ورود استانداری به مساله اخذ عوارض طرح زوج و فرد

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۰:۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۳۸۸۴۴

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه عده‌ای مخالف ثبت بدهی افراد برای ورود غیرمجاز به طرح زوج و فرد هستند، گفت: می‌گویند اگر افراد متخلف راه‌ دررو پیدا کردند و پلیس آنها را جریمه نکرد، شهرداری هم کاری به کارشان نداشته باشد. در همین حال، دیروز، استاندار تهران در واکنش به این مساله اظهار کرد: اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد غیرقانونی است.

به گزارش ایلنا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اختلافی که میان برخی اعضای شورای شهر تهران با شهرداری در زمینه اخذ عوارض زوج و فرد در سال جاری وجود دارد، گفت: پیشنهاد ما در سال پیش این بود که حلقه زوج و فرد برداشته شود و تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک شود تا رقمی‌که مردم پرداخت می‌کنند، یک سوم طرح ترافیک باشد. اما در نهایت قرار شد زوج و فرد بماند.

محسن پورسیدآقایی افزود: براساس تبصره یک مصوبه عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران، کلیه خودروهای دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود در محدوده زوج و فرد هستند که همانند گذشته برای ورود به محدوده طرح ترافیک، مجوز اخذ کرده و عوارض آن را مطابق این مصوبه پرداخت کنند. ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک 1.5 است و فرمول خاص خود را دارد. اما ضریب تردد در محدوده زوج و فرد 0.5 بود که حذف شد. او در بخش بعدی سخنان خود گفت: طرح زوج و فرد در ۱۳ سالی که اجرا شده، به همین شکل بوده است و اگر کسی بخواهد در روز مخالف پلاک خود وارد آن شود، باید طرح ترافیک خریداری کند. این تبصره همیشه در قانون بوده است. ما پیشنهاد دادیم این را بردارند که قبول نکردند.

وی تاکید کرد: عده‌ای مخالف ثبت بدهی افراد متخلف هستند و می‌گویند اگر کسی توانست برای ورود غیرمجاز به طرح زوج و فرد راه‌دررو پیدا کند، رهایش کن. آنان می‌گویند اگر پلیس متخلف را جریمه کرد که هیچ؛ اگر نکرد، شهرداری رهایش کند تا برود و نباید به حق ملت بچسبد.

به گزارش تسنیم، پورسیدآقایی در پاسخ به این پرسش که آیا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنان بر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد تاکید دارد یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع بر می‌گردد به مصوبه شورای شهر تهران و البته تایید فرمانداری تهران پس لزومی ندارد ما آن را حذف کنیم.شهرداری تهران مجری است و مصوبات شورای شهر تهران که به تایید هیات تطبیق فرمانداری رسیده را اجرا می‌کند مگر اینکه اینگونه مصوبات اصلاح شوند اما در هر صورت موظف به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد هستیم. او در پاسخ به این پرسش که چانچه فشارها از سوی شورای شهر تهران زیاد شود حاضر هستید این مصوبه را اجرا نکنید، بیان کرد: قطعا ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و در این زمینه فقط یک عضو از 21عضو شورای شهر تهران به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد معترض است و دلیلی ندارد ما مصوبه را اجرا نکنیم.بنده هیچ ترسی از برکناری ندارم و کار خود را در مجموعه شهرداری تهران همچنان ادامه می‌دهم.

 در این حال، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران دیروز در نشست خبری خود، درباره اخذ عوارض ورود به محدوده زوج و فرد در پایتخت با رد اجرای تصمیماتی که موجب افزایش به مردم شود، گفت: در این زمینه در شورای شهر تهران دو دیدگاه وجود دارد و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، فرماندار تهران نیز در این زمینه اعلام کرده که اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد غیرقانونی است.

استاندار تهران گفت: هر نوع مصوبه شورای شهر باید در کمیته انطباق مطرح و با قوانین موجود تطبیق داده شود که درصورت اصرار شورا به مصوبه ارسالی، موضوع به هیات حل اختلاف ارجاع می‌یابد.

روز گذشته نیز عیسی فرهادی فرماندار تهران برای بار چندم اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را غیرقانونی خواند و با اشاره به اخذ عوارض تردد در محدوده زوج و فرد طی سال جاری و اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، گفت: هیچ خودرویی بدون داشتن مجوز طرح نباید وارد طرح زوج و فرد شود اما اگر خودرویی وارد طرح زوج و فرد شد، فقط باید جریمه شود و اخذ عوارض خلاف قانون است.

فرماندار تهران درباره اظهارات معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اینکه پلیس از ابتدای سال جاری تا دی ماه هیچ فردی را برای ورود غیرقانونی به محدوده ترافیک و زوج و فرد جریمه نکرده است، تصریح کرد: دوربین، پلاک‌ خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد محدوده ترافیک زوج و فرد شده‌اند را ثبت می‌کند و کاری به پلیس ندارد. پیامک اخذ عوارض چگونه برای مردم ارسال می‌شود آن هم از طریق همین‌ دوربین‌هایی که پلاک خودروهای خلاف را ثبت می‌کنند چراکه این دو کار را یک دوربین انجام می‌دهد پس چگونه پلیس خودروها را جریمه نمی‌کند پس مشخص است که صحبت‌های این دوستان متناقض است.

فرهادی درباره عوارضی که درباره ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد از مردم دریافت شده است، گفت: شورای شهر تهران بر این موارد حساس است و به جد پیگیر این موضوع است که هزینه اضافی از مردم اخذ نشود. آقای پورسید‌اقایی هم باید به حرف شورا گوش دهد، اعضای شورای شهر هم پیگیر این موضوع هستند که حقی از مردم ضایع نشود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده مرجع تشخیص قانونی بودن مصوبات شورای شهر، فرمانداری نیست، تصریح کرد: آقای پورسیدآقایی هم می‌دانند که همه امور شهر تهران به فرمانداری تهران مربوط می‌شود و از صفر تا صد اموری که در شهر تهران اتفاق می‌افتد به فرمانداری هم مربوط است و فرمانداری نماینده دولت، خادم مردم و ناظر بر دستگاه‌ها ازجمله شهرداری هم است.

 

ارسال نظر