اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۰۶

تهدید حذف بلیت‌های چارتر برای گردشگری

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با تاکید براین‌که پرواز چارتر واقعی، قیمت بلیت یا سفر هوایی را افزایش نمی‌دهد، گفت: اگر پروازهای چارتری و گروهی حذف شود، گردشگری تعطیل می‌شود، انگیزه برای سفر از بین می‌رود و دیگر کمتر می‌توان تب سفر ایجاد کرد. حرمت‌الله رفیعی در پی مخالفت وزیر راه و شهرسازی با فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری، در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: قیمت بلیت هواپیما را آژانس مسافرتی تعیین نمی‌کند، این شرکت هواپیمایی است که قیمت‌گذاری می‌کند.  او ادامه داد: آفت چارتر این است که شرکت‌های هواپیمایی پروازها را «سالانه» کرایه می‌دهند، درحالی که خوب می‌دانند برخی مسیرها تمام سال مسافر ندارند، آژانس ناچار است صندلی‌های هواپیمایی را که برای یک‌سال چارتر کرده در پاره‌ای از زمان‌ها، زیر قیمت و با زیان بفروشد و در فصل شلوغ برای جبران آن خسارت، قیمت‌ها را افزایش دهد، اگر پروازها را براساس عرضه و تقاضا و فصلی به آژانس‌ها کرایه می‌دادند، قیمت‌ها اینقدر دچار نوسان نمی‌شد. رفیعی اضافه کرد: حتی پرواز برنامه‌ای هم که برخی شرکت‌های هواپیمایی فقط به آن روی آورده‌اند اگر کنترلی روی آن نباشد با افزایش قیمت روبرو خواهد شد، پس مشکل جای دیگری است نه اصل چارتر. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی افزود: جفای ایرلاین این است که حقوق پرسنل خود را از چارترفروشی تأمین می‌کند درحالی که حقوق پرسنل را نباید فقط از چارتر تأمین کنند. به گفته رفیعی، ‌از طرفی چارتر را براساس تعریف واقعی در اختیار آژانس نمی‌گذارند، ایرلاین مثلاً در مسیر تهران - مشهد - تهران از سازمان هواپیمایی کشور مجوز پرواز برنامه‌ای می‌گیرد و درحالی که بلیت آن را باید در سیستم بفروشد، آن را برای یک‌سال به آژانس‌ها چارتر می‌دهد. اگر شرکت‌های هواپیمایی قصد چارترفروشی دارند از همان ابتدا باید درخواست مجوز مرتبط با آن را بدهند، مخصوصاً آنکه به لحاظ قانونی نمی‌توانند همه ظرفیت خود را چارتر بفروشند.

افزایش کمیت قطارهای حومه‌ای

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین برنامه این شرکت در سال آتی را، ارتقای کمیت قطارهای حومه‌ای اعلام کرد و از احتمال ایجاد شرکت قطارهای مسافری خبر داد. سیدحسن موسوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال آتی نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته متناسب با توسعه زیرساخت‌های خطوط و اتصال برخی از استان‌ها به شبکه حمل و نقل ریلی با راه‌اندازی قطارهای بین شهری و کوتاه کردن فاصله حرکت قطارهای حومه‌ای، کمیت قطارها را نیز همانند کیفیت آنها ارتقا خواهیم داد. معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برنامه جامعی برای مذاکره با کارخانجات ایرانی انجام شده تا در بخش حومه‌ای با تأمین منابع مالی نسبت به خرید ناوگان نو اقدام شود. موسوی بیان کرد: با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته برای سال آتی با توجه به اساسنامه شرکت قطارهای مسافری که در مرحله آخر قرار دارد و به احتمال زیاد قبل از پایان سال در هیات وزیران نهایی می‌شود، شرکت قطارهای مسافری که دغدغه و تخصص آن صرفاً راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای است، ایجاد خواهد شد.

رشد 194 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

میانگین بارندگی کل کشور از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابتدای سال زراعی یعنی از مهرماه ۹۷ تا بهمن سال جاری ۱۳۰.۱ میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش سال گذشته در این بازه زمانی ۴۴.۳ میلی‌متر بود، بنابراین‌بارش سال جاری ۱۹۳.۸ درصد بیشتر از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال گذشته است.  به گزارش فارس، میانگین بارندگی کل کشور از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابتدای سال زراعی (مهرماه ۹۷) تا سیزدهم بهمن سال جاری ۱۳۰.۱ میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش سال گذشته در این بازه زمانی ۴۴.۳ میلی‌متر بود، بنابراین‌بارش سال جاری ۱۹۳.۸ درصد بیشتر از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال گذشته است. میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۱۰۹.۲ میلی‌متر بوده است که بارش سال جاری ۱۹.۲ درصد بیشتراز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میانگین بلندمدت سالانه است. بیشترین میزان بارش در هفته بیستم سال زراعی متعلق به منطقه پاوه در استان کردستان به میزان ۲۰۳.۴ میلی‌متر بوده است. در همین مد‌ت، میانگین گرم‌ترین منطقه کشور میناب در استان هرمزگان به میزان ۲۷.۵ درجه سلسیوس و سردترین منطقه چالدران در استان آذربایجان غربی به میزان منفی ۷.۳ درجه سلسیوس بوده است.

حل مشکل شهرهای اقماری از ترافیک پایتخت می‌کاهد

رییس شورای شهر تهران گفت: حل مشکل حمل و نقل شهرهای اطراف تهران از ترافیک پایتخت می‌کاهد. محسن هاشمی در گفت‌وگو با مهر، وجود شهرستان‌های با جمعیت بالا در اطراف تهران را نوعی فرصت برای کلان‌شهر تهران دانست و اظهار کرد: تهران در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه گردشگری می‌تواند از ظرفیت شهرستان‌های مجاور خود استفاده کند. رییس شورای شهر تهران گفت: باید برای کمتر کردن معضلات زیست محیطی و ترافیکی تهران توجه و حمایت ویژه‌ای از زیرساخت‌های حمل و نقل این مناطق صورت گیرد. وی ادامه داد: شهرستان‌های استان تهران باید زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی و...خود را مهیا نمایند و اگر تهران هم می‌تواند برای کاستن برخی از مشکلات کمک کند، نباید دریغ کرد.

 

ارسال نظر