تغییر شیوه زندگی شهری، راه سالم‌سازی هوا

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۷۹
تغییر شیوه زندگی شهری، راه سالم‌سازی هوا

اخذ عوارض تردد از محدوده زوج و فرد قانونی است

گروه راه و شهرسازی |

اختلاف بین معاونت حمل و نقل شهرداری با شورای شهر و نیز پلیس راهور، شهردار را ناچار به واکنش کرد. پیروز حناچی، شهردار تهران درباره اختلافی که میان شورای شهر و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در خصوص اخذ عوارض ورود به محدوده طرح زوج و فرد در سال جاری وجود دارد، گفت: اخذ این عوارض قانونی است و شورای شهر آن را مصوب کرده و فرمانداری هم آن را لغو نکرده است.

حناچی در حاشیه هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد امسال وضعیت آلودگی هوا بهتر است و مسوولان شهری دلیل آن را اجرای جدی‌تر معاینه فنی و طرح LEZ می‌دانند، البته بارندگی و باد هم در این رابطه تاثیرگذار بوده است.او در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه می‌گویند طرح زوج و فرد تاثیر چندانی ندارد باز هم می‌خواهند برای آن عوارض دریافت کنند، گفت: مطالعات پلیس راهور و شهرداری نشان می‌دهد طرح زوج و فرد به صورت آنی موثر بوده و در زمان‌هایی که این طرح از درب منزل اجرا شده اثر خود را گذاشته است اما این طرح به شکل مستمر در کاهش میزان آلایندگی تاثیر زیادی ندارد. اما اینکه چه طرحی را باید جایگزین طرح زوج و فرد کنیم، هنوز در کمیته فنی در حال بحث است.حناچی در خصوص کنفرانس ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: من اعتقاد ندارم چنین کنفرانس‌هایی بی‌اثر است ما زمانی می‌توانیم به نتیجه برسیم که تصمیمات هم جهت اتخاذ کنیم. میزان استفاده از خودروهای شخصی فزاینده و میزان استفاده از حمل و نقل عمومی کاهنده است و از نظر من این به دلیل سیاست‌هایی است که همدیگر را خنثی می‌کنند.شهردار تهران اضافه کرد: در حال حاضر 3 هزار اتوبوس در تهران کم داریم و این درست است که در حوزه حمل و نقل عمومی با مشکل مواجهیم اما در تلاش هستیم با کمک دولت و با دریافت فاینانس مشکلات را حل کنیم. متاسفانه حجمی که نیاز داریم از طریق کارخانجات داخلی قابل برطرف‌سازی نیست.

حناچی همچنین از ترخیص 85 درصد از 70 واگن مترو که در گمرک بودند خبر داد و گفت: واگن‌های ترخیص شده به واگن‌سازی تهران منتقل شدند و اوایل سال آینده آنها را در دسترس خواهیم داشت.

  رده هفتم شهرهای آلوده جهان

شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌های زیادی که در راستای کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی انجام شده است، نسبت به آمار فزاینده استفاده از خودروهای شخصی ابراز نگرانی کرد.به گفته شهردار تهران 2.8 میلیارد دلار خسارت اقتصادی منابع متحرک آلودگی هواست، اما این تنها هزینه‌های مستقیم این مساله است و اگر بخواهیم هزینه‌های غیرمستقیم آلودگی هوا مثل مسائل روانی را به حساب آوریم هزینه‌های آلودگی هوا بیش از این می‌شود. سالانه 7 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در جهان جان خود را از دست می‌دهند. در کشور نیز حدود 35 میلیون نفر درگیر موضوعات مرتبط با آلودگی هوا هستند و این نشان می‌دهد این شیوه زندگی باید تغییر پیدا کند بر اساس گزارش آژانس محیط زیست در اروپا در سال جاری، تهران و جاکارتا هفتمین شهرها از نظر آلودگی هوا شناخته شده‌اند.شهردار تهران با اشاره به اینکه 20 درصد جمعیت و 40 درصد اقتصاد و صنعت در تهران با مساحتی حدود 1.2 درصد از مساحت کشور جمع شده‌اند، گفت: وقتی شرایط این‌گونه است انتظار بیشتری از وضعیت آلودگی هوا نمی‌توان داشت. وضعیت آلودگی هوا در سال 97 نشان می‌دهد که تا پنجم دی‌ماه 18 روز پاک، 239 روز سالم و 54 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و این در مقایسه با آمار سال گذشته بهبود قابل توجهی داشته است. تعداد روزهای ناسالم نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش یافته است و برخی این را ناشی از اقدامات شهری و کنترل جدی معاینه فنی و طرح جدید ترافیک می‌دانند البته وزش باد نیز در آن بی‌تاثیر نیست.حناچی با بیان اینکه در سال 46 بحث آلودگی هوا برای اولین‌بار در کشور مطرح شد، عنوان کرد: مرحوم دکتر تقی ابتکار اولین گزارش‌های مربوط به آلودگی هوا را به شهرداری اعلام کرد. در سال 79 اولین طرح جامع کاهش آلودگی هوا مصوب شد و قانون هوای پاک هم در سال 96 به تایید شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد، اما با وجود همه فعالیت‌های انجام شده یک آمار نگران‌کننده در کشور وجود دارد و آ‌ن این است که هنوز از سهم فزاینده خودروهای شخصی کاسته نشده و نسبت حمل و نقل عمومی در ترافیک تهران روند فزاینده‌ای ندارد. آمارها نشان می‌دهد فعالیت‌ها در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروی شخصی کافی نیست. حجم تشویق به استفاده از خودروهای خصوصی در تهران سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال کمتر از 60 هزار مرگ و میر داریم گفت: البته اینکه این آمارها از سوی شهرداری اعلام شود سوال برانگیز است اما باید بگویم ما در کوتاه‌مدت هیچ راهی جز تغییر شیوه زندگی خود نداریم. البته در میان مدت توسعه ناوگان عمومی در بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی موثر است اما در کوتاه‌مدت این خودمان هستیم که می‌توانیم به خود کمک کنیم.

  پیامد مهلت 7 ماهه

وحید حسینی، دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور نیز در این همایش با بیان اینکه 27 ماه جنگیدیم تا منع پلاک‌گذاری موتورهای کاربراتوری را بگیریم، گفت: از مرداد تا پایان سال جاری به تولید این موتورسیکلت‌ها مهلت داده شد و در این مدت 700 هزار موتورسیکلت کاربراتوری تولید شد. مقصر 70 درصد آلودگی هوا خودروها و منابع متحرک هستند که بر اساس اعلام بانک جهانی خسارت اقتصادی آنها 2.8 میلیارد دلار در سال است.وحید حسینی گفت: سطح مجاز آلایندگی را مصوبه هیات وزیران تعیین می‌کند و یک اصل نانوشته هم داریم که آن را از اروپا کپی‌برداری می‌کنیم. بر این اساس سطح استاندارد خودروهای دیزل سنگین یورو 4 است و سطح استاندارد موتورسیلکت اروپا 3 است. ما برای استانداردهای اروپا 2، 3، 4 و... آزمایشگاه داریم که مستقیما با خودروسازها قرارداد می‌بندند. آیا این اشکال ندارد که آزمایشگاه با خودروساز قرارداد ببندد؟ چقدر ممکن است چنین آ‌زمایشگاه‌هایی خودرو را از تست‌ها رد کنند. همچنین شرکت‌های بازرسی هم از خودروسازها پول می‌گیرند تا بازرسی‌ها را انجام دهند و این روند به هیچ‌وجه درست نیست حاکمیت باید در این موضوعات ورود کند.اروپایی‌ها که ما از آن گرته‌برداری می‌کنیم برای آلودگی ده‌ها کارشناس دارد و مثل ما دارای تعداد معدودی کارشناس نیست.دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور با بیان اینکه شرکت خودروساز یک بنگاه اقتصادی بوده و هدفش کسب درآمد است عنوان کرد: چوب حاکمیت باید بالای سر خودروساز باشد و گرنه این شرکت‌ها الزامات محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند؛ چرا که رعایت مسائل محیط زیستی محصولات را پیچیده می‌کند و هزینه خودروسازان را بالا می‌برد. مثال آن هم تقلب شرکت فولکس واگن است.چه دلیلی دارد ما از اروپا گرته‌برداری کنیم اروپا تجربه‌های شکست فراوانی دارد آنها به سمت دیزل سواری رفتند و بعدها فهمیدند اشتباه کردند و حال نمی‌دانند چه کنند.

وی در بخش بعدی سخنان خود گفت: ما 27 ماه جنگیدیم تا منع پلاک‌گذاری موتورهای کاربراتوری را بگیریم چرا باید این فرآیند 27 ماه طول بکشد؟ همان زمان که منع پلاک‌گذاری این موتورها تصویب شد هم به تولید آنها تا آخر سال مهلت دادند این موضوع درپنج مرداد تصویب شد و تا برج 12، 700 هزار موتور کاربراتوری تولید کردند.اشتغال هم تبدیل به کلیدواژه تولید نامرغوب شده است چه کسی گفته تولید موتورکاربراتوری وضعیت اشتغال را بهتر می‌کند، چرا به سمت تولیدات مرغوب نمی‌رویم.حسینی در خصوص پروژه رتروفیت (به‌روزرسانی ناوگان موجود با استفاده از فناوری) هم گفت: سال‌هاست که این پروژه در شهرداری تهران مطرح شده و در زمینه آن مصوبه هم زیاد داریم اما هنوز از آن غافلیم.

  افتتاح یک مرکز جدید معاینه فنی

سید نواب حسینی‌منش نیز در حاشیه هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: با مرکز جدیدی که این هفته در تهران افتتاح می‌شود تعداد مراکز معاینه فنی به 16 مرکز و تعداد خطوط به 50 خط می‌رسد.مرکز جدید در برزگراه بعثت واقع در منطقه 15 ایجاد شده است و یک مرکز دو خطه است. همچنین تعداد خطوط سیار معاینه فنی پنج عدد است.دو خط سیار دیگر هم در دست ساخت است و امیدواریم آنها را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.او ادامه داد: در حال حاضر روزانه کمتر از 5 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران داریم؛ این در حالی است که این آمار در زمان‌های پیک آبان‌ماه به 12 هزار مراجعه رسیده بود. من از شهروندان تهرانی خواهش می‌کنم تا در روزهای جاری که مراکز معاینه فنی بسیار آرام هستند و در یک ماه و نیم باقی مانده تا پایان سال برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند.ما شیفت‌های شب عید را افزایش می‌دهیم و از الان برای عید آمادگی داریم و نیروی انسانی مورد نیاز را پیش‌بینی کرده‌ایم. در حال حاضر برخی مراکز دو شیفته کار می‌کنند و مرکز معاینه بیهقی به صورت 24 ساعته فعال است.مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی تهران در خصوص تقلب‌هایی که در این مراکز اتفاق می‌افتد گفت: به صفر رساندن تقلب بسیار سخت است. ما تایید می‌کنیم که در مراکز معاینه تقلب وجود دارد اما این مهم است که این تقلب‌ها در کجا اتفاق بیفتد. گاهی تقلب از طرف مالک رخ می‌دهد که جای بحث دارد و گاهی تخلفات در مراکز معاینه فنی اتفاق می‌افتد که ما با آنها به‌شدت برخورد می‌کنیم. بیشترین تخلف در قسمت بازدید چشمی (ویژوال چک) است. 90 درصد معاینه فنی مکانیزه است اما خیلی از بزرگ‌ترین تخلفات در قسمت دود آبی است که اپراتور باید آن را تشخیص دهد.حسینی منش در خصوص تست بعد از معاینه فنی اظهار کرد: اکیپ‌های ما و پلیس راهور با هم این تست را انجام می‌دهند و پس از اینکه معلوم می‌شود یک مرکز معاینه فنی تخلف انجام داده و به خودرویی که دارای شرایط لازم نبوده برگه معاینه فنی داده برخورد قضایی صورت می‌گیرد. تخلف مرکز معاینه فنی برای آن حکم کیفری دارد. ما در همین تهران هم متاسفانه مرکز متخلفی داشتیم که پلمب شد.

 

 

ارسال نظر