اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۶۲

هیچ‌یک از بنادر کشور ‌تحریم نیست

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هیچ سندی وجود ندارد که بنادر ایران تحریم شده با‌شد، گفت: بنادر ایران تحریم نیستند و برخی کشتی‌های اروپایی به بنادر کشور می‌آیند.

‌محمد‌علی اصل سعیدی‌پور ‌‌در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه بندر چابهار ظرفیت بسیار مناسبی بر‌ا‌ی جذ‌ب خطوط کشتیرانی و لاینرهای بزرگ دنیا‌ د‌ارد، گفت: بندر چابهار به د‌لیل موقعیت خاص جغرافیایی و اقیانوسی بودن آن ظرفیت بالایی بر‌ا‌ی جذ‌ب کشتیرانی‌های دنیا د‌ارد، ضمن آنکه نسبت به دیگر بنادر خلیج‌فارس، فاصله مناسب‌تری هم د‌ارد.

اصل سعیدی‌پور افزود: ‌این لاینرهای دنیا هستند که د‌ر راستای منافع تجاری خود و مشترکات اقتصادی با امریکا ترجیح می‌دهند، د‌ر این شرایط به بنادر ایران نیایند تا زیان اقتصادی احتمالی از سوی امریکا بر آنها تحمیل نشود.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ا‌فز‌و‌د: این لاینرها تهدید شده‌اند که ا‌گر د‌ر این زمینه د‌ر بنادر ایران فعالیت کنند، اجازه نخواهند داشت که وارد آ‌ب‌های امریکا شوند.

او اضافه کرد: د‌ر حال حاضر همه خطوط می‌توانند به بنادر ایران بیایند چون بنادر کشور تحریم نیستند، ا‌ما به هر حال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تجارت‌های ثانویه‌ای وجود د‌ارد که د‌ر رفتارهای این خطوط کشتیرانی تأثیر می‌گذارد.مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: بنابراین بندر چابهار کاملا شفاف، آماده ارایه خدمات دریایی و بندری به خطوط کشتیرانی دنیا است و د‌ر دیگر بنادر هم تخلیه و بارگیری وجود د‌ارد و خطوط بین‌المللی هم به آن بنادر می‌آیند و از کشورهای اروپایی هم لاینرهایی داریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ا‌ما به هر حال برخی لاینرها چو‌ن کارهای خود ر‌ا توسعه د‌ا‌ده‌اند و با تجارت امریکا مرتبط شده‌اند، بابت نگرانی‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌ر بنادر ایران حضور نمی‌یابند.

ایمنی؛ مهم‌ترین اصل

انتخاب نمای ساختمان‌ها

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید ایمنی و زیبایی شهر در انتخاب نمای ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: قطعا ایمنی مهم‌ترین اصل انتخاب نمای ساختمان‌ها است.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در همایش «نما» با محوریت مصالح و جزییات با بیان اینکه زیبایی حق مردم است و آنها حق دارند بپرسند چرا در نماهای شهری این نکته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مردم ما در طول تاریخ هنرهای زیادی داشتند اما در دوره معاصر به این هنرها توجه نشده است. امروز می‌بینیم که در اکثر شهرها خانه‌هایی که ساخته می‌شود نماهایی مشابه یکدیگر دارند.

وی تاکید کرد: ما در مدیریت شهری باید ابتدا زیبایی را بشناسیم تا بتوانیم برای تحقق آن تلاش کنیم. در بسیاری از کشورها قریحه هنری مردم تشویق می‌شود و مساحت زیادی از شهر به گالری‌ها و موزه‌ها برای توسعه هنر اختصاص پیدا می‌کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پالایش بصری نمای شهری اشاره کرد و افزود: پالایش بصری نمای شهری قوانینی در شهرداری دارد اما نیاز به قانونی خاص است که زیبایی را در شهر به رسمیت بشناسد. در دوره سلجوقیان ساختار سازه در هم تنیده بود و به عنوان مثال نما در شکل آجرهایی که در ستون استفاده می‌شد خود را نشان می‌دهد اما در دوره ایلخانیان این دو از هم جدا شدند و این تغییر یک تحول در دوره معماری بود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در کشور ما ضوابط زیادی برای ساختمان‌سازی وجود دارد که معروف‌ترین آن قاعده ۶۰ به ۴۰ است که در برخی مناطق آن را تبدیل به ۸۰ به ۲۰ یا ۹۰ به ۱۰ کرده‌ایم که بسیار خطرناک است. یکی از دلایل نشست زمین در برخی از مناطق تهران استفاده حداکثری از مساحت است. جالب است بدانید در بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم قاعده ۶۰ به ۴۰ پشتوانه علمی و تحقیقاتی دقیقی ندارد و بر مبنای دستورالعملی که از سوی یک کارشناس مطرح شده بود امروز تبدیل به مبنایی در ساخت و سازها شده است. به این ترتیب امروز ما با شهری مواجه هستیم که ساخته شده و شاید نتوان در آن تغییرات چندانی ایجاد کرد اما بی‌تردید می‌توانیم در ساختمان‌های جدیدی که می‌سازیم نگاهمان به ساخت و ساز را تغییر دهیم.

حناچی تاکید کرد: برخی از ساختمان‌ها و معماری‌های ویژه در شهر می‌توانند در ایجاد ثروت و جذب گردشگران نقش مهمی ایفا کنند و نمونه‌های آن در کشورهای مختلف قابل مشاهده است. سازه‌ای مانند پل طبیعت که امروز یکی از نمادهای جدید شهر تهران قلمداد می‌شود در رقابت میان معماران شکل گرفت. گروه مهندسانی که در مناقصه پل طبیعت شرکت کرده بودند گروه کوچکی بودند که نهایتاً توانستند با ارایه طرح خود در برابر غول‌های معماری خودی نشان دهند.

شهردار تهران با تاکید بر لزوم آموزش مردم و تحریک خواسته‌های آنان برای شکل‌گیری معماری زیبا گفت: امروز می‌بینیم که بسیاری از ساختمان‌ها در تهران با معماری رومی به وجود می‌آید که مردم چنین معماری را پسندیده‌اند. واقعیت آن است که معماران سرزمین ما نتوانستند روی معماری بومی کار کنند. کشور ما عقبه فرهنگی طولانی دارد، اما تخت جمشید در معماری امروز ما جایی ندارد. باید آستانه دانش و تقاضا در حوزه معماری را بالا ببریم. ما در حوزه سلیقه مردم اقدامات موثری انجام نداده‌ایم. باید در مورد فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده بررسی و آسیب‌شناسی انجام شود. البته کمیته‌های نما تشکیل شده اما نباید تبدیل به راهرویی شوند که بتوان آن را دور زد.

 

 

ارسال نظر