ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۱:۳۸:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۷۳۹

مشکل انبوه‌سازان مصالح نیست

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره کارت اعتباری مصالح ساختمانی، گفت: مشکل بزرگ انبوه‌سازان، کمبود مصالح ساختمانی نیست و انبوه‌سازان حتی با مازاد مصالح ساختمانی هم روبه رو هستند و کارخانه‌های تولیدکننده مصالح به دلیل نبود خریدار، یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: به نظر می‌رسد کارت خرید مصالح ساختمانی که ایده وزیر مسکن است، همان خرید دین باشد که در حال حاضر بسیاری از بانک‌های تجاری هم آن را به مشتریان عرضه می‌کنند. او با طرح این پرسش که قرار است انبوه‌سازان و سازندگان با کارت اعتباری مصالح ساختمانی چه اقدامی انجام دهند؟ گفت: بانک عامل با توزیع این کارت‌ها به دنبال سود خود است بنابراین مشخص نیست که سیاست‌گذاران بخش مسکن چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که با توزیع کارت اعتباری مصالح، قیمت تمام شده ساخت و ساز کاهش می‌یابد؟ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: طی یکی دو ماه اخیر با وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن این وزارت خانه بابت احداث ۴۰۰ هزار واحدی که دولت قول داده بسازد، نشست‌هایی داشتیم اما در حال حاضر برنامه مدونی از سوی دولت برای ساخت این واحدها ارایه نشده است. پورحاجت با بیان اینکه کانون سراسری انبوه‌سازان برای ساخت این تعداد واحد مسکونی برنامه دارد گفت: در نشست‌هایی که با مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن داشتیم، به آنها اعلام کردیم که مردم ۴۰۰ هزار فقره در صندوق پس انداز مسکن یکم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که رقم بسیار مناسبی برای رونق بخشیدن به ساخت و ساز خواهد بود. نمونه این ادعا هم ۱۰ سال طول کشیدنِ ساخت ۲ میلیون واحد مسکن مهر است که هنوز به اتمام نرسیده است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: بنابراین بانک عامل بخش مسکن می‌تواند دارندگان ۴۰۰ هزار فقره حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم را به انبوه ساز معرفی کند تا با یکدیگر به مذاکره بپردازند به این صورت که دارنده حساب براساس میزان پولی که در اختیار دارد، محله یا منطقه مورد نظر خود برای ساخت مسکن، متراژ مورد علاقه سرمایه‌گذار برای ساخت واحد مسکونی و مانند اینها را به سازنده برای ساخت پیشنهاد دهد.

نبود نظام حرفه‌ای، دلیل عقب‌ماندگی در حوزه ساختمان

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش مسکن و صنعت ساختمان وابستگی به خارج از کشور وجود ندارد، گفت: دلایل عقب ماندگی‌های کشورمان در حوزه ساختمان نبود نظام حرفه‌ای است و هنوز بخش عمده‌ای از ساخت و سازها توسط بخش خصوصی غیرحرفه‌ای انجام می‌شود. حبیب‌الله طاهرخانی، در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: سیاست شهرهای جدید علاوه بر تامین مسکن، موضوع هوشمندسازی شهرهای جدید است و طبق برنامه‌های موجود شهرهای جدید باید بتوانند جلودار و راهنمای اصلاح نظام شهرسازی در کشور باشند، به همین دلیل موضوعاتی مانند هوشمندسازی شهرها، صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع در اولویت قرار دارد. طاهرخانی افزود: در مقطعی توانستیم از تجارب کره جنوبی استفاده کنیم و با  ال‌اچ کره تفاهم نامه‌ای را در این زمینه منعقد کردیم و در حال حاضر هم با این مجموعه دولتی در مرحله تبادل کارشناس هستیم. پروژه‌هایی مانند ساخت شهرک‌ها و هوشمندسازی شهرهای جدید در اولویت‌های سرمایه‌گذاری قرار دارند که کره جنوبی با توجه به اینکه سطح بالایی از تکنولوژی را در اختیار دارد می‌تواند الگو در اجرای این پروژه باشد.

تسهیلات تشویقی برای پرداخت عوارض ساختمانی تا پایان سال

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهردار تهران گفت: مودیان عوارض ساختمانی که تا پایان اسفند ماه ۹۷ نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند، می‌توانند از مزایای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۷ به مناطق ۲۲گانه ابلاغ شده است، بهره مند شوند. به گزارش ایلنا، وحید عرب با اشاره به ضرورت وصول درآمد‌های شهرداری تهران در سال جاری اظهار کرد: به استناد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران، چنانچه مودیان عوارض ساختمانی مشمول مصوبه مذکور، بدهی خود را به صورت نقدی و یکجا به خزانه شهرداری تهران پرداخت کنند، می‌توانند از مزایای تسهیلات تشویقی مقرر بهره‌مند شوند. مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهردار تهران ادامه داد: به منظور اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای رونق ساخت و سازهای شهر تهران و ارایه تسهیلات لازم در این خصوص و با توجه به افزایش نرخ‌های جدید دفترچه ارزش معاملاتی املاک پس از پایان اسفند ماه، مودیانی که مایل به استفاده از مزایای این مصوبه هستند، می‌توانند تا پایان سال جاری به مناطق ۲۲گانه مراجعه کنند.

عرب گفت: بر اساس مصوبه مذکور، شهرداری تهران موظف شده است بر اساس درخواست مودیان حقیقی و حقوقی مطالبات ناشی از عوارض مرتبط با حوزه شهرسازی و صدور پروانه  تفکیک اراضی و ساختمانی، تغییر کاربری و کاربرد، پذیره، بالکن و پیش‌آمدگی، حق تشرف و ارزش بهینه ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه شهری» را برحسب ضوابط قانونی موجود پیگیری و نسبت به صدور گواهی مربوطه اعم از پروانه ساختمانی، پایان کار و عدم خلافی اقدام کند.  در صورتی که مودیان مایل به پرداخت بدهی خود به صورت نقدی و یکجا باشند، بدهی پرداخت شده مشمول پاداش و جایزه خوش حسابی به میزان نرخ سود سپرده یک ساله مصوب شورای پول و اعتبار به میزان ۱۵ درصد خواهد شد.

 

ارسال نظر