شرط توقیف کشتی‌های ماهیگیری چینی

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۹۵

گروه راه و شهرسازی|

از ابتدای سال جاری اخبار ضد و نقیضی درباره حضور ماهیگیران چینی در آب‌های ایران مطرح شد، در همان ماه‌های نخست مدیران ارشد سازمان شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی و... موضع‌گیری‌های متفاوتی درباره این خبر اعمال کردند تا اینکه درنهایت در اواخر مرداد ماه معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در دریای عمان، گفت: چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات کشورمان دارند، گویا فناوری که این شناور‌های چینی دارند در ایران وجود ندارد که بتوانیم ماهی را در عمق ۲۰۰ متری صید کنیم.

حال با گذشت 6 ماه از انتشار خبر حضور ماهیگیران چینی در دریای عمان، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نظارت بر کشتی‌های ماهگیری چینی در آب‌های ایران می‌گوید: کشتی‌های ماهیگیری چینی که از فاصله۱۰ مایلی ساحلی و ۲۰۰ متری عمق دریا اقدام به ماهیگیری کنند، توقیف خواهند شد. به گزارش مهر، هادی حق‌شناس می‌افزاید: با توجه به اینکه این کشتی‌ها با پرچم ایران تردد می‌کنند به آنها کشتی ایرانی می‌گوییم البته اگر قوانین را رعایت نکنند توقیف خواهند شد اما آماری در خصوص تعداد کشتی‌های ماهیگیری توقیف شده ندارم.

او درباره تحریم کشتی‌ها و بنادر ایرانی اظهار می‌کند: هیچ یک از بنادر ایران تحریم نیستند و همه کشتی‌های ایرانی و خارجی در همه بنادر در حال تخلیه و بارگیری هستند، هیچ مشکلی برای تردد شناورها با پرچم ایران وجود ندارد. ضمن اینکه موسسات رده‌بندی داخلی هم کشتی‌های ایرانی را تحت کلاس و کلاس‌بندی درآورده‌اند که سبب شده کشتی‌های ایرانی مشکلی از نظر رده‌بندی نداشته باشند.

   افزایش 70 درصدی گردشگران دریایی

حق‌شناس همچنین با اشاره به اهمیت انتقال شهرها به سواحل می‌گوید: همه کشورهای عضو گروه (20 G) در کنار سواحل قرار دارند و اگر شهرهای ایران هم از گذشته در سواحل احداث می‌شد، مشکلات زیست محیطی، کمبود آب و آلودگی هوا را در شهرها شاهد نبودیم، با این حال، سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال توسعه سواحل مکران بوده و پس از توسعه چابهار، قدم بعدی تلاش برای توسعه بندر جاسک به عنوان غربی‌ترین بندر سواحل مکران خواهد بود. معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره تحریم‌های حمل و نقل دریایی می‌گوید: در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. با این حال، سازمان بنادر از تحریم‌های قبلی درس گرفته و سبب شده تا در تحریم‌های جدید مشکلی در زمینه تبادلات بانکی، مالی و بیمه حمل و نقل دریایی و کشتی‌ها نداشته باشیم.

حق‌شناس با اشاره به توسعه گردشگری دریایی می‌افزاید: در تعطیلات 17 تا ۲۲ بهمن ماه ۸۴۰ هزار مسافر به جزیره قشم سفر کردند که نسبت به سال گذشته رشد ۷۰ درصدی داشته است و پیش بینی می‌شود که نوروز ۹۸ شاهد پرترددترین سفرهای دریایی نسبت به سال‌های گذشته باشیم.  او اظهار می‌کند: صف خودروها در بندر مسافری شهید حقانی برای انتقال به قشم در تعطیلات هفته جاری به ۸ کیلومتر رسیده بود که نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بود، ضمن اینکه در نوروز ۹۸ فروش بلیت‌های دریایی بندرعباس به قشم به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه کمترین بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران به رشته‌های دریانوردی اختصاص دارد، ادامه می‌دهد: با وجود تلاش شرکت‌های کشتیرانی و ملی نفتکش به عنوان دو شرکت مهم حمل و نقل دریایی ایران برای استفاده از ظرفیت اشتغال ایرانیان در بخش حمل و نقل دریایی و راه‌اندازی موسسات آموزش فنون دریانوردی، با این حال همچنان بخشی از نیروهای عملیاتی این دو شرکت روی کشتی‌های  غیر ایرانی هستند.

   اتمام مهلت استفاده از سوخت استاندارد

حق شناس در خصوص اتمام مهلت سازمان جهانی دریانوردی برای استفاده از سوخت کم سولفور و تبدیل سوخت‌های موجود با ۳.۵ درصد سولفور به نیم درصد برای حفظ محیط زیست دریایی، می‌گوید: از سال آینده این استاندارد اجباری می‌شود و سازمان بنادر به پالایشگاه‌ها و وزارت نفت اعلام کرده است تا به تولید این نوع سوخت بپردازند.  او اظهارمی کند: میزان استفاده داخلی سوخت کشتی‌ها ۱.۳ میلیون تن است اما سرمایه‌گذاری سنگینی در بانکرینگ داشته‌ایم که امکان فروش سوخت‌های کم سولفور به سایر کشتی‌ها را در بنادر ایران داریم با این حال اگر نتوانیم تا موعد مقرر سوخت استاندارد مورد نظر IMO را تولید کنیم، از گازوئیل یا LNG استفاده خواهیم کرد. عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره فعالیت‌های جدید ساخت و ساز در بنادر می‌گوید: کلیه اسکله‌های قدیمی بندر امام‌خمینی بازسازی شده و اسکله‌های کانتینری این بندر نوساز هستند.  حق شناس اضافه می‌کند: هزار هکتار اراضی جدید به بندر امام افزوده شد و اسکله بندر امام به عنوان بزرگ‌ترین اسکله میان بنادر کشور از نظر طول و همچنین این بندر به عنوان دارای بیشترین حجم انبارها، سیلوها و باراندازها در میان بنادر کشور محسوب می‌شود، فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی هم با ساخت اسکله ۱۴۰۰ متری و آبخور ۱۷.۵ متری از سوی مهندسان ایرانی در حال احداث است.

او درباره ناوگان سنتی باری می‌گوید: ۴۶۰۰ لنج باری داریم که نزدیک به ۶۰۰ لنج بالای ۴۰ سال عمر دارند و مشخص است که امکان اعمال استاندارد برای این لنج‌ها وجود ندارد چون اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم، باید در تردد آنها محدودیت ایجاد شود، با این حال به دنبال نوسازی ناوگان شناور باری کوچک هستیم که یک کار زمان بر خواهد بود.

 

ارسال نظر