ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۱:۰۴:۰۹
کد خبر: ۱۳۸۱۰۱

برکات حادثه تلخ پلاسکو برای پایتخت

پیروز حناچی، شهردار تهران از خرید تجهیزات انفرادی و جمعی برای آتش‌نشانان خبر داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، حناچی ‌در مراسم رونمایی از دستورالعمل ارتقاء ایمنی در کلیه ساختمان‌ها اظهارکرد: پلاسکو موضوع بسیار مهمی است و اگر از این حادثه تلخ درس عبرت نگیریم، حق مطلب را در مورد جان باختگان و مردمی که تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتند به جا نیاوردیم. وی با اشاره به اینکه بعد از زلزله رودبار و منجیل مقررات ملی ساختمان تدوین و ابلاغ شد، اما قبل از آن ساختمان‌هایی وجود دارند که اطلاعات روشنی در زمینه کنترل نقشه‌های آنها نداشته‌ایم، در این باره گفت‌: باید در قدم اول نقشه‌هایی همچون ساخت را در دستور کار قرار دهند. شهردار تهران با بیان اینکه تا زمان وقوع حادثه پلاسکو حادثه‌ای به گستردگی آن نداشتیم و سطح آمادگی ما برای ساختمان‌های متعارف 6 تا 7 طبقه بود، گفت‌: بعد از این حادثه تلاش کردیم تا تجهیزات آتش نشانی را افزایش دهیم و بر این اساس ۲۱ نرده‌بان و بالابر آتش نشانی از طریق پیگیری‌های معاونت خدمات شهری خریداری شد که بر این اساس یک نرده بان ۶۴ متری و یک نرده بان ۵۶ متری واصل و مابقی تا آخر سال تحویل داده می‌شود. حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تجهیزات آتش‌نشانی تا قبل از پلاسکو قابل ملاحظه نبود و خوشبختانه ۱۹۰ میلیارد تومان آن هم قبل از گرانی ارز، تجهیزات خریداری شد، خاطرنشان کرد: 6دستگاه نرده بان ۳۲ متری در حال ترخیص از گمرک است که تا 15 روز آینده ترخیص خواهد شد و 4 نرده بان ۳۰ متری و دو بالا بر ۵۵ متری نیز در حال ترخیص است و در کل ۱۲ نرده بان و بالا بر در یک ماه آینده از گمرک ترخیص خواهد شد.با مساعدت شورای اسلامی شهر تهران تجهیزات انفرادی آتش‌نشانان نیز خریداری خواهد شد و این برکات حادثه تلخ پلاسکو است که با تلاش سعی کردیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. به‌ گزارش ‌ایسنا، پیروز حناچی در حاشیه رونمایی از طرح‌های پلاسکوی نو و رونمایی از دستورالعمل ارتقاء ایمنی در کلیه ساختمان‌ها، گفت‌: دستورالعمل ارتقاء ایمنی ۲۵۷ ساختمان بلند مرتبه یعنی ۱۲ طبقه به بالا تهیه شده است و دستورالعمل ارتقاء ایمنی به آنها ابلاغ می‌شود.

کاهش ۲۱ درصدی سرعت تولید ذرات آلاینده

اجرای مرحله دوم طرح «کاهش» در پاییز سال جاری باعث شده که در ساعات ابتدایی صبح، میزان رشد غلظت ذرات آلاینده بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد. به گزارش مهر، بررسی‌های صورت‌گرفته در خصوص اولین تأثیرات ملموس اجرای طرح کاهش نشان می‌دهد که این اقدام باعث شده روند افزایش غلظت آلاینده‌های صبحگاهی در شهر تهران به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این مطالعه بر اساس داده‌های ایستگاه پایش کیفیت هوای تربیت مدرس که در محدوده زوج و فرد قرار دارد و نزدیک‌ترین ایستگاه به محدوده طرح ترافیک است، انجام شده و تغییرات نرخ رشد غلظت ذرات آلاینده کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون را مورد بررسی قرار داده است. یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد، میزان رشد غلظت ذرات آلاینده که در پاییز سال ۹۶ بطور میانگین از ساعت ۶ تا ۷ صبح بیش از ۸ میکروگرم بر مترمکعب افزایش داشته، در پاییز ۹۷ به حدود ۶.۵ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است که کاهش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. این تغییرات در سه بازه‌ یک‌ساعتی پس از آن نیز به ترتیب ۲۲ درصد، ۱۳ درصد و ۴۲ درصد کاهش یافته است که به نظر می‌رسد کاهش بیشتر تولید ذرات در فاصله ساعات ۹ تا ۱۰ صبح به تأثیر طرح ترافیک جدید نیز مرتبط باشد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه در این تحلیل، تنها روزهای کاری (از یک‌شنبه تا چهارشنبه) مورد بررسی قرار گرفته‌اند و رشد غلظت ساعتی ملاک عمل بوده است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که رشد غلظت ناشی از تولید آلودگی در اثر تردد وسایل نقلیه بوده و تأثیر آب و هوا و تغییرات جوی در آن ناچیز است. همچنین بر اساس این نتایج، رشد غلظت در ساعت‌های پی‌درپی از ۶ تا ۱۰ صبح در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ هموارتر بوده و این مساله نشان می‌دهد که اجرای طرح ترافیک جدید سبب توزیع حجم ترافیک بین ساعت‌های ۶ تا ۱۰ صبح شده است.

بارش باران در استان‌های جنوبی در 2 روز آینده

سازمان هواشناسی از بارش باران در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور طی دو روز آینده خبر داد. به گزارش تسنیم، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری و همچنین مطابق تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی دو روز آینده در غالب مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود، از این رو در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا خواهد بود. امروز دوشنبه در قسمت‌های شمال شرق کشور بارش پراکنده برف رخ خواهد داد و در جنوب شرق کشور و قسمت‌هایی از هرمزگان گاهی وزش باد شدید با احتمال گردوخاک پیش‌بینی می‌شود همچنین قسمت‌های مرکزی و شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز مواج خواهد بود.

درروز سه‌شنبه هم زاگرس مرکزی در نیمه جنوبی لرستان، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و غرب فارس افزایش ابر، بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 

 

ارسال نظر