راهکار هاشمی برای خروج پایتخت از بحران نقدینگی

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۰:۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۳۸۸۴۳
راهکار هاشمی برای خروج پایتخت از بحران نقدینگی

رییس شورای شهر تهران گفت: پیگیری ۲۰ درصد از احکام ماده ۱۰۰ می‌تواند درآمد چند هزار میلیاردی برای شهر تهران ایجاد می‌کند و بحران نقدینگی را حل می‌کند.

به گزارش مهر، محسن هاشمی در جلسه سه‌شنبه‌شب هم‌اندیشی اعضای شورای تهران با شهردار و معاونان او، با بیان اینکه تاثیر حرکات نمادین کوتاه است و در فعالیت‌های عینی دچار چالش جدی هستیم، گفت: اگر واقع گرایانه نگاه کنیم حدود دوسال به صورت مفید تا انتخابات شورای ششم فرصت داریم. در ۱۸ ماه سپری شده، سه دوره تغییرات و بی‌ثباتی شش ماهه شاهد بودیم که کوتاه شدن زمان مدیریت‌ها اجازه شناخت عمیق، برنامه‌ریزی و اجرا به مدیران نمی‌دهد و اولین نکته من این است که در دوسال آینده، شاهد ثبات و کمترین جابه‌جایی درسازمان شهرداری باشیم و فقط تحولات در راستای کوچک‌تر کردن پیکره شهرداری و کاهش تعداد مدیران صورت گیرد نه جابه‌جایی یا افزایش آن‌ها.

وی با اشاره به پیشنهادهایی که در جلسه گذشته برای تحول در مدیریت شهری ارایه کرد، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه می‌تواند هوشمندسازی سیستم منابع انسانی و پیمانکاری شهرداری و تامین درآمد پایدار شهر را محور اصلی فعالیت قرار دهد.

همچنین کمیسیون سلامت و محیط زیست، تحول در نظام معیوب و فرسوده پسماند و مبارزه با حیوانات موذی را در کنار حفظ، بهبود و توسعه فضای سبز دنبال کند و کمیسیون شهرسازی، پیگیری حقوق از دست رفته شهرداری در تخلفات شود. با تمرکز بر پرونده‌های بزرگ، منابع مالی قابل توجهی برای شهر ایجاد کند.

هاشمی تاکید کرد: براساس مدل پارتو، در ۲۰ درصد پرونده‌های تخلف می‌توان درآمدی چند هزار میلیارد تومانی را براساس کمیسیون ماده صد ایجاد کرد که بحران نقدینگی شهر را نیز حل کند، کمیسیون معماری وشهرسازی می‌تواند در نوسازی بافت‌های فرسوده تحول محسوسی ایجاد کند. کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز می‌تواند سیستم مبارزه با رانت و تخلفات را فعال کرده و به دور از فضای مچگیری و هیاهو، نظم و قانون را در مجموعه شهرداری تقویت و حقوق بیت المال را بازپس بگیرد یا کمیسیون عمران وحمل ونقل می‌تواند سامانه کنترل پروژه‌های عمرانی را جهت شفاف‌سازی اجرا کند. نقد کردن ظرفیت ۷ میلیون نفری مترو، برقی کردن ۱۷۶ کیلومتر بی.آر. تی از دیگر موضوعات است.

وی اضافه کرد: در کمیسیون فرهنگی – اجتماعی نیز تمرکز بر آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی وضعیت زننده معتادان متجاهر، کودکان کار، متکدیان و زنان بی‌سرپرست در کنار صیانت از فرهنگ دینی و ملی، در دوره‌های گذشته به آن توجه لازم نشده است.

هاشمی با بیان اینکه گفتار درمانی، انتقاد از گذشته و وعده آینده، عمر محدودی دارد و از یک زمان به بعد افکارعمومی انتظار اقدامات عملی و تاثیرات عینی را از مدیریت جدید دارند، گفت: حرکت‌های نمادین، شعار و فعالیت تبلیغاتی، فقط می‌توانند در کوتاه‌مدت موثر باشند و در دراز مدت اتکا به این فعالیت‌ها، تاثیر منفی در ارزبابی مردم دارد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: در فعالیت‌های عینی ما دچار چالش جدی هستیم، اینکه وارد کردن 10 قطار مترو به کارنامه 3 شهردار تبدیل شود، نشان از خالی بودن عرصه اجرا دارد چرا که در دوره گذشته، این سطح از اقدامات، انعکاس زیادی در تبلیغات نداشت. اگر نتوانیم با راهنمایی و رانندگی تعامل درستی انجام دهیم نتیجه‌ای شبیه سرنوشت طرح جدید ترافیک ایجاد می‌شود که موجب بی‌نظمی و عدم وصل بخش عمده درآمدهای شهرداری است. هاشمی بیان کرد: بخش شهرسازی نیز دچار سردرگمی است، موضوع باغ‌ها، شورای معماری، تخفیف نقدی، تسهیلات بافت فرسوده در هاله ابهام و تایید و تکذیب قرار دارد و بخشی از شهروندان در ساخت و ساز و پرداخت عوارض دچار تردید شده‌اند که اثر خود را در کمبود درآمدها داشته است. همین طور در بخش نظارت و حقوقی، هنوز تکلیف پرونده‌های جنجالی مانند املاک نجومی و هلدینگ یاس مشخص نشده و اقدام محسوسی در موضوع شایسته‌سالاری و فراخوان انتصابات صورت نگرفته، بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از عملکرد گذشته ناراضی هستند و به دلیل نبود معیار مشخص، انتصاب یک فعال اصلاح‌طلب به ناراضی‌تر شدن سایرین می‌انجامد. وی بیان کرد: در دو سال پیش رو با پدیده چالش‌های همزاد مواجهیم، بحران‌هایی که همزمان یکدیگر را تشدید می‌کنند، از بحران رکود اقتصادی کشور تا رکود در صنعت ساختمان، کاهش ارزش پول ملی، نارضایتی‌های صنفی، اجتماعی و معیشتی مسائل فراوانی برای مدیریت شهری ایجاد خواهند کرد که اگر برای کنترل و پروسه حل آن، برنامه نداشته باشیم، آسیب خواهیم دید.

 در نتیجه نیازمند جهش نگاه مدیریت شهری و نگاه استراتژیک بجای مواضع تاکتیکی هستیم، در راهبرد ما باید مسائل حل شوند نه آنکه با مسکن، تنها زمان سپری شده یا با فرافکنی مسوولیت آن به گذشتگان یا رقبای سیاسی یا دیگر مسوولان پاس داده شود.

رییس شورای شهر تهران در پایان گفت: اکنون که احکام برنامه سوم تصویب شده باید برای فرصت پیش رو برنامه‌های عملیاتی و گام به گام تدوین کرد و برنامه و وفاداری به اولویت‌ها به صورت روزآمد و آنلاین توسط شهردار و شورا رصد شود.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به جزییات جلسه اعضای شورای شهر تهران با شهردار و معاونانش گفت: در گذشته نیز چنین نشست‌هایی با شهردار و معاونانش برگزار می‌شد که این نشست هم اندیشی که صبح‌ها میان اعضا و شهردار برگزار می‌شود متفاوت است و این نشست برای نخستین‌بار میان اعضای شورا، حناچی و معاونانش برگزار شد.

وی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده رییس شورا انتقادات تندی در این جلسه مطرح کرده است، گفت: انتقادات تندی از سوی رییس شورا مطرح نشد. این نشست در محیطی خارج از محیط اداری، صمیمانه و دوستانه میان اعضا، شهردار و معاونانش برگزار می‌شود.

رییس شورا نیز صحبت‌هایی را در خصوص کمیسیون‌ها، دغدغه‌ها، اولویت‌ها و مشکلاتی که در خصوص هر کمیسیون وجود دارد مطرح کرده است.

علیخانی ادامه داد: نکاتی نیز در خصوص بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران مطرح شد و شورا اعلام آمادگی کرد پس از ارایه رسمی لایحه بودجه در زمان مقرر، این لایحه را به تصویب برساند. این جلسه از جلسات مفیدی بود که مناسب است علاوه بر جلسات هم اندیشی، هر ماه یک بار برگزار شود.

علیخانی در خصوص جلسه هیات رییسه شورای شهر تهران در مورد تصمیم‌گیری تعیین تکلیف دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد، گفت: قرار بر این شد نشستی میان کمیسیون حقوقی و نظارت و کمیسیون عمران و حمل و نقل برگزار شود و این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌اش اعلام شود.

وی با اشاره به مصاحبه معاون شهردار تهران که اعلام کرده بود همه اعضا با دیدگاه او مبنی بر اخذ عوارض از تردد در محدوده زوج و فرد موافق هستند تا یک عضو، گفت: این موضوع خلاف واقع است، چنین موضوعی که همه با دیدگاه ایشان موافق باشند صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم.

 

ارسال نظر