تخفیف25 درصدی به بدهکاران عوارض طرح ترافیک

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۵۹
تخفیف25 درصدی به بدهکاران عوارض طرح ترافیک

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران دو مصوبه مهم داشت. اعطای تخفیف به بدهکاران عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک شهر تهران و تعیین عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری از مصوبات این جلسه بود. البته موضوع تفویض اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی برای یک سال آینده به شهردار تهران و نیز ابرام شورا بر انتخاب

4 کارشناس معرفی شده برای حضور در کمیسیون ماده 100 از دیگر مصوبات جلسه روز گذشته بود.

به گزارش «تعادل»، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل به عنوان کمیسیون اصلی بررسی لایحه اعطای تخفیف به بدهکاران عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک شهر تهران، با بیان اینکه باید برای تسویه بدهی خودروها تخفیفی قائل شویم تا بتوان تا پایان سال، بخشی از مطالبات شهرداری در این بخش را وصول کرد، گفت: ما با کلیات لایحه موافقیم و تنها تأکید داریم عنوان «محدوده طرح ترافیک» به لایحه افزوده شود که تمامی شهروندان بتوانند تا پایان سال با ضریب ۸ درصد بدهی‌های خود را بابت ورود به محدوده طرح ترافیک پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه شاید انگیزه افرادی که این لایحه را به شورا ارایه کردند، افزایش درآمدها از این محل باشد، افزود: ما به دلیل حل مشکلات مردم، پیشنهاد می‌کنیم اعضا با این لایحه موافقت کنند تا مردم توان پرداخت بدهی‌هایشان را داشته باشند. همین امروز نیز آژانس‌ها مقابل شورا تجمع کردند و درخواست داشتند تعرفه‌هایشان کاهش پیدا کند و ما از نگاه مردمی به این لایحه رأی بدهیم.الهام فخاری، عضوکمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در جریان بررسی این لایحه گفت: زمانی که این لایحه در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، اعلام کردیم با پرداخت تدریجی، تنها مردم را بدهکار می‌کنیم و باید به دنبال مکانیزمی باشیم که این بدهی‌ها را وصول کنیم و حالا همان اتفاق افتاده است.

در ادامه بررسی این لایحه، کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون فرعی اعلام کرد که با کلیات این لایحه مخالف است زیرا سنگ‌بنای نامناسبی برای پرداخت بدهی‌های شهرداری می‌گذارد. به اعتقاد کمیسیون برنامه و بودجه، این تخفیف‌ها به بدهکاران، انگیزه کسانی که به موقع عوارض خود را پرداخت می‌کنند از بین می‌برد. همچنین کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرد که مکانیزمی برای جریمه تأخیر در صورت عدم پرداخت

به موقع عوارض، در لایحه سال آینده پیش‌بینی شود.حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در تایید نگاه کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ما در حقیقت در این لایحه هیچ امتیازی برای افرادی که به موقع بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنند، قائل نشده و در عوض امتیاز منفی برای کسانی که به موقع شارژ خود را پرداخت کرده‌اند، در نظر گرفته‌ایم.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در دفاع از این لایحه اظهار کرد: ما قرار نیست جریمه‌ای برای کسانی که با تأخیر عوارض خود را پرداخت می‌کنند، قائل شویم؛ آنهایی که به موقع پرداخت می‌کردند ضریب

 ۸ درصد و آنهایی که حساب شهروندی‌شان شارژ نداشت، با ضریب یک، نرخ عوارضشان مشخص می‌شد و در واقع ۲۵ درصد باید بیشتر پرداخت می‌کردند. قرار نیست جریمه‌ای ببخشیم بلکه درخواست کرده‌ایم با همان ضریب ۸ درصد، نرخ عوارض آنها اعمال شود. تاکنون ۳۲۵ میلیارد تومان از این محل طلبکاریم که تا پایان سال به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. تاکنون نیز ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل کسب درآمد کرده‌ایم.محسن هاشمی از پورسیدآقایی خواست توضیحات خود را تکرار نکند زیرا اعضا متوجه منظور او شده‌اند. پورسیدآقایی به محسن هاشمی گفت: اگر فهمیده بودند که رأی می‌دادند. در نهایت این لایحه با رأی اعضای شورا به تصویب رسید.

هر چند قرار بود در این جلسه نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک مورد بررسی قرار گیرد اما به دلیل تمام شدن وقت جلسه این اتفاق نیفتاد. از زمانی که لایحه پیشنهادی شهرداری به شورای شهر ارسال شد

گمانه‌زنی‌ها در خصوص طرح زوج و فرد و اخذ عوارض از این محدوده افزایش یافته است. البته برخی شهروندان نیز مدعی شده‌اند که بعد از ورود به محدوده طرح زوج و فرد پیامک جریمه برای آنها ارسال شده است. معاونت حمل و نقل شهرداری اما معتقد است این کار قانونی و براساس مصوبه شورای شهر بوده در حالی که کمیسیون

حمل و نقل شورا نظر کاملا متفاوتی دارد و محمدعلیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورا در چند روز اخیر بارها بر غیرقانونی بودن اخذ عوارض از شهروندان در محدوده زوج و فرد تاکید کرد. علیخانی روز گذشته در حاشیه جلسه شورای شهر در این باره توضیح داد: پرداخت عوارض از سوی شورای شهر برای محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته شده بود، نه محدوده زوج و فرد. به همین دلیل دریافت هر گونه عوارض از این محدوده غیرقانونی است.تعبیر شهرداری در این خصوص اشتباه است.پلیس، فرمانداری و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا موضوع را قانونی نمی‌دانند و قبلاً فرمانداری در هیات تطبیق این موضوع را رد کرده است.علیخانی در پاسخ به اینکه در تبصره یک اصلاحیه شورا، موضوع اخذ عوارض عنوان شده است، گفت: ما برای افرادی که مجوز طرح ترافیک داشته‌اند، این اصلاحیه را ایجاد کردیم تا بتوانند از محدوده زوج و فرد هم عبور کنند. تحت این شرایط، شهرداری باید تمام هزینه‌هایی را که تا به امروز در این خصوص دریافت کرده بازگرداند. شنیده‌ام که شهرداری از این محل حدود 8 میلیارد تومان درآمد اخذ کرده است، اما این پول‌ها باید به مردم پس داده شود.

اما پورسیدآقایی همچنان بر مواضع خودمبنی بر قانونی بودن اخذ عوارض تردد در محدوده‌های زوج و فرد تاکید کرد. او در حاشیه جلسه شورای شهر با استناد به ماده 8 مصوبه نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی تهران در سال 97 دریافت عوارض ورود به طرح زوج و فرد در سال جاری را قانونی دانست و گفت: کمیسیون حقوقی و نظارت صورتجلسه کرده که کار شهرداری درست است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در گذشته یک شهروند قانون‌مدار که می‌خواست در روز مخالف پلاک وارد محدوده شود باید طرح ترافیک خریداری می‌کرد.سال گذشته نیز رویه به همین منوال بود، اسم این را نباید عوارض گذاشت که حساسیت ایجاد شود، تبصره یک مصوبه نهایی عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران به همین ترتیب است.

او ادامه داد: پیشنهادی که ما در ابتدای کار برای سال 97 داده بودیم این بود که اگر کسی در روز موافق پلاک ماشین خود وارد طرح شد هم عوارض پرداخت کند و برای این موضوع ضریب 0.5 در نظر گرفته شده بود. آن ضریب برای زمانی بود که قرار بود برای همه روزها عوارض دریافت شود نه فقط روز مخالف پلاک اما تبصره یک مصوبه در عوض آن ضریب آمد و به مصوبه اضافه شد. اگر قرار است برای ورود به طرح زوج و فرد هیچ عوارضی دریافت نشود پس این تبصره چرا اضافه شد. پیشنهاد شورای شهر در ابتدای کار این بود که هرکس وارد طرح زوج و فرد می‌شود عوارض پرداخت کند و شهرداری این پیشنهاد را رد کرد و پس از آن قرار شد هرکس برای ورود به طرح زوج و فرد در روزهای مخالف پلاک ماشین خود با ضریب طرح ترافیک که 1.5 است عوارض پرداخت کند.

پورسیدآقایی با طرح این سوال که اگر کسی تخلف کرد باید او را ببخشیم؟ بیان کرد: اگر یک شهروند عوارض طرح ترافیک خرید یا از سفر در روز مخالف پلاک خود، خودداری کرد با شهروندی که تخلف کرده یکی است؟ تا آذر سال جاری 97 پلیس هیچ کس را جریمه نکرده بود اما آیا ما باید بایستیم تا ببینیم پلیس جریمه می‌کند یا خیر؟ اگر پلیس جریمه نکرد باید حق شهروندان را به فرد متخلف ببخشیم؟ ما در شهرداری تسلطی به جریمه‌های پلیس نداریم. امیدواریم حمل و نقل طرح یکپارچه شود و به قبل از سال 68 برگردد که راهنمایی و رانندگی هم متعلق به شهرداری است.

پورسیدآقایی تاکید کرد: من نمی‌گویم دریافت عوارض برای ورود به طرح زوج و فرد قانونی است. من هیچ چیز از خود نمی‌گویم شورا هم نمی‌گوید این عوارض غیرقانونی است و تنها یک عضو شورا می‌گوید این عوارض غیرقانونی است. من بیش از یک ماه قبل به رییس شورای شهر نامه نوشتم تا تکلیف این موضوع مشخص شود. اکنون صورتجلسه کمیسیون حقوقی و نظارت شورا در داخل این کمیسیون درج شده است. کمیسیون حقوقی و نظارت

درخصوص این نامه جلسه گذاشته و صورتجلسه کرده که کار شهرداری درست است. اگر یک عضو شورا می‌گوید، نظر کمیسیون حقوقی را قبول ندارد من نمی‌دانم چه کنم. اگر کمیسیون نظارت و حقوقی به خبرنگاران گفته که نظر خود را در این مورد اعلام نکرده پس باید مخالفت خود را با دریافت عوارض به ما اعلام کند. فقط شرمندگی برای ما می‌ماند نسبت به شهروندانی که قانون مدار بوده‌اند.هیات رییسه شورای شهر تهران بعد از جلسه صحن به منظور بررسی اختلافات در زمینه اخذ عوارض زوج و فرد تشکیل جلسه داد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه توییتر خود درباره نتیجه این جلسه نوشت:

«با توجه به وجود دو تفسیر متفاوت از مصوبه شورا در رابطه با عوارض محدوده زوج و فرد، در جلسه هیات رییسه، موضوع جهت بررسی و اظهارنظر به کمیسیون مشترک « نظارت و حقوقی» و « عمران و حمل و نقل» ارجاع شد.»

   عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری

در ادامه جلسه لایحه تعیین عوارض تردد وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران در سال ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت که اعضا به کلیات آن رأی دادند. بر اساس این لایحه، شهرداری تهران موظف است خودروهایی که بالای یک میلیون بدهی عوارض داشته باشند، به منظور توقیف به راهنمایی و رانندگی معرفی کند. همچنین در بند نخست این مصوبه نرخ عوارض برای ناوگانی که سن آنها تا ۵ سال است ۱۱ هزار تومان، بالای ۵ تا ۱۰ سال ۲۲ هزار تومان و بالای ۲۰ سال ۳۳ هزار تومان پیش بینی شده است.

بر اساس این مصوبه، از ابتدای سال ۹۸ شهرداری اجازه دارد، نسبت به اخذ عوارض تردد شبانه از کامیون‌های بالای ۶ تن که از ساعت ۲۳ تا ۶ بامداد در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران بدون اخذ باربر از سامانه حمل و نقل بار و کالای شهرداری تهران تردد می‌کنند، اقدام کند. همچنین وسایل نقلیه باری اگر خارج از مسیر تعیین شده در باربرگ در محدوده کامیون ممنوع تردد کنند نیز مشمول پرداخت عوارض هستند.

   اخذ همزمان عوارض و جریمه قانونی است

سید ابراهیم امینی، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا درخصوص پیشنهاد حذف اخذ همزمان عوارض و جریمه تردد شبانه وسایل نقلیه باری در مناطق ممنوعه‌ تردد کامیون‌ها گفت: این پیشنهاد که برای فعل واحد نمی‌توان دو هزینه بر افراد متخلف تحمیل کرد، فاقد وجاهت قانونی است، زیرا جریمه مجازات فرد متخلف است و ماهیت آن با عوارض متفاوت است. به عنوان مثال، در تخلفات ساختمانی نمی‌توان گفت اگر فرد خاطی جریمه شد، عوارض قانونی را نباید بپردازد.

وی ادامه داد: برای ورود به محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد باید جریمه بیش از عوارض باشد، ولی وقتی جریمه کمتر از عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک باشد و از فرد متخلف عوارض نیز اخذ نشود، مخالف روح قانون است و در عمل منجر به این نقیصه می‌شود که شهروندان قانون‌مندی که عوارض خود را به‌موقع پرداخته‌ کرده‌اند، متحمل هزینه‌ بیشتری شوند و در نهایت به ترویج قانون‌شکنی می‌انجامد.

   درخواست ارایه لایحه بودجه ۹۸

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در تذکری به شهردار گفت: لایحه بودجه سال ۹۸ باید تا قبل از روز یک‌شنبه هفته آینده برای بررسی بهتر به شورا ارایه شود. رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورا برای بررسی بودجه به یک ماه زمان نیاز دارد، اظهار کرد: بعد از آنکه لایحه بودجه به شورا ارایه شد، اعضا ۵ روز فرصت دارند نظرات خود را نسبت به لایحه ارایه کنند و بعد از آن رسیدگی به تبصره‌ها آغاز می‌شود و در مجموع برای رسیدگی به تبصره‌ها و بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها، ما حدود ۳۰ روز زمان لازم داریم اگر تا هفته آینده این لایحه به شورا ارایه نشود ما دچار مشکل می‌شویم بنابراین از شهردار تهران می‌خواهم تا قبل از جلسه روز یک‌شنبه، لایحه بودجه ۹۸ را به شورا ارایه کنند. هاشمی در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران نیز با اشاره به حواشی ایجاد شده در خصوص عوارض دریافت شده از محدوده زوج و فرد گفت: این قانون از جمله قانون‌های نامأنوسی است که نیاز دارد کارشناسان در مورد آن تفسیر کنند.

به گزارش «تعادل»، موضوع تفویض اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی برای یک سال آینده به شهردار تهران یکی از دستورات روز سه سه شنبه شورای شهر تهران بود که با رای اعضای شورای شهر تهران به عنوان اعضای مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی به تصویب رسید.

 

ارسال نظر