پایان بررسی فصل نخست برنامه سوم توسعه شهر تهران

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۴۷:۳۹
کد خبر: ۱۳۷۶۸۲
پایان بررسی فصل نخست برنامه سوم توسعه شهر تهران

گروه راه و شهرسازی|  روز گذشته برای دومین روز متوالی اعضای شورای شهر تهران به بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران در دو نوبت صبح و عصر پرداختند. اعضای شورا با قرائت هر ماده و بیان پیشنهادها و نظرات آن را تصویب، حذف یا اصلاح می‌کردند. به گفته علی اعطا، سخنگوی شورای  شهر دیروز فصل اول از 5 فصل برنامه سوم بطور کامل مورد بررسی قرار گرفت. این فصل به موضوعات مالی و بودجه اختصاص داشت. در جلسه عصر روز یکشنبه نیز اعضا تا ماده ۳۰ برنامه را بررسی و تصحیح کرده بودند. روز گذشته از ماده ۳۱ تا ۴۲ مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران توضیحاتی درباره جلسه روز گذشته ارایه کرد و با بیان اینکه در جهت تحقق‌پذیر شدن برنامه ۵ ساله، شهرداری مکلف شد در بودجه سنواتی خود اگر نیاز به اصلاح بودجه داشت حداکثر تا پایان شهریور آن را پیش بینی و به شورا ارایه کند، گفت: اگر بودجه محقق نشود و نیاز به اصلاح داشته باشد، در حقیقت برنامه محقق نمی‌شود.

به گفته اعطا، موضوع دیگری که در برنامه مورد توجه قرار گرفت حساب‌های فیمابین شهرداری با سایر دستگاه‌ها بود که پیش بینی شد با داوری تخصصی شهرداری و سازمان حسابرسی تکلیف این حساب‌ها روشن شود. او با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده برای مودیان شهرداری گفت: در حوزه اوراق مشارکت، پیش بینی شد این موضوع از انحصار بانک‌ها خارج شود و مودیان شهرداری نیز بتوانند از این اوراق استفاده کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به بررسی ماده احیای نهاد مطالعات توسعه شهری اظهار کرد: تلاش برای احیای این نهاد در شورا آغاز شده بود. این موضوع در طرح جامع و تفصیلی وجود داشت که پیش از این متوقف شده و به دنبال آن هستیم که دوباره آغاز به کار کند.

اعطا با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای زمین‌های بزرگ مقیاس شهری مانند اراضی بوستان ولایت و برج میلاد نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی جلسه بود، گفت: سند توسعه محلات نیز باید تدوین شود. این موضوع مهمی است که محلات شهر تهران دارای هویت تاریخی، با تحولات شهری این هویتشان کم رنگ نشود.

وی یادآور شد: در ماده ۴۲ نیز که به موضوع بافت فرسوده اختصاص داشت، پیش بینی شد شهرداری محدوده بافت فرسوده را بطور دقیق مشخص کرده و به مراجع ذی‌صلاح برساند تا در خصوص آن اقدامات مناسب نوسازی انجام شود.

  اوراق مشارکت خریدار معمولی ندارد

سید حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران نیز در بررسی برنامه سوم توسعه پایتخت در جلسه روز گذشته درباره بند ج ماده ۳۲ که به بهره‌برداری ۲۰ درصدی از زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی از طریق مشارکت عمومی و خصوصی در هرسال از برنامه سوم می‌پردازد، گفت: این بند مشمول مناطقی از شهر است که قابلیت خودگردانی دارد. شهرداری تهران می‌تواند با سبک‌سازی مالی و سازمانی خدمات بهتری به شهروندان ارایه دهد.

او ادامه داد: پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تهران، یکی از معضلات شهرداری است، بر اساس گزارش سند تغییر و تحول آقای نجفی به قیمت سال گذشته (۹۶) برای اتمام این پروژه‌ها ۲۳ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است. این ماده به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهر پرداخته و در صورت حذف این ماده، از جلب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهر محروم خواهیم بود. در نهایت با رأی اعضای شورا این ماده (32) حذف شد.

  کاهش تدریجی وابستگی مالی

همچنین اعضای شورای شهر تهران با حذف ماده ۳۳ این برنامه و جایگزینی ماده ۲۶، شهرداری تهران را موظف کردند، وابستگی مالی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به بودجه عمومی شهرداری را سالانه ۱۵ درصد کاهش و همچنین به طرح ادغام و واگذاری مجموعه‌های زیان‌ده و یارانه بگیر تا پایان برنامه سوم اقدام کند.

بر اساس این گزارش در این بند آمده است، در اجرای قانون برنامه ششم توسعه کشور سالانه ۸.۲ درصد بهره‌وری افزایش یابد. تعیین و کاهش قیمت تمام شده خدمات و فعالیت‌ها بر اساس روش‌های نوین حسابداری، صرفه جویی در هزینه‌ها، تجمیع ساختمان‌های اداری و کاهش میزان مصرف انرژی به میزان سالانه ۱۰ درصد از موارد مورد نظر اعضا در ماده ۲۶ قانون برنامه سوم توسعه شهر تهران است.

در ادامه مواد ۳۴ و ۳۵ برنامه سوم مورد بررسی قرار گرفت. ماده ۳۴ به موضوع کاهش هزینه‌های توسعه و نگهداری فضای سبز اختصاص دارد. در جریان بررسی این ماده، اعضای شورا پیشنهاد کردند تبصره ۴ این ماده در خصوص اجرای طرح‌های موضعی برای معابر ویژه و بوستان‌های فرامنطقه‌ای حذف شود که اعضا با ۱۸ رأی با حذف این تبصره موافقت کردند. همچنین احمد مسجدجامعی پیشنهاد حذف تبصره ۲ که در آن برای کاهش هزینه‌های نگهداشت، پیشنهاد حذف المان‌های غیرضروری را داده بودند، مطرح کرد.

مسجد جامعی در توضیح این پیشنهاد گفت: آنچه فضای سبز را با جنگل متفاوت می‌کند، همین آثار هنرمندانه و ارزشمند و شناسنامه‌دار است. بطور مثال، تندیس رفتگر در پارک شهر یک اثر ارزشمند است و من مخالف حذف المان‌ها از فضای سبز هستم. محمد جواد حق شناس عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز با بیان اینکه توجه مدیریت شهری به فضاهای عمومی افزایش یافته است، گفت: این المان‌ها می‌تواند نگاه عابران را به آثار هنری جذب کند و این هزینه هوشمندانه‌ای است که در نهایت این تبصره با ۱۸ رای موافق اصلاح شد. در ادامه برخی از اعضای شورا پیشنهاد حذف ماده ۳۵ که به موضوع تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به شهرداری اختصاص داشت را ارایه کردند که محسن هاشمی، رییس شورای شهر به شوخی به اعضا گفت: اگر همه مواد را همین گونه حذف کنیم خودمان بی‌ماده می‌مانیم. مجید فراهانی نیز با اشاره به بند یک این ماده گفت: مشابه همین تبصره را در ماده ۲۷ داریم و به دلیل تشابه پیشنهاد حذف آن را مطرح می‌کنم. اعطا نیز همین پیشنهاد را به دلیل تکراری بودن مطرح کرد که اعضا با آن موافقت کردند.

رییس شورای شهر درخصوص ماده ۳۵ برنامه که به تعیین تکلیف بدهی‌های شهرداری تاکید دارد، گفت: در بند ۳ ماده ۳۵ شهرداری مجاز است، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی، خصوصی و تعاونی که در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه تا پایان سال ۹۶ ایجاد شده را با اسناد خزانه اسلامی، یا سایر اوراق بهادار دولتی قابل واگذاری به غیر، در سقف بودجه غیرنقدی مصوب و بر اساس تخصص اداره کل خزانه داری به ارزش اسمی آنها تسویه نمایند. اگر اعضای شورای شهر این بند از ماده ۳۵ را حذف کنند، در خصوص تهاتر‌ها دست شهرداری بسته می‌شود.

هاشمی در توضیح این بند از ماده ۳۵ برنامه سوم توسعه با اشاره به جلسه خود با نیروهای مسلح گفت: در حال حاضر شهرداری ۲ هزار میلیارد تومان از نیروهای مسلح طلب دارد که این بدهی از محله پسماند و عوارض نوسازی است که تاکنون محقق نشده است. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران ماده ۳۵ برنامه سوم توسعه را با ۱۹ رأی موافق تصویب کردند.

 

 

ارسال نظر