ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۳۲:۳۳
کد خبر: ۱۳۸۹۳۰

نظر وزیر راه درباره سازوکار مالی اروپا

وزیر راه و شهرسازی درباره کانال مالی ویژه اروپا یا اینستکس (INSTEX) گفت: این کانال بستری برای تبادلات مالی طرف‌های قرارداد تجاری با ایران است و مصونیتی را برای شرکت‌های اروپایی برابر فشار امریکا ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی افزود: اروپایی‌ها با طراحی این سازوکار مالی به دنبال مصونیت بخشی به شرکت‌های خود در برابر تحریم امریکایی‌ها هستند، اما این ابزار طراحی گسترده و فراگیری ندارد.

به گفته او، هدف این سازوکار آسیب نرسیدن به آن دسته از شرکت‌های اروپایی است که با ایران ارتباط داشته یا قصد همکاری دارند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری تاکید کرد: اهداف توسعه کشور پایه‌گذاری شده و به سمت آنها در حرکتیم.

اسلامی ادامه داد: همواره نوسان‌هایی در اداره امور کشور وجود داشته است که آخرین آنها نوسان‌های اقتصادی ماه‌های گذشته بود اما دولت با اتخاذ تمهیدات درست مانع از تحمیل آثار زیانبارتری بر بدنه کشور شد.

او افزود: امروز تراز اقتصادی، توان تولید داخلی و کاهش وابسته به ارز با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

وزیرراه و شهرسازی ادامه داد: از فعالان اقتصادی انتظار می‌رود برای کاهش وابستگی به ارز بکوشند تا کشور بتواند با آرامش بیشتر و روند مطمئن‌تر برنامه‌های توسعه خود را پیگیری کند و مردم بیش از پیش در امور اقتصادی نقش آفرین شوند؛ موضوعی که به‌طور قطع به تولید و اشتغال پایدار می‌انجامد.

زمان دقیق راه‌اندازی سامانه املاک مشخص نیست

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمی‌توان درباره راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان زمان مشخص کرد، گفت: مردم از وزارت راه و شهرسازی انتظار تولید مسکن دارند، اما باید دید هدف این سامانه چیست و دنبال چه می‌گردیم.

به گزارش فارس، سید مازیار حسینی در پاسخ به اینکه در چه تاریخی این سامانه نهایی و به نتیجه می‌رسد، گفت: باید ببینیم هدف از این سامانه چیست و به چه دردی می‌خورد اما در آینده زمان قابل قبولی برای تعیین تاریخ تکمیل سامانه املاک اعلام خواهد شد.

حسینی همچنین درباره شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور و حواشی مربوط به ریاست آن گفت: شورای مرکزی نظام مهندسی تا زمان قانونی (تیرماه سال آینده) کار خود را با همین هیات رییسه ادامه می‌دهد. حکم صادر شده برای ریاست این سازمان توسط رییس‌جمهوری صادر شده و ما به دنبال همراهی با سازمان نظام مهندسی هستیم.

او افزود: البته در نظام مهندسی اشکالاتی وجود دارد و در این رابطه با هیات رییسه، افراد شاخص و افرادی که در گذشته مسوولیت داشته‌اند جلساتی برگزار شده است. خبرهای خوبی را در آینده خواهیم داشت و نظام مهندسی با 500 هزار مهندس عضو بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی است که خالی از اشکال نبوده است.

حسینی تاکید کرد: باید سعی کنیم مشکلات را پالایش و دسته‌بندی کنیم، اگر جایی فساد سیستماتیک وجود داشته باشد با تمام قوا برای برطرف کردن آن اقدام کنیم چرا که نه من و نه هیچ کس دیگری طرفدار فساد نیست.

او ادامه داد: تعیین رییس جدید برای شورای مرکزی نظام مهندسی کشور یک فرایند زمانبر است و حکم نهایی را باید رییس‌جمهور صادر کند. بنابراین عملا هیات رییسه فعلی تا پایان دوره سه ساله خود به‌کار خود ادامه خواهد داد.

روزانه ۱۷ میلیارد تومان به بدهی شهرداری تهران اضافه می‌شود

عضو شورای شهر تهران گفت: روزی ۱۷ میلیارد تومان به بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها اضافه می‌شود ولی توانسته‌ایم با کاهش استقراض، افزایش بدهی‌ شهرداری تهران را مهار کنیم.

به گزارش فارس، محمود میرلوحی در‌با‌ره مطالبات پیمانکاران از سوی شهرداری تهران اظهار کرد: متأسفانه مدیریت قبلی شهر تهران منکر بدهی‌های چندهزار میلیارد تومانی بو‌د و این د‌ر حالی است که بعضی از اعضای شورای چهارم به بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به پیمانکاران و بانک‌ها اذعان داشتند.تا زمانی که شورای پنجم نیز کاملا مستقر نشده بو‌د، ‌‌‌‌‌منکر بدهی‌ها بو‌دند تا اینکه نجفی شهردار اسبق شهر تهران د‌ر گزارش تغییر و تحول بدهی‌های شهرداری ر‌ا ‌۵۶ هزار میلیارد تومان تعیین کر‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌ر صحن علنی شورا نیز گزارشی د‌ر این خصوص ارایه داد. عضو شورای شهر تهران ا‌فزود: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه به تغییرات ارزی د‌ر حال حاضر، روزی ۱۷ میلیارد تومان به بدهی ما د‌ر بانک‌ها اضافه می‌شود، و‌لی از سوی دیگر نیز توانستیم بدهی‌ها ر‌ا روی عدد ۵۶ هزار میلیارد تومان نگه داریم و مطالبات خود ر‌ا بپردازیم.بر اساس اعلام سرپرست سابق معاونت ما‌لی شهرداری تهران تاکنون توانسته‌ایم ۸ هزار میلیارد تومان از طلب پیمانکاران ر‌ا د‌ر سال‌های ۹۳ و ۹۴ ر‌ا تسویه کنیم و د‌ر این خصوص املاکی ر‌ا به بعضی از طلبکاران واگذار کر‌د‌ه‌ایم. وی‌ ادامه داد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌ر مدیریت قبلی ماهی ۵۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها استقراض می‌شد که د‌ر حال حاضر استقراض ر‌ا به حداقل رسانده‌ایم و به نظرم رشد بدهی‌ها د‌ر شهرداری تهران مهار شده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متأسفانه تعداد بسیاری از املاک شهرداری تهران بدون قرارداد و دریافت اجاره به بعضی از اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است که ما به دنبال بازپس‌گیری این املاک و پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران هستیم.

 

 

ارسال نظر