ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۱۹

همکاری 2  نهاد  برای کمک به متروی کلان‌شهرها

مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از همکاری بانک مرکزی و وزارت کشور برای کمک به متروی کلان‌شهرها خبر داد. به گزارش ایسنا، حسین رجب صلاحی با بیان اینکه در قرارداد تأمین و ساخت ۳۱۵ دستگاه واگن مترویی با شرکت چینی پوژن، دولت هزینه تأمین واگن‌های قطار شهری چند شهر ذکر شده در قرارداد را بر عهده دارد، اظهار کرد: تغییرات ارزی و تخصیص ارز نیمایی باعث شده بود که تفاوت ریالی زیادی برای تأمین واگن بر عهده شهرهای بهره‌بردار باشد.وی ادامه داد: با توجه به جلسه رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با رییس بانک مرکزی و قائم مقام بانک مرکزی مقرر شد بانک مرکزی مساعدت لازم را در این خصوص انجام دهد. خوشبختانه هیات دولت نیز با تصویب نرخ ارز واگن‌های فوق براساس نرخ نیما به حل مشکل کمک کرد و با همکاری بانک مرکزی این مشکل در حال حل شدن است. مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها افزود: در حال حاضر مجوز انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه سال ۱۳۹۷ توسط وزارت کشور صادر شده است که این اوراق برای مترو هزینه می‌شود.وی با اشاره به تشریح قرارداد ۳۱۵ دستگاه واگن مترو برای سه شهر تبریز، اصفهان و شیراز گفت: بر اساس این قرارداد ۱۰۰ دستگاه واگن از خارج از کشور وارد می‌شود و ۲۱۵ دستگاه نیز باید داخلی‌سازی شود. در حال حاضر نیز در حال تولید داخلی هستیم، اما تغییرات ارزی نیز موضوع قابل توجهی در این میان است.رجب صلاحی اضافه کرد: از دولت مجوز افزایش ۲۵ درصدی قرارداد را دریافت کردیم و قرار است تعداد واگن‌ها از ۳۱۵ به ۳۹۵ دستگاه افزایش یابد و قم هم به ۳ شهر دیگر اضافه شود.

محسن‌هاشمی: بودجه 98 تهران انقباضی است

رییس شورای شهر تهران درباره توسعه خطوط متروی تهران گفت: اول باید خطوط فعلی را تکمیل کنیم بعد به فکر توسعه سایر خطوط باشیم. به گزارش تسنیم، محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، درباره لایحه بودجه 98 شهرداری تهران، اظهار کرد: این لایحه هفته جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در مرحله اول در کمیسیون‌های تخصصی و سپس در کمیسیون تلفیق به آن پرداخته می‌شود. وی تصریح کرد: بودجه سال آتی شهرداری تهران با توجه به شرایط اقتصادی کشور قطعا انقباضی خواهد بود، در همین رابطه، جلساتی با معاونان شهردار تهران برگزار شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری نیز بتوانیم بودجه 17 هزار و

400 میلیارد تومانی امسال را محقق کنیم. هاشمی‌رفسنجانی همچنین درباره آخرین وضعیت خط 6 مترو تهران و افتتاح چند ایستگاه از این خط، گفت: با توجه به اهمیت این خط و قرار گرفتن آن در جنوب تهران، بازدیدی از این خط داشتم و متاسفانه قرار بود بخشی از این خط به بهره‌برداری برسد که هنوز این کار انجام نشده است و البته تذکر لازم به مسوولان مربوطه داده خواهد شد و امیدوارم تا پایان سال بخشی از خط 6 (ایستگاه دولت آباد تا میدان شهدا) به‌بهره‌برداری برسد.رییس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به توسعه خطوط مترو تهران گفت: برای این کار در ابتدا باید خطوط فعلی را به پایان برسانیم، سپس به توسعه سایر خطوط فکر کنیم. ضمن اینکه دولت نیز برای توسعه مترو باید به تعهدات خود عمل کند.وی با اشاره به اجرای طرح اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد گفت: این موضوعی است که باید به صورت کارشناسی شده به آن پرداخته شود و نمی‌توان در این زمینه فعلا اظهارنظر کرد؛ بر همین اساس تصمیم گرفته شد که این موضوع در کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای شهر تهران و معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران مورد بررسی قرار بگیرد.

تأکید بر تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر طرح توسعه‌ای مجلس

شهردار منطقه 12 بر لزوم تصویب طرح جامع توسعه مجلس شورای اسلامی و تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر آن تاکید کرد و گفت‌: برای ما نیز سوال است که محدوده توسعه‌ای مجلس تا کجا خواهد بود و ساخت و ساز تا کجا و تا کی ادامه خواهد داشت؟ علی محمد سعادتی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت طرح جامع توسعه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس طرح تفصیلی، ساختمان مجلس شورای اسلامی در پهنه‌ای قرار دارد که بر اساس اسناد بالادستی تهیه و تصویب طرح در این محدوده، برعهده شورای عالی معماری و شهرسازی است. بنابراین تصمیم‌گیری در مورد محدوده و طرح توسعه‌ای مجلس با توجه به حساسیت ملی و فرا شهری آن در حوزه اختیارات شورای عالی شهرسازی است. وی با بیان اینکه طی جلساتی که در وزارت راه و شهرسازی پیرامون تدوین طرح توسعه‌ای مجلس برگزار شده است نقطه نظراتمان را در مورد توسعه مجلس بیان کردیم، تصریح کرد: موضوع این است که باید هر چه سریع‌تر طرح جامعی برای مجلس تهیه و تصویب شود تا دیگر شاهد اقدام بدون برنامه در حوالی مجلس نباشیم.شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه برای ما نیز سوال است که محدوده توسعه‌ای مجلس تا کجا خواهد بود، گفت: در حال حاضر این ابهام در مورد حاشیه جغرافیایی ساختمان مجلس وجود دارد که تا کجا و تا کی ساخت و ساز ادامه خواهد داشت؟ که اگر طرح جامع مجلس مصوب شود موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.

 

ارسال نظر