وام می‌گرفتند، اما در دوره ما هیچ دریافتی برای پرداخت حقوق نداشتیم.

میرلوحی با بیان اینکه یکهزار میلیارد تومان هولوگرام راستی‌آزمایی شد و تعدادی از آنها ابطال شده است، گفت: حناچی باید لیست پیمانکاران را بدهد تا مشخص شود میزان بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها چقدر است.

عضو کمیسیون بودجه‌ای شورای شهر تهران با بیان اینکه ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که روزانه

۱۷ میلیارد تومان سود بانکی باید شهرداری پرداخت کند، ادامه داد: شهرداری باید برنامه‌ای بیاورد و در آن مشخص کند که بدهی‌ها را چگونه می‌خواهد پرداخت کند و اخباری دریافت کرده‌ایم دال بر اینکه آنها در حال تدوین این برنامه هستند.

    واکنش قالیباف به بدهی شهرداری

گفتنی است محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران شب شنبه در یک برنامه تلویزیونی بدهی 54 هزار میلیاد تومانی شهرداری را یک دروغ بزرگ دانست و گفت: یک دروغ بزرگ است. متأسفانه وقتی افراد کار نمی‌کنند و می‌خواهند در قدرت بمانند پس باید دروغ بگویند، ذلت بپذیرند و و زد و بند کنند.

قالیباف مدعی شد که بدهی‌های شهرداری حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۴ هزار میلیارد در دوره آقای نجفی خودشان تأیید کردند که طلب قطعی از دولت است، غیر از آن، یک میلیارد دلاری که دولت دهم به ما نداد که مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که خود آنها گفتند ۲۵ هزار میلیارد تومانش مربوط به اتمام پروژه‌های آینده است، مگر پروژه آینده جز دیون است، دیون به پولی گفته می‌شود که کاری انجام شده و پرداخت نشده است.

 

 

ارسال نظر