ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۱۶

    امکان واگذاری سهام هما در بورس؟

مدیرعامل ایران ایر عرضه سهام این شرکت هواپیمایی در بورس را از جمله روش‌های قابل اجرا برای خصوصی کردن این ایرلاین معرفی کرد.

فرزانه شرفبافی در گفت‌وگو با مهر، درباره امکان واگذاری سهام ایران ایر در بازار سرمایه گفت: امکان این کار برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی هما وجود دارد. شرفبافی با بیان اینکه زیان انباشته هما هر سال افزایش می‌یابد، گفت: میزان زیان انباشته، بستگی به نرخ ارز محاسباتی در پایان سال مالی دارد.

مدیرعامل ایران‌ایر، افزود: در سال جاری توسط بازرس قانونی شرکت هما و سازمان حسابرسی، مطالبات احصاء و عدد دقیق استخراج شد.

او اظهار کرد: بخشی از زیان انباشته هما با افزایش سرمایه دولت در ایران ایر جبران می‌شود و بدین‌ترتیب فشار مطالبات بانک‌ها، بیمه‌ها، برخی شرکت‌ها و فرودگاه‌ها از هما کاهش می‌یابد.

گفتنی است تاکنون سابقه واگذاری ایرلاین‌های ایرانی در بازار سرمایه وجود نداشته و خرید و فروش شرکت‌های هواپیمایی به صورت مزایده یا فروش یکجای سهام آنها انجام می‌شده است.

   توسعه شهرهای جدید

بدون نظام مالی امکان‌پذیر نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث و توسعه شهرهای جدید بدون نظام مالی و تحقق‌پذیری مشخص امکان‌پذیر نیست، گفت: شهرهایی ایجاد کنیم که به‌جای پذیرش سرریز جمعیت دارای عملکرد آمایشی در استقرار بهینه جمعیت باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی افزود: به همین دلیل در این دوره مدل‌های گوناگون مدیریت دارایی و انواع روش‌های شراکت عمومی-خصوصی و تامین مالی توسعه در سرلوحه اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید قرار داشته و در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه احداث شهرهای جدید یک سیاست ملی در پاسخ به نیاز آمایش سرزمین و تامین زندگی شایسته برای مردم بوده است، گفت: این فرآیند علاوه بر شهرهای جدید موجود، در پاسخ به نیازهای آتی جابه‌جایی جمعیت در قالب طرح‌های آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث نسل دوم شهرهای جدید نیز با بررسی و آسیب‌شناسی تجارب گذشته و اتخاذ رویکردهای نوین، همچون شهر هوشمند و شهر پایدار در دست اقدام است.

طاهرخانی در ادامه یکی از اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم را ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید در تمامی ابعاد دانست و گفت: قصد داریم شهرهایی ایجاد کنیم که به‌جای پذیرش سرریز جمعیت شهرهای بزرگ، دارای عملکرد آمایشی در استقرار بهینه جمعیت و فعالیت در پهنه سرزمین بوده و خود زمینه‌ساز توسعه و نقطه رشد و تحول باشند.

به گفته او، موضوع شهرهای جدید در ایران در حال حاضر یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی، به‌ویژه در پیرامون شهرهای بزرگ، در کنار بازآفرینی بافت قدیمی شهرها در پاسخ به ضرورت توسعه درونی و کیفی شهرهای موجود هستند که از سوی کارشناسان در سطوح ملی و منطقه‌ای مورد بحث و توجه قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت‌های عمران شهرهای جدید نه موسسات آماده‌سازی و واگذاری زمین، بلکه سازمان‌های توسعه و عمران هستند که علاوه بر وظیفه عمران و سازندگی توجه ویژه به توسعه کیفی و همه‌جانبه شهرهای جدید در همه ابعاد محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را مدنظر و در سرلوحه اقدامات خود دارند، زیرا توسعه محقق نمی‌شود، مگر در همه ابعاد به صورت همزمان انجام شود.

    احتمال تایید نهایی

 سومین برنامه توسعه تهران در فرمانداری

معاون عمرانی فرمانداری تهران از احتمال قطعی شدن برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در هفته جاری خبر داد. به گزارش ایسنا غلامحسین آرام در تشریح روند بررسی برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در فرمانداری گفت: موضوع بررسی این برنامه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تهران مطرح و مقرر شد هریک از دستگاه‌ها بررسی‌های خود در ارتباط با برنامه را انجام دهند و ظرف مدت یک هفته مباحث موجود را به فرمانداری بدهند.

وی افزود: در حال حاضر، مشغول جمع‌بندی موارد مطرح شده از سوی دستگاه‌های مختلف شهرستان هستیم و پیش بینی می‌کنیم این هفته کار به نتیجه نهایی برسد؛ قطعاً مواردی که مخالفت یا مغایرتی وجود داشته باشد پس از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.

    دستور وزیر کشور برای برخورد

با ساخت‌وسازهای غیرمجاز

سخنگوی وزارت کشور از دستور وزیر کشور به استانداران برای برخورد قاطع با متخلفان ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها خبر داد.

به گزارش مهر، سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور با اشاره به عملکرد اجرای ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها در کشور گفت: از ابتدای تشکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ در شهرداری‌ها که مربوط به بررسی تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز است، حدود ۴.۵ میلیون پرونده تشکیل شده که توسط اعضای این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته یا در حال رسیدگی است.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم مهندسان ناظر و ماموران شهرداری در هنگام عملیات ساخت و ساز نظارت دقیق نسبت به مراحل اجرای آن و رعایت اصول فنی و مقررات است که در صورت وجود نظارت دقیق و جدی نباید شاهد وجود این تعداد پرونده در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ بودیم.

سخنگوی وزارت کشور از دستور رحمانی‌فضلی وزیر کشور به استانداران به منظور تعیین ساز و کار و تهیه ابلاغیه‌های مشخص جهت برخورد قاطع با ساخت و ساز غیرمجاز و اجرای دقیق ماده صد قانون شهرداری‌ها و جلوگیری از تخلفات ساختمانی خبر داد.

سامانی با بیان اینکه یکی از مشکلات حریم شهرها عدم اجرای صحیح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها است، افزود: متاسفانه به دلیل فقدان برنامه مشخص و بیشتر به جهت کسب درآمد پایدار در شهرداری‌ها، کمیسیون ماده ۱۰۰ محلی برای جریمه ساخت و سازهای غیرمجاز و به تبع آن محلی برای کسب درآمد شده است.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله و مبارزه جدی با ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرها و روستاها تصریح کرد: همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط با امر ساختمان از جمله شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی امری مهم و ضروری است.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به نامه اخیر وزیر کشور به استانداران تأکید کرد: در راستای اجرای دقیق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و همچنین آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که توجه ویژه‌ای در جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی دارد برخورد قاطع و حداکثری با تخلفات ساختمانی و افرادی که در انجام وظایف اجرایی و نظارتی خود قصور داشته‌اند ضروری است.

سامانی با تاکید بر لزوم حفظ اراضی به عنوان سرمایه ملی، گفت: وزیر کشور از استانداران خواسته است با متخلفان در هر رده و دستگاهی بدون اغماض براساس ضوابط موجود برخورد کرده و آنها را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

 

ارسال نظر