اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار به یک طرح بدون ‌مصوبه

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۴:۰۲
کد خبر: ۱۳۹۱۸۴
اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار به یک طرح بدون ‌مصوبه

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در واکنش به اختصاص بودجه هزار میلیارد تومانی به طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: جزییات این طرح، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را ندارد.

به گزارش ایلنا زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران درباره تصویب هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای طرح توسعه دانشگاه تهران، گفت: جزییات این طرح مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را ندارد، اما با وجود این متاسفانه کمیسیون تلفیق برای آن منابع هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: تاکنون جلساتی در شورای عالی شهرسازی و معماری برای بررسی این موضوع اختصاص داده شده و ما منتظر بودیم تا جلسه بعدی برای ادامه بررسی‌های کارشناسی در این شورا برگزار شود، اما متاسفانه این جلسه از دستور خارج شد و علت آن را به ما اعلام نکردند. نماینده شورای شهر تهران در جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری تاکید کرد: دانشگاه تهران در طول ۲۰ سال گذشته نیز برای تملک املاک واقع در محدوده بودجه‌هایی را دریافت کرده، اما اینکه ردیف بودجه خاصی داشته باشد، تاکنون صورت نگرفته بود.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی معادل هزار میلیارد تومان از املاک مسکونی در اختیار خود در محدوده شهر تهران را برای کمک به تامین منابع طرح ساماندهی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به صورت بلاعوض در اختیار دانشگاه تهران قرار دهد، گفت: وزارت راه و شهرسازی با مسائلی که دارد، چگونه می‌خواهد چنین هزینه‌ای کند؟ چگونه با این حجم از اعتراض مردم و مطالبات نمایندگان شورای شهر و در شرایطی که طرح مصوبه لازم خود را نگرفته است، چنین بودجه‌ای به این طرح اختصاص می‌دهند؟ چگونه با وجود ده‌ها طرح نیمه‌تمام دیگر اولویت به این طرح داده می‌شود؟ داوود محمدی نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: قطعا طرح توسعه دانشگاه تهران باید مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است و به کل آن مربوط می‌شود، اظهار کرد: در اینکه این دانشگاه باید توسعه یابد تردیدی نیست. زمانی که این دانشگاه تاسیس می‌شد، اطراف آن بیابان بود و برخی استادان قدیمی‌ می‌گویند که در همان زمان اعلام کرده‌اند، باید فضایی وسیع‌تر برای این دانشگاه در نظر گرفته شود؛ چراکه در آینده نیاز به فضای بیشتری خواهد داشت، اما با وجود این‌ها، ضوابط قانونی برای توسعه این دانشگاه باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: اکنون شرایط اقتصادی کشور ویژه است و نگرانی‌های جدی در حوزه‌های مختلف داریم و ممکن است بسیاری از تخصیص‌ها و اعتبارات هم محقق نشوند. به گزارش ایلنا، در تاریخ ۴ مهر ۹۷ معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به نامه ساکنان و کسبه محدوده طرح ساماندهی دانشگاه تهران اظهارنظر رسمی‌و کارشناسی کرد. در این اعلام نظر آمده است که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی مصوبه جلسه‌ای که در تاریخ ۲۸ مهر سال ۸۲ برگزار شد، صرفا محدوده پروژه را به تصویب رسانده و در این مصوبه به صراحت اشاره شده که طرح نهایی باید به تصویب شورای عالی برسد. همچنین در این اظهارنظر کارشناسی آمده است که بررسی سوابق، اسناد مدارک دبیرخانه شورای عالی مبین این نکته است که از سال ۸۲ تاکنون، طرح نهایی از سوی دانشگاه و هیچ‌یک از مراجع استانی ارایه نشده و هیچ سندی به عنوان طرح ساماندهی دانشگاه تهران از سوی دبیرخانه شورای عالی به نهادهای ذی‌ربط ابلاغ نشده است و به این ترتیب می‌توان گفت دانشگاه تهران صرفا با دریافت مصوبه شورای عالی درباره محدوده طرح، اقدام به جذب بودجه از شورای عالی اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کرده و طی دو دهه گذشته بدون هیچ‌گونه سند مصوب و ابلاغ‌شده‌ای، دست به تملک اراضی و املاک و تغییر کاربری‌های گسترده در محدوده موردنظر کرده است، با وجود این، چندی پیش سید جواد ساداتی نژاد، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در اینستاگرام خود از اختصاص هزار میلیارد تومان به این طرح خبر داد.

اهالی این محدوده که سال‌هاست به این طرح معترضند، در نامه خود خطاب به رییس مجلس دهم نوشته‌اند: با توجه به پیگیری‌های مستمر مردم به نظر می‌رسد تصمیم برای اختصاص بودجه به طرحی که هنوز توسط مراجع مربوطه تصویب و ابلاغ نشده، فاقد منطق و مبتنی بر اعمال نفوذ در روند تدوین بودجه کشور آن هم در شرایط سخت کنونی اقتصادی است. اعلام خبر اختصاص این مبلغ از سوی آقای دکتر ساداتی نژاد که پیش از این ریاست سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران را به عهده داشته و در واقع سرپرست طرح مذکور بوده است نیز این شائبه را تقویت می‌کند.

 

ارسال نظر