شارژ استخدام‌ها در شهرداری با رویدادهای سیاسی

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۷۲
شارژ استخدام‌ها در شهرداری با رویدادهای سیاسی

ابراهیم شیخ، معاون منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در شهرداری با چند پیک استخدام مواجه هستیم، گفت: نخست در سال ۸۳ دیگری در سال ۱۳۹۲ و آخرین بار در سال ۱۳۹۶ با یک پیک استخدام مواجه هستیم. تحلیل این پیک‌ها با رویدادهای سیاسی کشور ارتباط معناداری دارد. در حقیقت هر وقت یک رویداد سیاسی مثل انتخابات در کشور داشتیم سازمان مدیریت شهری رفتارهایی را از خود بروز داده که ظرفیت‌ها در جهت سیاسی بهره‌برداری شود.

شیخ در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در حالی که تغییر وضعیت استخدام‌ها تنها به صورت آزمون استخدامی می‌تواند انجام شود اما در برخی مواقع شاهد بوده‌ایم که این تغییر وضعیت‌ها به صورت درخواست و بدون آزمون انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در اوایل سال ۱۳۹۶ شاهد چند رویداد مهم منابع انسانی در مجموعه شهرداری تهران بوده‌ایم، افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۶ مجوز برگزاری آزمون استخدامی برای ۵۰۰۰ نفر و تغییر وضعیت آنها صادر شد و به تبع این مجوز آزمون استخدامی برگزار شد و کسانی که قبلاً قرارداد داشتند در این آزمون شرکت کردند و ابتدا به صورت رسمی-آزمایشی و در مرحله بعد رسمی شدند.

وی ادامه داد: رویداد دیگر، در این سال افرادی بودند که در سیستم‌های پیمانکاری مشغول کار بودند. این افراد از تمام شرکت‌های پیمانکاری جمع شدند و در شرکت هادیان شهر متمرکز شدند و در عین حال بیش از ۸۰۰ نفر جذب جدید صورت گرفته است که حتی یک روز سابقه حق بیمه نداشتند، اما برای آنها حق بیمه رد شد.

  تعدیل نیرو نداریم

وی در پاسخ به اینکه روند تعدیل نیرو در مجموعه شهرداری تهران در آینده به چه صورت خواهد بود افزود: واقعیت این است که ما در این مجموعه تعدیل نیرو نداریم در حقیقت زمانی تعدیل نیرو معنا پیدا می‌کند که فردی که قرارداد استخدامی دارد در حین کار عذر وی خواسته شود اما زمانی که مدت قرارداد همکاری فی مابین دو طرف به اتمام می‌رسد طرفین برابر قوانین حق دارند در مورد ادامه همکاری خود تصمیم‌گیری کنند. ما به غیر از افرادی که در کمیته‌های انضباطی آرای اخراج برای آنها صادر شده است، احد دیگری را که قرارداد داشته باشد عذرش را نخواسته‌ایم.

در خصوص ادامه همکاری پس از اتمام زمان قرارداد نیز بر اساس سوابق آدم‌ها و امتیازاتی که بر اساس برخی شاخص‌ها به آنها می‌دهیم؛ اگر امتیاز فرد پایین‌تر از ۶۰ باشد از ادامه همکاری وی صرف نظر می‌کنیم. شاخص‌های کسب امتیاز شامل مواردی نظیر رعایت قوانین سازمانی، رعایت اخلاق و… می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو سوم نیروهای شهرداری تهران در قالب قرارداد با شرکت‌ها و سازمان‌ها به صورت قراردادی هستند و در پایان هر سال قرارداد آنها به اتمام می‌رسد، افزود: تمدید قرارداد این افراد با توجه به ارزیابی عملکرد آنها و اعلام نیاز مجموعه شهرداری تهران خواهد بود. بی‌تردید سیاست خروج هدایت شده و جذب برگزیده در مجموعه شهرداری تهران است.

 شیخ گفت: در شهرداری تهران حضور نیروی انسانی در مقایسه با ماموریت‌های محوله و چارت سازمانی این مجموعه با ازدیاد نیرو مواجه هستیم. روزی که در مدیریت شهری و شهرداری این مسوولیت را پذیرفتم اولین سوال شهردار وقت از من تعداد نیروی انسانی بود. متأسفانه به دلیل استخدام‌های متعدد در سال‌های پایانی شورای چهارم و مدیریت شهری گذشته و عدم ثبت سیستمی این استخدام‌ها، آمار دقیقی از استخدام‌ها موجود نبود. بیش از یک ماه اطلاعات به شکل دستی جمع‌آوری و نهایتاً به رقم ۶۸ هزار و ۲۵۷ نفر رسیدیم. این آمار در مقایسه با تعداد نیروی انسانی سایر شهرداری‌های دنیا حقایقی را مشخص می‌کند.

  وزن نیروی انسانی در شهرداری استانبول

وی ادامه داد: در شهرداری شهر استانبول ۴۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد ۱۳ هزار نفر در مناطق، ۲۳ هزار نفر در سازمان‌ها و شرکت‌ها و 4 هزار نفر به صورت پاره وقت و ساعتی مشغول به کار هستند. در مقایسه تعداد نیروهای انسانی شهرداری تهران با سایر شهرداری‌های داخل کشور نیز باید به این نکته توجه کنیم که به ازای هر یک میلیون نفر ۶۰۰۰ نفر نیروی انسانی در شهرداری‌های شهرهای کشور مشغول به کار هستند. برای مثال در شهر مشهد با 3 میلیون نفر جمعیت کارکنان شهرداری ۱۸ هزار نفر هستند. در اصفهان نیز که جمعیتی معادل ۲.۳ میلیون نفر دارد تعداد کارکنان شهرداری آن حدود ۱۲ هزار نفر است.وی تاکید کرد: این در شرایطی است که در شهر تهران با جمعیتی معادل 8 میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کارکنان شهرداری آن بیش از ۶۸ هزار نفر هستند به این ترتیب به ازای هر یک میلیون نفر در شهر تهران حدود ۸۰۰۰ نفر نیروی انسانی مشغول به کار است. از این رو، این موضوع یکی از چالش‌های ما در مجموعه شهرداری تهران قلمداد می‌شود.

  فقر نیرو در برخی پست‌های تخصصی

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در برخی پست‌های تخصصی در مجموعه شهرداری تهران با فقر نیروی انسانی مواجه هستیم، افزود: امروز در مجموعه شهرداری تهران در حوزه اقتصاد شهری نیاز به نخبگان این حوزه داریم اما در مناطق و سازمان‌ها به میزان کافی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط بهره مند نیستیم. یعنی سیاست‌های جذب نیروی انسانی در مجموعه شهرداری تهران واضح و دقیق نبوده و متناسب با ساختار این مجموعه مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی پرسنل شهرداری تهران در حال حاضر ۴۱ سال است، افزود: بی‌تردید نیروی مازاد در مجموعه شهرداری تهران یک واقعیت است و نمی‌توان آن را کتمان کرد. امروز با حجم زیادی از نیروی انسانی مواجه هستیم به شکلی که بعضاً در مناطق مشاهده می‌شود افرادی نه جایی برای نشستن دارند و نه کاری برای انجام دادن. از این رو، چاره‌ای نداریم که چابک‌سازی و متناسب‌سازی نیروی انسانی را در دستور کار قرار دهیم.

  ۲۶ هزار نفر پرسنل برای ۱۶ هزار پست  

وی در تشریح روند ساماندهی نیروی انسانی و متناسب‌سازی نیروهای انسانی در مجموعه شهرداری تهران گفت: در حال حاضر در ستاد و مناطق شهرداری تهران تعداد ۱۶ هزار پست سازمانی داریم و شهرداری در این دو حوزه با ازدیاد نیرو مواجه است. اما در شرکت‌ها و سازمان‌ها عمدتاً ساختار دقیق و روشنی وجود ندارد و تعداد پست‌های سازمانی آنها احصا نشده است. با در نظر گرفتن این موارد در ستاد و شرکت‌ها و مناطق با ازدیاد نیروی انسانی مواجه هستیم. بی‌تردید با مشخص شدن ساختار شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانیم نسبت به چابک‌سازی نیروی انسانی در آنها اقدام کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، شورای اسلامی شهر تهران مشغول تدوین اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران است. قطعاً پس از این مرحله می‌توان تعداد پست‌ها و جایگاه‌های این شرکت‌ها را مشخص کرد. در حال حاضر، برای ۱۶ هزار پست سازمانی که در ستادها و مناطق شهرداری تهران وجود دارد رقمی معادل ۲۶ هزار وجود دارد که در حقیقت با ازدیاد ۱۰ هزار نفری نیروها مواجه هستیم.

 

 

ارسال نظر