تحریم‌های اولیه و ثانویه

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۳۴

با توجه به اینکه در این گزارش بارها به تحریم‌های ثانویه امریکا علیه ایران اشاره شد، توضیحی درباره تفاوت تحریم‌های اولیه و ثانویه می‌تواند به شفاف‌سازی این گزارش کمک کند.

تحریم‌های اعمال‌شده ازسوی امریکا علیه ایران را می‌توان به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم کرد. تحریم‌های اولیه مجازات‌هایی‌ است که به‌طور مستقیم شامل ایران می‌شود، یعنی تحریم‌هایی که امریکا به‌طور مستقیم بر افراد یا شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند و کلیه افراد و شرکت‌های امریکایی باید آن‌ را رعایت کنند. از تحریم‌های اولیه می‌توان به تحریم صادرات، فروش و اجاره و انتقال هواپیماهای مسافربری و ارایه خدمات مرتبط با آن به ایران اشاره کرد که دولت امریکا با اجرای برجام، آن را تعلیق کرد.

در تحریم ثانویه، مجازات‌ها می‌تواند افراد حقیقی و حقوقی سایر کشورها را نیز که با افراد یا شرکت‌های ایرانی تحریم‌شده مبادله داشته‌اند، شامل شود بنابراین آنها هم باید به‌منظور جلوگیری از تحریم ازسوی امریکا، از مبادله با افراد و شرکت‌های ایرانی تحت تحریم، اجتناب کنند و در غیر این صورت، با مجازات‌های مختلف روبه‌رو خواهند شد.دلیل اصلی خروج شرکت‌های هواپیمایی هم از ایران، ترس از تحریم‌های ثانوی امریکا است که شرکت‌های غیرامریکایی طرف حساب ایران را هم در صورت رعایت نکردن تحریم‌های ایالات متحده مجازات می‌کند.پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در سال 94، امریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو نکرد؛ بلکه براساس توافق‌نامه برجام، برخی تحریم‌های اولیه و تمام تحریم‌های ثانوی مرتبط با برنامه هسته‌ای تعلیق شد.

 

ارسال نظر