بررسی 2 نوع عوارض شهری این هفته در شورا

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۳۵:۱۲
کد خبر: ۱۳۸۴۳۶

گروه راه و شهرسازی|

محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پس از ارسال لایحه طرح ترافیک سال 98 به شورا، درباره عملکرد درآمدی رژیم ترافیکی جدید پایتخت که پس از 38 سال در سال جاری اجرایی و عملیاتی شد، توضیحاتی ارایه کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در مجموع تا هفته قبل، مبلغ ۲۰۶ میلیارد تومان از محل طرح ترافیک وصول شده بود، توضیح داد: بر اساس قانون ٢٠ درصد این مبلغ به توسعه مترو و ۴۰ درصد به سازمان حمل و نقل و ترافیک برای توسعه وسایل حمل و نقل عمومی واریز ‌شد. ۴۰ درصد باقی مانده نیز به حساب خزانه شهرداری ریخته شد و جزو درآمدهای عمومی شهرداری محسوب می‌شود. تاکنون باید در حساب شهرداری از محل وصول درآمدهای طرح ترافیک مبلغ ۸۱ میلیارد تومان واریز می‌شد که فقط ۶۰ میلیارد تومان واریز شده است و دلیل آن هم این است که به دلیل عدم تحقق بودجه سازمان حمل و نقل و مترو مجبور شدیم، بخشی از این درآمدها را برای آنها در نظر بگیریم تا صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود و مابقی را نیز به حساب شهرداری واریز کردیم.

به گزارش «تعادل»، معاونت حمل و نقل شهرداری تهران هفته گذشته لایحه طرح ترافیک سال 98 را به شورا تقدیم کرد و بررسی آن در کمیسیون‌های حمل و نقل و برنامه و بودجه آغاز شد. پورسیدآقایی درباره این لایحه توضیحاتی ارایه کرد و با بیان اینکه پیشنهادات شهرداری در لایحه طرح ترافیک ۹۸ همانند سال گذشته بود، ادامه داد: در مفاد این لایحه نسبت به سال گذشته تغییری انجام نشده است؛ اما با این حال پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی را ارایه کردیم که البته مبلغ نهایی طرح ترافیک سال آینده توسط اعضای شورای شهر تعیین می‌شود. او با بیان اینکه ساز و کار طرح ترافیک ویژه خبرنگاران نیز امسال، در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تعیین می‌شود، گفت: ممکن است در حوزه سهمیه خبرنگاران تغییراتی از سوی شورای شهر اعمال شود. هر چند پورسید آقایی عنوان کرده است که لایحه طرح ترافیک سال 98 نسبت به سال گذشته تغییرات اساسی نداشته است، اما بررسی این لایحه نشان از 5 تغییر عمده نسبت به طرح ترافیک سال جاری دارد. تعیین عوارض 0.5 درصدی برای ورود به محدوده زوج و فرد، اخذ بهای خدمات صدور مجوز ورود در کل سال برای هر خودرو به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، امکان تهیه بسته‌های اعتباری رزرو برای صدور مجوز طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا به صورت 3 ماهه، ۶ ماهه و یک ساله، حذف ضریب معاینه فنی برتر خودرو و نیز افزایش 20 درصدی قیمت طرح ترافیک تغییرات مهم این لایحه به شمار می‌روند. سکینه اشرفی معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهری شهرداری تهران نیز هفته گذشته با اشاره به پیشنهاد افزایش حدود ۲۰ درصدی نرخ ورود به طرح ترافیک گفته بود: براساس گزارش‌های مرکز آمار، نرخ تورم بیش از ۲۰ درصد است و بر همین اساس مقرر شده تا نرخ ورود به طرح نیز افزایش یابد. همچنین هفته گذشته لایحه نحوه اخذ عوارض پارکینگ و هزینه کرد آن نیز برای بررسی به شورای شهر ارسال شد و به گفته سکینه اشرفی هفته پیش رو تمام وقت شورای شهر تهران به تعیین عوارض شهری از جمله عوارض پارکینگ اختصاص پیدا می‌کند، چراکه براساس قانون تمام عوارض باید تا پیش از ۱۵ بهمن تصویب شود.

او با اشاره به دو لایحه که در حوزه حمل و نقل به شورای شهر تهران ارایه شده است، گفت: تلاش می‌کنیم این لوایح به صورت دو فوریتی بررسی شوند تا به کمیسیون بازنگردند و تاخیری هم در کار ایجاد نشود. این لوایح پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران برای تصویب نهایی به صحن شورا خواهد آمد و پس از تصویب در صحن به فرمانداری ارسال و پس از تایید در فرمانداری اجرایی می‌شود.

  جزییات لایحه اخذ عوارض پارکینگ

همانطور که عنوان شد، شهرداری تهران لایحه نحوه اخذ عوارض پارکینگ و هزینه کرد آن را به شورای شهر ارایه کرده و این هفته کمیسیون‌های تخصصی، این لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهند. براساس این لایحه می‌توان از ساختمان‌هایی که امکان فنی تامین پارکینگ را ندارند عوارض پروانه و گواهی ساختمان دریافت کرد و درآمدهای حاصل از این عوارض نیز صرف ساخت پارکینگ‌های عمومی خواهد شد. در گزارش توجیهی این لایحه با اشاره به مشکلات برخی ساختمان‌ها در محلاتی که دربافت ناکارآمد، تاریخی و سکونت گاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای قرار دارند برای تامین پارکینگ دارند آمده است؛ به دلیل ماهیت و مختصات کالبدی این محلات از جمله فرسودگی بنا و خطرآفرین بودن ساختمان برای ساکنان و عابران، وقوع ملک در بافت تاریخی با ممنوعیت تعریف گذرها و قرارگیری ملک در پیاده راه‌ها با وسعت زیاد که امکان تأمین پارکینگ را عملا غیر ممکن می‌کند و در راستای افزایش تاب آوری شهری و کاهش خطرپذیری شهر تهران در مواجهه با بلایای احتمالی در صورت تأیید عدم امکان تحقق تأمین پارکینگ در داخل ساختمان یا در پارکینگ‌های محله‌ای برای ساختمان‌های دارای حقوق مکتسبه مجاز و ساختمان‌هایی که به دلایل فنی امکان تأمین پارکینگ را ندارند، اخذ عوارض پارکینگ و هزینه کرد آن در پارکینگ‌های عمومی پیش بینی می‌شود.

در بند یک این لایحه آمده است: شهرداری تهران موظف است وجوه لازم حاصل از اجرای این ماده را در حسابی جداگانه واریز کرده و با نظر شورای شهر صرفا در جهت احداث پارکینگ عمومی با امکان صدور سند مستقل و قابل واگذاری به اشخاص هزینه کند.

همچنین در بند دو دلایل فنی عدم امکان تأمین پارکینگ شرح داده شده، که عبارت است از قرار‌گیری ساختمان در بزرگراه‌ها (۴۵متری) و آزادراه‌های شهری (۷۶متری) که فاقد کندروسوار است، قرار‌گیری ساختمان در موقعیتی که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختان کهنسال با بن بیش از ۵۰ سانتی‌متر بوده و به تشخیص کمیسیون ماده ۷ جابه‌جایی، انتقال و قطع درخت مجاز نباشد.

درادامه این بند آمده است: قرارگیری ساختمان در گذرگاه‌های کم عرض که طبق طرح تفصیلی مصوب یا ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی فاقد تعریض بوده و امکان دسترسی سواره مقدور نباشد، قرار‌گیری ساختمان در معبر با شیب زیاد یا گذر پله‌ای که احداث پارکینگ در آن از نظر فنی مقدور نباشد و قرار‌گیری ساختمان در گذرگاه‌هایی که به موجب مصوبات شورا در آن گذرگاه‌ها، حرکت سواره حذف و به منظور آرام‌سازی ترافیک به صورت پیاده راه مورد استفاده قرار می‌گیرد یا گذرگاه‌هایی که مسیر اتوبوس تندرو بوده، از مواردی است که عدم تامین پارکینگ مورد پذیرش است .

 

ارسال نظر