اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۳۷۸۵۱

طرح زوج و فرد دایمی کارایی ندارد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اجرای طرح زوج و فرد بطور دایم کارآیی ندارد و باید در زمان‌های اضطرار اجرایی شود.

به گزارش مهر، محمد علیخانی در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه شورای شهر با بیان اینکه طرح زوج و فرد باید به صورت موقت و اضطرار اجرایی شود و اگر به صورت دایمی دربیاید جواب نمی‌دهد، گفت: دایمی شدن طرح زوج و فرد باعث شده مردم راه‌های ورود به محدوده را پیدا کنند. خرید دو ماشین با دو پلاک متفاوت یکی از این راهکارها است. در حالی که در سایر کشورهای دنیا که با مشکل آلودگی هوا روبرو هستند، نیز این طرح به صورت دایم اجرا نمی‌شود و اجرای دایمی آن محکوم به شکست است.

وی ادامه داد: در حال حاضر محدوده زوج و فرد حلقه دوم طرح و ترافیک است که کسانی که دارای مجوز ورود به طرح ترافیک هستند می‌توانند وارد محدوده زوج و فرد بشوند اما تفسیر یکی از مسوولان حمل و نقل در خصوص اینکه برای ورود به محدوده زوج و فرد عوارض بگیریم، غیرقانونی است.

علیخانی تاکید کرد: اختیار افزایش محدوده طرح ترافیک، تغییر ساعت و غیره در اختیار شورای عالی ترافیک است و شورای شهر در این حوزه اختیاری ندارد.

وی در خصوص اینکه چرا تاکنون لایحه نرخ عوارض فروش محدوده طرح ترافیک به شورا ارسال نشده در حالی که شهروندان دی یا بهمن هر سال اقدام به ثبت نام می‌کردند، گفت: به نظر می‌آید مسوولان شهری منتظر تعیین تکلیف محدوده زوج و فرد هستند تا لایحه نرخ عوارض را به شورا ارایه کنند زیرا در صورت هرگونه تغییر در محدوده زوج و فرد باید در میزان سهمیه‌ها نیز بازنگری شود.

تجهیز 6 آزاد راه به سیستم اخذ عوارض الکترونیکی

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تجهیز 6 آزادراه به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تا پایان سال جاری و تجهیز ۱۳ آزادراه دیگر به این سیستم تا تیرماه سال آینده خبر داد.

 سید حسین میرشفیع در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آزادراه تهران–ساوه تا سلفچگان، آزادراه‌های تهران – قزوین، قزوین – زنجان، قزوین – رشت، تهران – قم و تهران–پردیس شش آزادراهی هستند که تا پایان سال جاری به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مجهز می‌شوند.

میرشفیع ادامه داد: در پایان این طرح ۱۹ آزادراه مربوطه در ۲۲۰۰ کیلومتر که به ترتیب به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تجهیز خواهند شد و به صورت یکپارچه عمل خواهند کرد و نیازی به صدور قبض در این راستا وجود ندارد.

او همچنین در مورد هزینه‌بر بودن تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض برای مردم، اعلام کرد: در مورد افزایش سالانه قیمت‌ها باید اعلام کرد که هرساله متناسب با تورم قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این مساله ربطی به الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها ندارد و بطور کلی تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض هزینه‌ای را به جز در حد هزینه تراکنش‌ها برای مردم درپی نخواهد داشت.

این مقام مسوول بیان کرد: پروژه تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مقوله‌ای پیچیده است و از نظر تکنولوژی نیازمند به‌روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و پروژه‌ای چند وجهی تلقی می‌شود که نیازمند تعامل بانک مرکزی، پلیس و شرکت آزادراه‌ها و نیز در نظر گرفتن روش‌های پرداخت متفاوت است.

واکنش رییس پلیس به پولی شدن تردد در معابر

رییس پلیس پایتخت با تکذیب طرح پولی شدن تردد در معابر شهر تهران گفت: مهم‌ترین شرط ما در اجرای طرح‌ها آرامش و رضایت شهروندان است.

به گزارش مهر، سردار رحیمی در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه اطلاعی از موضوع پولی شدن معابر پایتخت نداریم، اظهار کرد: مدیریت ترافیک شهر با پلیس است و دوستان دیگر زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند و طبق قانون باید بسترها را برای پلیس آماده کنند.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع کذب است و صحت ندارد، افزود: ما در بحث طرح ترافیک و الحاق زوج و فرد به طرح ترافیک نیز عنوان کردیم که اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید کار کارشناسی و بررسی شود و اینکه یک چیزی مطرح شود و کسی بیاید ذهنیت خود را مطرح کند، منطقی به نظر نمی‌آید.

رییس پلیس پایتخت اضافه کرد: هر طرحی که قرار است اجرا شود، مهم‌ترین شرط ما در اجرای طرح‌ها آرامش و رضایت شهروندان است.سردار رحیمی بااشاره به آثار و تبعات این طرح نیز اظهار کرد که بر سایر محورها و شریان‌های ترافیکی فشار ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است برخی‌ها را مجبور به انجام تخلفاتی کند که شاید دلشان نخواهد.

 

ارسال نظر