افزایش طول پایداری هوای تهران به 6 روز

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۸۰۱۸

طول پایداری هوای تهران نسبت به سال گذشته 3 روز افزایش یافت. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با بیان این خبر گفت: طی امسال انتشار آلودگی و میزان غلظت آن کاهش پیدا کرده است.

سال گذشته طول پایداری هوای تهران 3 روز بود. یعنی اگر 3 روز باد و باران در تهران نمی‌آمد، هوا آلوده می‌شد ولی امسال طول پایداری هوا به 6 روز رسیده است.

به گفته او، برای جریمه خودروهایی که معاینه فنی ندارند، نیاز به همکاری بیشتر پلیس داریم، کد جریمه بعضی از دوربین‌ها اعمال نمی‌شود اما پلیس به ما قول داده است که این کار به زودی انجام شود. طی سه ماه گذشته ۴۰۰۰ وسیله نقلیه سنگین در شهر تهران را متوقف و دود آنها را اندازه‌گیری کردیم. متاسفانه ۲۴ درصد آنها مشکل داشتند که معاینه فنی آنها باطل شد.

در حال حاضر تمام دوربین‌های شهر مجهز به سیستم‌هایی هستند که معاینه فنی خودروها را چک می‌کند و تمام خودروهای شهر کنترل می‌شوند .

وی همچنین با انتقاد از کاهش بودجه توسعه مترو در وزارت کشور، گفت: سال گذشته بودجه مترو 2000 میلیار تومان بود که امسال این رقم به ۹۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

    دوچرخه سواری در روز هوای پاک

پیروز حناچی، شهردار تهران که بعد از روی کارآمدن طرح سه شنبه‌های بدون خودرو را راه‌اندازی کرد و سه شنبه‌ها با دوچرخه به محل کارش می‌رود، صبح شنبه ۲۹ دی ماه، در مراسم روز ملی هوای در بوستان لاله حضور پیدا کرد .البته این‌بار حناچی به توصیه پزشک از انجام فعالیت‌های ورزشی منع شده بود و در روز ملی هوای پاک با موتور برقی تولید داخل در جمع دوچرخه‌سواران بوستان لاله حضور یافت و سپس راهی دفتر کارش در خیابان بهشت شد.گفتنی است هم‌زمان با روز ملی هوای پاک جمعی از شهروندان در بوستان لاله حضور پیدا کردند و با دوچرخه مسیر این بوستان تا پارک شهر را رکاب زدند.

همچنین شهردار تهران به‌مناسبت روز ملی هوای پاک در اظهار‌نظری در فضای مجازی اظهار کرد: «باید بدانیم که حال شهرمان خوب نیست. هوای شهرمان خوب نیست و تنها با برگزاری ویژه برنامه‌های روز یا هفته هوای پاک حالش خوب نخواهد شد و نیازی به دعوت برای حضور در این برنامه‌های نمادین نیست. همه شهروندان باید به سهم خود در تحقق این مهم تلاش کنند و این تلاش نباید به روز و هفته خاصی محدود شود.»

    دغدغه 90 درصد تهرانی ها

حناچی با همان موتور برقی به محل برگزاری افتتاحیه شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران رفت. او در این افتتاحیه با تاکید بر اینکه 90درصد شهروندان تهرانی آلودگی و ترافیک را مهم‌ترین معضلات تهران می‌دانند، تصریح کرد: طرح سه شنبه‌های بدون خودرو برای کاهش الودگی هوا اجرایی می‌شود که از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود در این طرح پیشگام شوند.

وی با بیان اینکه این امر نشان‌دهنده اهمیت هوای سالم و کاهش مشکل ترافیک در شهر است‌، ادامه داد: امسال وضعیت آلودگی هوا بهتر بوده است که دلیل آن می‌تواند اجرای جدی‌تر طرح معاینه فنی خودروها و طرح ترافیک در شهر تهران باشد.تعداد روزهای پاک در سال جاری افزایش یافته؛ ضمن اینکه فاصله میان روزهای پاک تا آلوده نیز بیشتر شده است.

شهردار تهران با اشاره به آمار مرگ و میر در شهر تهران گفت: بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در تهران فوت می‌کنند که از این تعداد ۱۲۰۰ نفر به دلیل سوانح جان خود را از دست می‌دهند.وی با اشاره به مراجعه حدود ۱۵۰۰ نفر به مراکز درمانی به دلیل بیماری‌های تنفسی گفت: بر اساس آمار ذرات معلق در سال ۹۴ سه برابر بیشتر بوده است و با وجود اینکه در حال حاضر میزان ذرات معلق کاهش یافته است ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت بدنی شهروندان ادامه داد: امروز ۱۹.۳ درصد تهرانی‌ها اضافه وزن دارند و این شاخص در مورد بانوان حدود دو برابر بیشتر است، در مجموع ۵۵.۲ درصد تهرانی‌ها فعالیت بدنی مناسبی ندارند.حناچی به وجود آلودگی هوا در بیشتر کلان‌شهرها و میان شهرها اشاره کرده و افزود: این امر به دلیل بی‌توجهی انباشته ما به مساله آلودگی و نحوه زندگی نامناسب است.

وی به اجرای طرح «سه شنبه‌های بدون خودرو» اشاره و از دانشگاهیان و نخبگان خواست تا در این حرکت و حرکاتی مشابه آن پیشگام و پرچمدار باشند.وی همچنین به منابع آلودگی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: موتورهای کاربراتوری منشأ ۱۷ درصد از آلودگی هستند و امروز 3 میلیون موتور در تهران وجود دارد و دانشگاه و نخبگان می‌توانند نقش مهمی در توسعه موتورهای برقی ایفا کنند.

شهردار تهران مدیریت پسماند و استفاده بهینه از منابع آبی را از دیگر مسائل تهران نام برد و یادآور شد: امروز ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب از ارتفاعات البرز به تهران سرازیر می‌شود که تمام آن در پایین دست به فاضلاب تبدیل می‌شود.

 

ارسال نظر