هشدار به 6 ایرلاین برای قطع پروازهای چارتری

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۱:۳۵:۴۸
کد خبر: ۱۳۹۷۳۷
هشدار به 6 ایرلاین برای قطع پروازهای چارتری

گروه راه و شهرسازی|

یکی دو ماهی است که بحث حذف پروازهای چارتری با جدیت از سوی محمد اسلامی، ‌وزیر راه و شهرسازی پیگیری می‌شود. موضوعی که چندان مورد حمایت رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیست، اما به نظر می‌رسد که اسلامی برای ساماندهی پروازهای برنامه‌ای و چارتری کاملا مصمم است، شاهد این ادعا، هشدار روز گذشته او در حاشیه بهره‌برداری از آشیانه شماره 2 هواپیمایی ایران ایر به 6 ایرلاین برای قطع پروازهای چارتری بود. او افزود: در صورتی که این شرکت‌ها پروازهای چارتری خود را قطع نکنند، مجوز مسیر پرواز چارتر شده لغو می‌شود.

اواخر سال گذشته بحث حذف پروازهای چارتری مطرح شد و علی عابدزاده در نخستین اظهاراتش اعلام کرد که این پروازها از سال آینده حذف می‌شود اما با گذشت زمان هیچ اقدامی برای اجرای این وعده انجام نشد تا اینکه دادستانی تهران و دادستانی کل کشور در جلساتی با رییس سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به ادامه این پروازها اتمام حجت کردند اما باز هم عابدزاده اعلام کرد تلاش بر این است که پروازهای چارتری ساماندهی شود چون حذف کامل این پروازها به ضرر صنعت گردشگری کشور است، از سوی دیگر وزیرجدید راه وشهرسازی که سیاست‌های متفاوت او نسبت به عباس آخوندی از همان روزهای نخست وزارت مشخص بود، بر ساماندهی سختگیرانه پروازهای چارتری و حذف بیشتر این پروازها تاکید دارد.

ناگفته نماند که وزیرراه و شهرسازی در بازدید از آشیانه 2 ایران ایر اعلام کرد، قرار است به این سمت حرکت‌کنیم که از جوانان دهه 60 و 70 برای انتصابات مدیریتی استفاده شود.

   فروش بلیت چارتر بدون بسته تخلف است

وزیر راه و شهرسازی درباره ادامه فروش بلیت‌های چارتری از سوی شرکت‌های چارتری، گفت: فروش ‌بلیت این نوع از پروازها بدون بسته تخلف است و شرکت‌ها باید به همراه یک بسته سفر این پروازها را به فروش برسانند.

به گزارش تسنیم، او ادامه داد: براساس ضوابط ایکائو و یاتا، چارتر کسی است که مسافر دارد و با استفاده از یک بسته سفر اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کند، اینکه ایرلاین‌ها به دلیل آنکه سیستم فروش ‌بلیت ندارند نمی‌توانند پروازهای خود را به فروش برسانند و آن را در اختیار یک آژانس یا چارترکننده‌ای قرار می‌دهند و این شرکت چارترکننده با نرخ بالا ‌بلیت را به فروش برساند تخلف است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اینکه اعلام شود پروازهای چارتری کنسلی ندارد و پول مردم را پس نمی‌دهند تخلف است.  به گفته اسلامی، دی ماه امسال سازمان هواپیمایی کشوری به تمام شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که از اول بهمن ماه فروش پرواز چارتری بدون بسته سفر ممنوع است. در این راستا نیز به 6 شرکت اخطار داده‌ایم تا پروازهای چارتری خود را قطع کنند در غیر این صورت مجوز این پروازها در مسیری که به آن چارتر می‌کنند قطع خواهد شد. او با تأکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید تقویت شوند، گفت: ‌به هر حال هزینه‌هایی بر شرکت‌های هواپیمایی مترتب شده است که این متأثر از افزایش نرخ ارز است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای شرکت‌های هواپیمایی باید سرمایه در گردش فراهم شود تا نیازی نداشته باشند که صندلی‌های خود را به آژانس‌ها و افراد در قالب چارتر پیش‌فروش کنند.

اسلامی تأکید کرد: اعلام می‌کنیم که اگر چارتر بدون بسته سفر ارایه شود ابتدا تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت ادامه فروش اینچنینی آن خط شرکت هواپیمایی قطع خواهد شد.

   افتتاح ترمینال سلام در بهار 98

افتتاح ترمینال سلام که قرار بود در دهه فجر انجام شود با توجه به گفته‌های وزیر راه و شهرسازی به بهار سال آینده موکول شد، درهمین رابطه اسلامی با بیان اینکه امروز تست سرد ترمینال سلام انجام شد، از انجام تست گرم آن تا 40 روز آینده خبر داد و گفت: این ترمینال در بهار 98 افتتاح می‌شود.

او افزود: ترمینال سلام با ظرفیت 5 میلیون مسافر در سال در بهار 98 بهره‌برداری آزمایشی می‌شود.

وزیرراه و شهرسازی ادامه داد: از نکات مهم در افتتاح ترمینال سلام این است که کار باقیمانده وجود نداشته باشد و فضاهای جانبی امکانات و پارکینگ‌ها هیچکدام نیمه تمام افتتاح نشوند.

اسلامی اضافه کرد: پیشرفت کار در ترمینال سلام مناسب است اغلب تجهیزات وصل شده است، ‌بخشی از نیروی انسانی مستقر شده‌اند و پس از تست گرم و رعایت ضوابط این ترمینال افتتاح خواهد شد.

   ایران‌ایر زیان‌ده نیست

وزیرراه و شهرسازی همچنین درباره زیان ده بودن ایران‌ایر اظهارکرد: این ایرلاین زیان‌ده نیست اما زیان انباشته دارد و این متأثر از مطالبات سنواتی و خدماتی است که داده و مطالباتی که نگرفته است.

اسلامی با بیان اینکه هما از دولت مطالباتی دارد، ‌گفت: این مطالبات با بدهی انباشته هما تهاتر می‌شود تا بدین‌ترتیب ایران‌ایر با ایرلاین‌های مشابه قابل رقابت باشد. او با بیان اینکه هما جزو افتخارات کشور محسوب می‌شود گفت: اصلاحات ساختاری و حقوقی در هما انجام خواهد شد؛ دستور کار برای هما اصلاحات و تحولات ساختاری، نوسازی و تجهیز ناوگان است.

   افتتاح 500 کیلومتر بزرگراه تا نوروز 98

وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه برای سفرهای نوروزی پیش‌بینی‌های خاصی انجام شده است گفت: تا نوروز 98، 500 کیلومتر بزرگراه آماده و افتتاح خواهد شد.

او با بیان اینکه ساماندهی شرکت‌ها و ناوگان ریلی و قطارها برای نوروز درحال انجام است گفت: ‌تسهیلاتی برای شرکت‌های ریلی فراهم کرده‌ایم و از سوی دیگر ناوگان جاده‌ای هم در حال آماده‌سازی است.

اسلامی به مردم توصیه کرد: در ایام نوروز به مقاصد گردشگری که تاکنون کمتر سفر کرده‌اند نظیر استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و چابهار و دیگر مناطق جنوبی سفر کنند. وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه داد: در شورای معاونان به معاونانم مهلت دادم که سه نفر از پرسنل خود که جوانان علمی و نخبه هستند را معرفی کنند تا در سمت‌های مدیریت عالی به کار‌گیریم. او با بیان اینکه در انتصابات خود از جوانان دهه 50 استفاده کرده‌ایم، گفت: به این سمت حرکت می‌کنیم که از جوانان دهه 60 و 70 نیز برای انتصابات مدیریتی استفاده شود.

   صد درصد پروازهای هما برنامه‌ای است

مدیرعامل ایران‌ایر هم که در برنامه افتتاح آشیانه شماره 2 هما حضور داشت، با بیان اینکه صد درصد پروازهای هما برنامه‌ای است و هما پرواز چارتری ندارد، گفت: ۲۹ فروند هواپیمای فعال داریم که برای ایام نوروز آماده‌اند.

فرزانه شرفبافی با بیان اینکه ۳۸۰ صندلی برای نوروز ۹۸ به ناوگان هما افزوده می‌شود، گفت: هما تلاش کرده است با وجود اعمال تحریم‌ها و شرایط سختی که برای صنعت هوایی رخ داده است، با انجام دقیق و ایمن پروازهای داخلی و خارجی مانع از بروز مشکلات برای مسافران شود.

مدیرعامل ایران‌ایر اظهار کرد: نه تنها ایران ایر که همه ایرلاین‌های داخلی در تحریم‌ها مشکل تأمین قطعات دارند. شرفبافی ادامه داد: سیستم فروش هما، سیستمی به‌روز است. او اظهار کرد: سیستم فروش هما (گابریل) از به‌روز‌ترین و باسابقه‌ترین سیستم‌های فروش است، ضمن آنکه مسافران امکان خرید اینترنتی بلیت هما را دارند و خرید از طریق آدرس

 EBOOKING.IRANAIR.COM فراهم است.

مدیرعامل ایران ایر در پاسخ به این سوال که میزان دریافت تسهیلات از سوی هما برای خرید هواپیماهای ایرباس و ATR افزود: ایران ایر همان رقم ۳۳۰ میلیون یورویی مصوب صندوق توسعه را داشت که بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل متولی ارایه این تسیهلات به هما شد.

   آشیانه شماره دو در فروگاه امام خمینی (ره)

شرفبافی تصریح کرد: آشیانه شماره دو هما در فرودگاه امام برای هواپیماهای با برد متوسط است و یکی از آشیانه‌های ایرباس مربوط به هما در فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل می‌شود. او ادامه داد: این آشیانه سه ماه پیش تحویل قطعی شد و تجهیزات اطفای حریق آن نیز تکمیل شد. مدیرعامل ایران‌ایر افزود: همه چک‌های این هواپیما در حوزه مهندسی و تعمیرات را خودمان انجام می‌دهیم. هما از جمله قدیمی‌ترین ایرلاین‌های مستقر در فرودگاه امام است و تعمیرات در رده هواپیماهای سبک و نیمه سنگین در آشیانه شماره دو انجام می‌شود. شرفبافی ادامه داد: بخشی از آشیانه ایرباس مربوط به هما در فرودگاه امام مستقر می‌شود و این موجب کاهش تیک‌آف و لندینگ (نشست و برخاست) اضافه هواپیماها بین فرودگاه امام خمینی (ره) و مهرآباد می‌شود. او اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سالانه ۶۰ نشست و برخاست هواپیما بین فرودگاه امام و مهرآباد با تکمیل آشیانه دو کاهش یابد.

شرفبافی با بیان اینکه زیان انباشته هما هر سال افزایش می‌یابد، گفت: این بستگی به نرخ ارز محاسباتی در پایان سال مالی دارد.

مدیرعامل ایران‌ایر، افزود: در سال جاری توسط بازرس قانونی شرکت هما و سازمان حسابرسی، مطالبات احصا و عدد دقیق استخراج شد.

او تصریح کرد: بخشی از زیان انباشته هما با افزایش سرمایه دولت در ایران ایر جبران می‌شود و بدین‌ترتیب فشار مطالبات بانک‌ها، بیمه‌ها، برخی شرکت‌ها و فرودگاه‌ها از هما کاهش می‌یابد.

 

 

ارسال نظر