تنش در جریان بررسی برنامه سوم توسعه پایتخت

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۳۷۸۵۰
تنش در جریان بررسی برنامه سوم توسعه پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

 از روز یکشنبه‌ بررسی مواد لایحه برنامه سوم توسعه شهرداری تهران در شورای اسلامی شهر تهران آغاز شده است و دیروز اعضای شورای شهر در چهارمین روز متوالی در دو نوبت صبح و عصر به بررسی مواد باقی‌مانده پرداختند و در نهایت فصل دوم برنامه سوم توسعه به پایان رسید.

روز گذشته در جریان بررسی ماده 62 برنامه سوم توسعه شهر تهران دقایقی صحن شورا متشنج شد و اعضا نسبت به نوع بیان سکینه اشرفی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری اعتراض کردند. اشرفی با انتقاد از ادبیات این ماده که در مورد لزوم حفاظت از فضای سبز و رود دره‌ها بود، گفت: انشاء این ماده بچه‌گانه و دبیرستانی است. در نتیجه سخنان معاون شهردار به مذاق اعضای شورا خوش نیامد و امینی نایب‌رییس شورا که اداره شورا را برعهده داشت در اعتراض به اینگونه سخنان گفت: چرا به اعضا توهین می‌کنید و هرچه سریعتر باید از اعضا عذرخواهی کنید. شما و کارشناسان در تمام جلسات تخصصی شورا و کمیسیون تلفیق حضور داشتید و اگر به انشاء و ادبیات برنامه انتقادی داشتید باید همان جا می‌گفتید تا اصلاح شود. سکینه اشرفی نیز در واکنش به اعتراضات ضمن عذرخواهی از اعضای شورای شهر گفت: من از اعضا عذرخواهی می‌کنم اما باید به کمیته حقوقی اجازه دهیم تا حداقل انشاء این مواد را درست کند. براساس ماده 62 برنامه سوم توسعه، شهرداری موظف است به منظور حفظ ذخایر زیستی نسبت به حفظ حریم تهران، رود دره‌ها، قنات‌ها، منابع آبی و ... اقدام کنند.

همچنین تصویب ماده مربوط به تهیه سند احیای زیست شبانه در کلان‌شهر تهران حاشیه‌هایی را به همراه داشت.اعضای شورای شهر تهران در نوبت عصر بررسی فصل سوم برنامه پنج ساله شهرداری را با عنوان پایداری اجتماعی و فرهنگی با شهروندان مشارکت جو بررسی کردند. ماده ۶۷ این فصل که شهرداری را موظف می‌کرد در چارچوب

محله‌گرایی، تقویت هویت محله‌ای و بهره مندی از مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و اجتماع محور، لایحه نظام نامه محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری را تدوین کنند، به تصویب رسید.در ماده ۶۸ نیز شهرداری موظف شد به منظور ارتقای زیست‌پذیری و توسعه فضاهای عمومی مولد و پایدار تا پایان سال اول سند احیای زیست شبانه در کلان‌شهر تهران را برای تصویب به شورا ارایه کند که در جریان بررسی این ماده زهرا صدراعظم نوری پیشنهاد داد: رویکردهای اجتماعی و فرهنگی در این بخش دیده شود.

این پیشنهاد نوری مورد مخالفت اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی قرار گرفت، زیرا آنها اعتقاد داشتند در حال حاضر زیست شبانه متولی مشخصی ندارد و با آوردن محورهای اجتماعی، فرهنگی ساماندهی زیست شبانه دشوارتر خواهد شد. محسن هاشمی نیز در جریان بررسی این ماده به شوخی گفت: من با زیست شبانه مخالفم و معتقدم باید ساعت ۱۰ شب بخوابیم و ۵ صبح بیدار شویم. برنامه‌ریزی برای زیست شبانه مادر و پدرها را نگران می‌کند زیرا بچه‌ها که زیاد بیرون می‌مانند ما پدر و مادرها نگران می‌شویم و در کل بیرون روی نصف شب کار خوبی نیست.سالاری و اعطا به حالت قهر از صندلی خود بلند شدند که هاشمی به شوخی خطاب به آنها گفت: برای قهر کردن مانند من تنها ۱۰ دقیقه زمان دارید. علیخانی به شوخی به سالاری گفت: همه ما کار داریم و اگر قرار است برویم همه باید با هم برویم.در نهایت این بند با تایید پیشنهاد نوری به تصویب رسید.

 وضعیت فعلی پسماند، مورد قبول است

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران و در فرآیند بررسی ماده ۶۰ این برنامه که مربوط به طرح جامع پسماند شهر تهران بود، بر اهمیت اهتمام مدیریت شهری برای ساماندهی وضعیت نابسامان نحوه تفکیک، جمع‌آوری و مدیریت پسماند و زباله‌های شهر تهران مبتنی بر تسریع در تدوین و تهیه و اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش مهر، به گفته او وضعیت فعلی مدیریت پسماند و زباله‌های شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مورد قبول شهروندان تهران و شورای شهر نیست و ضرورت دارد تا مدیریت شهری دوره پنجم و شهرداری تهران در راستای اصلاح این وضعیت نابهنجار تصمیم اساسی و مبنایی اتخاذ کند. سالاری همچنین به نحوه انشای بندهای این ماده واحده انتقاد کرد و گفت: وقتی ما شهرداری را ملزم به تدوین طرح جامع توسط مشاورین ذیصلاح و مبتنی بر مطالعات امکان سنجی کامل می‌کنیم، دیگر قید اعداد و ارقام و ورود به جزییات و تعیین تکالیف جزئی گسترده به مصلحت نیست و باید اجازه دهیم تا مطابق مطالعات، طرح مذکورتدوین شود.

آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران، انطباق طرح تفصیلی شهر تهران با لایه تراز صوتی شهر، را از اختیارات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دانستند. محمد سالاری در توضیح پیشنهاد حذف یکی از تبصره‌های بند۱۹ ماده ۵۷ گفت: در این تبصره آمده است، «انطباق طرح تفصیلی شهر تهران با لایه تراز صوتی شهر» این در حالی است که فرایند پهنه‌بندی و لایه‌گذاری در اختیار شورای شهر تهران نیست و باید کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در این خصوص تصمیم‌گیری کنند، بنابراین ادبیات این تبصره باید اصلاح شود. این تبصره را می‌توان با ادبیات دیگری نوشت، به عنوان مثال ضوابط صوتی برای محدوده اماکنی مانند بیمارستان‌ها لحاظ شود که از ایجاد آلودگی صوتی جلوگیری شود، اما اینکه ما در طرح تفصیلی یک لایه در این خصوص قرار دهیم، چنین اقدامی امکان پذیر نیست. زهرا صدر اعظم نوری در مخالفت با حذف بند انطباق طرح تفصیلی شهر تهران با لایه تراز صوتی شهر گفت: آلودگی صوتی نیز مانند آلودگی هوا بسیار مهم است و عوارض زیادی دارد اما به آن توجه نمی‌شود. در تهران غیر از چند منطقه محدود، میزان آلودگی صوتی از حد استاندارد بیشتر است. در این بند پیشنهاد داریم برای جلوگیری از این آلودگی، این موضوع به عنوان یک بند به طرح تفصیلی افزوده شده و در واقع شهرداری تهران مکلف به رعایت آن شود. درنهایت حذف این بند با ١١موافق و ٧ مخالف به تصویب رسید.

 200 میلیون مترمکعب آب در فضای سبز

همچنین دراین جلسه ماده 58 که به موضوع انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر با اولویت سیستم‌های تولید برق و حرارت خورشیدی نسبت به استفاده از روش‌های مستقیم انرژی در ساختمان‌های شهرداری و فضاهای عمومی بود، مورد بررسی قرار گرفت که در بند 4 آن پیش بینی شده بود ساختمان‌ها شهرداری سالانه دو درصد برق مصرفی خود را کاهش و 20 درصد از برق مورد نیاز خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند که زهرا نژادبهرام پیشنهاد حذف این بند را ارایه کرد. به گفته این عضو شورای شهر تهران این بند از برنامه باید در جدول شاخص‌ها قرار می‌گرفت که قرار است بعدا از سوی شهرداری به شورا ارسال شود که در نهایت اعضا با حذف این بند موافقت کردند.در ادامه اعضای شورای شهر تهران ماده ۵۹ برنامه پنج ساله سوم را مورد بررسی قرار دادند که شهرداری را موظف کرده بود به منظور مدیریت منابع آب خام به فضای سبز و خدمات مورد استفاده و کاهش مصرف آب نسبت به تدوین برنامه عملیاتی بهره‌برداری از آب خام تهران اقدام کند. در ذیل این ماده، شش بند نیز پیش بینی شده بود که شهربانو امانی پیشنهاد حذف کلی این بند را داد. امانی در توضیح پیشنهاد خود گفت: همه می‌دانید که آب برای من چه میزان مهم است و متاسفانه تا به امروز هر چه تذکر در خصوص آموزش برای کاهش مصرف آب داده‌ام مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

امانی با بیان اینکه ما 200 میلیون متر مکعب فقط برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنیم و 40 میلیون متر مکعب برای فضاهای خدماتی گفت: متاسفانه ما سنسورهای صرفه جویی در مصرف آب در ساختمان شماره دو شورا نداریم، آن زمان برای دیگران نسخه می‌نویسیم. پیشنهاد من برای حذف این ماده به این دلیل است که ما نباید وارد جزییات و پروژه‌ها شویم و شاخص‌ها نیز باید در جداول شهرداری آورده شود.در ادامه این جلسه آرش میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورا با بیان اینکه در لایحه شهرداری که در خصوص آب خام است حداقل‌ها کفایت شده، گفت: این ماده در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید معاونت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها نیز بوده است. این بند به این معنا نیست که ما پروژه‌ای عمل کرده‌ایم، بلکه سیاست‌های تکمیلی را در این بند آورده‌ایم. میلانی با بیان اینکه ما باید در سطح شهر هدف‌های راهبردی را مشخص کنیم، گفت: در این ماده اعلام شده طی مدت 5 سال 40 میلیون متر مکعب از مصرف آب فضای سبز کاهش پیدا کند و حذف این عدد از ماده اثربخشی آن را از بین می‌برد. سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: در ماده 95 به شورا قول داده‌ایم اهداف کمی و شاخص‌ها را مشخص کنیم. همچنین قرار است طرح جامع آب خام را به شورا بیاوریم که در نهایت حذف این بند با 13 رای مخالف به تصویب نرسید.در نوبت عصر جلسه شورای شهر تهران نیز مواد ۶۵ و ۶۶ مورد بررسی قرار گرفت.بر اساس ماده ۶۵، شهرداری تهران موظف است به منظور ساماندهی کانون‌ها، پهنه‌های کار و فعالیت با تأکید بر محیط‌زیست، رفع آلودگی و مزاحمت، برنامه‌هایی برای ساماندهی صنایع، صنوف و مشاغل مزاحم و آلاینده تدوین کند.در جریان بررسی این ماده، حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا گفت: چرا شورا اختیارات خود را در برنامه به شهرداری واگذار می‌کند؟ در خصوص ساماندهی مشاغل بی‌کانون، شورا طرحی را تهیه کرده است که یک فوریت آن، تصویب و طرح نیز برای بررسی در صحن، به هیات رییسه ارایه شده درحالی که بر اساس این ماده، به شهرداری مجوز می‌دهیم که برنامه‌های خودش را تهیه کند و به صحن بیاورد.زهرا نژادبهرام خطاب به نظری گفت: این دو مقوله جدا از هم هستند.خلیل‌آبادی در این رابطه اظهار کرد: بساط‌گستران و مشاغل سیار، واقعیت موجود شهر تهران هستند و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت. در تمام دنیا بساط‌گستران وجود دارند و بهتر است آنها را ساماندهی کنیم. در نهایت این ماده به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

 روند بررسی برنامه آهسته است؟

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چند ماده دیگر از برنامه سوم توسعه شهرداری تهران پس از بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید، گفت‌: برنامه سوم توسعه بیش از 90 ماده دارد که به نظر می‌رسد تا اواسط هفته‌ آینده بتوانیم کلیه مواد این برنامه را به تصویب برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد روند بررسی مواد کند و فرسایشی شده است، در این باره خاطرنشان کرد: ماده‌های تخصصی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شده است و کلیات برنامه نیز در کمیته‌ تطبیق بررسی شده، اما حالا که در شورای اسلامی شهر تهران موضوع را بررسی می‌کنیم، برخی از اعضا نکات تکمیلی دارند و از آن جایی که ما می‌خواهیم برنامه‌های پنج ساله شهرداری و به نوعی آینده کاری شهرداری تهران را رقم بزنیم، باید با بررسی کامل و همه‌جانبه باشد و عجله‌ای نباید در کار باشد.به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به بندهای باقی‌ مانده که به نظر می‌رسد تا اواسط هفته‌ آینده بررسی این برنامه به پایان برسد، همچنین بودجه سال آینده را نیز با جلسات فشرده در صحن بررسی می‌کنیم. وی افزود: ضابطه و قانونی برای زمان آوردن بودجه نیست، اما معمولا بودجه باید به گونه‌ای تصویب شود که اگر بخش‌هایی مورد اعتراض هیات تطبیق قرار گرفت، بتوانیم آن را اصلاح کنیم.به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر این برنامه پس از تصویب برنامه برای بررسی به کمیته‌ تطبیق فرمانداری ارسال و پس از تایید فرمانداری به شهرداری ابلاغ می‌شود و برای سال‌های 98 تا 1402 لازم الاجرا خواهد بود.

 

ارسال نظر