کرمانشاه به زودی به آرامش لرزه‌ای می‌رسد

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۷۱
کرمانشاه به زودی به آرامش لرزه‌ای می‌رسد

علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام جزییات زلزله ۵.۹ ریشتری در جنوب سرپل‌ذهاب که عصر ۱۶ دی ماه ۹۷ در استان کرمانشاه رخ داد، گفت: سیستم رخداد زلزله‌های با مکانیسم امتداد لغز و معکوس، به نوعی بیانگر جبران شدن خمش و پیچشی است که در زلزله معکوس ۷.۳ ازگله و سپس جنوب سومار، ثلاث و جنوب‌غربی سرپل ذهاب به وجود آمده و سپس جبران شده است و به نظر می‌رسد، باید منطقه به زودی به حالت سکون و آرامش لرزه‌ای برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ساعت ۱۷: ۱۱ روز یک‌شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹7 زلزله‌ای با بزرگی ۵.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد. لرزش شدید این زمین لرزه که به مدت حدود ۱۰ ثانیه در محدوده قصر شیرین ادامه داشت در کل منطقه موجب ترس و هراس عمومی شد.

در همین رابطه، علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی گفت: در ۴ آذرماه امسال زلزله‌ای با بزرگی ۶.۴ رخ داد که موجب آسیب‌های جزئی در منطقه شد.این زمین لرزه از نظر سازوکار با زمین لرزه ۶.۴ متفاوت است و بیانگر گسل مسبب مجزایی است. زلزله ۶.۴ تاریخ ۴ آذر امسال، از نوع امتداد لغز و زمین لرزه حاضر از نوع راندگی است.

بیت‌اللهی اعلام کرد: حدود ۲۵۱۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ از زمان رخداد زلزله ۷.۳ ازگله در کل منطقه رخ داده است. اگر زمین لرزه‌های زیر ۲.۵ را در نظر بگیریم، تعداد زمین لرزه‌های رخ داده به حدود بیش از ۶۰۰۰ زمین لرزه می‌رسد. از این میان ۴۴ زمین لرزه بالای ۴.۵ و ۱۷ زمین لرزه ۵ ریشتر یا بالاتر از آن است.

وی با اعلام اینکه زلزله ۵.۹ غرب کرمانشاه، در جنوب سرپل ذهاب و شمال سومار و غرب گیلانغرب واقع بود، گفت: منطقه رویداد از نظر جمعیتی به مراتب تنک است و به جز تعدادی مجروح سرپایی و خسارت ناچیز منازل مسکونی، آسیب جدی از منطقه گزارش نشده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بعد از رخداد زلزله ۵.۹، حدود ۵۰ پس‌لرزه که ۴ پس‌لرزه بزرگی بالای ۴ داشته‌اند، رخ داده است. با رخداد پس‌لرزه‌ها چنین به نظر می‌رسد که منطقه به حالت سکون و آرامش نسبی لرزه‌ای می‌رسد. آنچه واضح است آسیب‌های روانی وارد شده بر مردم منطقه است که بیش از یک‌سال است با رخداد بیش از ۱۵ زلزله بزرگ‌تر از ۵ بطور تناوبی در حالت اضطراب قرار می‌گیرند.

این محقق با اعلام اینکه این تعداد از زلزله‌های بزرگ و پس‌لرزه‌ها در یک ناحیه کوچک در کشور جزو موارد کم رخداد به شمار می‌رود، چنین امری را حتی در دنیا نیز بسیار کم‌سابقه عنوان کرد و افزود: انتظار این بود که با رخداد زلزله ۶.۴ در 4 آذر ۱۳۹۷، انرژی درونی زمین رها و منطقه به آرامش برسد، اما رخداد زلزله‌های بزرگ در همان منطقه ادامه یافت تا اینکه منجر به زلزله ۵.۹ با سازوکار معکوس شد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: سیستم رخداد زلزله‌های با مکانیسم امتداد لغز و معکوس، به نوعی بیانگر جبران شدن خمش و پیچشی است که در زلزله معکوس ۷.۳ ازگله و سپس جنوب سومار، ثلاث و جنوب غربی سرپل ذهاب به وجود آمده و سپس جبران شده است. به نظر می‌رسد که باید منطقه به زودی به حالت سکون و آرامش لرزه‌ای برسد.

 

ارسال نظر