افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت واحدهای مسکونی

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۱:۰۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۸۰۹۹
افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت واحدهای مسکونی

گروه راه و شهرسازی|

اگرچه تعداد پروانه‌های صادره ساخت واحدهای مسکونی در تهران و سایر شهرهای کشور در تابستان سال جاری برای دومین فصل متوالی افزایش یافته است، اما آمار معاملات در بازار مسکن تهران از بهار سال جاری تا آخرین ماه فصل تابستان از کاهش حجم خرید و فروش مسکن در کشور حکایت می‌کند. با رشد چشمگیر قیمت مسکن از اردیبهشت ماه، حجم معاملات مسکن به ویژه در شهر تهران در مسیرکاهشی قرار گرفت، چون توان مالی خانوارها دیگر جوابگوی هزینه سرسام آور خرید مسکن را نمی‌داد، از همین رو، هم اینک بازار معاملات ملک تهران و کلان‌شهرها در فاز رکود تورمی قرار گرفته است. اما با وجود رکود تورمی در معاملات و همچنین افزایش چشمگیر قیمت‌های زمین و مصالح ساختمانی؛ سازندگان نه تنها تمایل خود را برای ساخت و ساز از دست نداده‌اند، بلکه افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در دو فصل بهار و تابستان سال جاری نشان می‌دهد که اشتیاق سازندگان برای تولید مسکن افزایش داشته، به عبارت دیگر امید تولیدکنندگان به بهبود وضعیت بازار افزایش یافته است. براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، ‌در فصل تابستان سال جاری شاهد صدور پروانه 21 هزار و 47 واحد مسکونی در پایتخت با رشد 12.7 درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل و صدور پروانه 94 هزار و 932 واحد مسکونی در کل کشور با افزایش 15.4 درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل بودیم.

  رشد 7.1 درصدی صدور پروانه در تهران

بر اساس این گزارش، تعداد ٢٨٩٠ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در فصل تابستان ١٣٩٧ صادرشده است که نسبت به فصل قبل از آن حدود ٥,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٩.٨ درصد افزایش داشته است.  بررسی نتایج طرح گرد‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در فصل تابستان سال ١٣٩٧ نشان می‌دهد، در فصل تابستان سال ١٣٩٧، تعداد 21 هزار 47 پروانه برای احداث واحد مسکونی از سوی شهرداری‌ تهران، صادر شده است که نسبت به فصل قبل از آن حدود ٧,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١٢.١ درصد افزایش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٧.٣ واحد بوده است که نسبت به فصل قبل 5.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٩.٨ درصد افزایش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل تابستان ١٣٩٧ نزدیک به 3 میلیون و 882 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود ٩,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٩.٦ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی حدود ١٣٤٣ مترمربع بوده است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در فصل تابستان سال ١٣٩٧ تعداد 94 هزار و 932 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٤,٧ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١٥.٤ درصد افزایش داشته است، ‌متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٢.٨ واحد بوده است‌. تعداد 33 هزار و 457 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در فصل تابستان ١٣٩٧ صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ٢,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٢.٦ درصد افزایش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در فصل تابستان ١٣٩٧ حدود 17 میلیون و 660 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ١,٣ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١٤.٤ درصد افزایش داشته است، متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٥٢٨ مترمربع بوده است.

 

 

ارسال نظر