دیدار متفاوت در بهشت

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۶۹
دیدار متفاوت در بهشت

جای اتاق فکر در شهرداری پایتخت خالی است

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

روز گذشته برخی از شهرداران دوران بعد از انقلاب شهر تهران به دعوت پیروز حناچی، شهردار تهران به ساختمان مرکزی شهرداری آمدند و نشست مشترک شهرداران تهران در دوره پس از انقلاب به میزبانی او برگزار شد. در این نشست محمد توسلی، سیدکمال‌الدین نیک روش، غلامحسین دلجو، محمدنبی حبیبی، سید مرتضی طباطبایی، مرتضی الویری، محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی حاضر بودند. همچنین محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، ملک مدنی وکرباسچی از غایبان این نشست بودند.

شهردار تهران در این نشست خطاب به شهرداران گذشته پایتخت با طرح این پرسش که اگر جای من بودید، چگونه تهران را اداره می‌کردید؟ نحوه حل چالش‌های پایتخت را به بحث گذاشت و هر یک از حاضران در این نشست نظرات خود را اظهار کرد.

به گزارش «تعادل»، دعوت حناچی از شهرداران دوره‌های گذشته تهران برای جلسه‌ای که می‌توان بر آن نام

هم اندیشی گذاشت، اتفاقی نادر است و تا به حال در کشور ما سابقه نداشته یا کم سابقه بوده است که مسوولان سابق یک نهاد یا سازمان با تفکرات متفاوت در یک جا برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در محیطی غیر رقابتی دور هم جمع شوند. اینکه پیروز حناچی تصمیم گرفته و توانسته شهرداران سابق تهران از طیف‌های مختلف سیاسی را دور یک میز بنشاند و درباره مسائل شهر با آنها گفت‌وگو کند، در نگاه اول ممکن است یک نوع نمایش مدیریتی به نظر آید، اما چنانچه این جلسات تداوم داشته باشد و نظرات مدیران سابق شهر مورد توجه شهردار کنونی قرار گیرد، نتیجه فرق می‌کند.

مهرداد تقی زاده، کارشناس شهری در گفت‌وگو با «تعادل» در این باره گفت: به اعتقاد من بخشی از این دیدارها جنبه تعارف دارد که کمکی به کار نمی‌کند، اما چنانچه این جلسات برای استفاده از تجربیات یکدیگر تداوم داشته باشد شرایط فرق می‌کند و قطعا اتفاق مثبتی روی می‌دهد.

تقی‌زاده در این باره افزود: برای اینکه جلساتی از این دست نتیجه داشته باشد، باید درباره آن تحلیل کارشناسی نیز صورت بگیرد. زیرا هیچ مدیری حاضر نیست عملکرد خود را نقد کند و تمام کارهای خود را مثبت جلوه می‌دهد. در حالی که ممکن است تجربیات منفی و مثبت داشته باشد. ممکن است عملکرد یک شهردار در بخشی از امور از دید خودش مثبت باشد و کارشناس دیگری نگاه منفی به آن داشته باشد. بنابراین مهم است که خروجی این دیدارها در کارگروه‌های کارشناسی مرتبط مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن وارد اتاق‌های فکر شود تا بتوان از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌های شهری استفاده کرد.

این کارشناس شهری با بیان اینکه جای خالی اتاق فکر در شهرداری به‌شدت احساس می‌شود، تصریح کرد: نیاز است تا اتاق فکر در شهرداری تشکیل شود تا در همه شاخه‌های مدیریت شهری بتوان نظرات تخصصی را لحاظ کرد. هر چند شهرداری نیاز دارد تا از مشاوران خبره استفاده کند، اما استفاده از نظرات شهرداران گذشته با شروطی که گفتم نیز می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. در غیر این صورت، جلسات اینچنینی فقط به محلی برای نمایش و تعارف مدیران تبدیل می‌شود.

او با تاکید بر اینکه قطعا یک دیدار نمی‌تواند خروجی خاصی برای شهرداری داشته باشد، با اشاره به اهمیت نقش مشاوران در شهرداری تهران گفت: طی 1.5سال گذشته شهرداری تهران ثبات مدیریتی نداشت و تهران سه شهردار را به خودش دید. بنابراین به دلیل کوتاه بودن مدت زمان مدیریت این شهرداران تصور نمی‌کنم هیچ کدام از آنها این فرصت را داشتند که کار خود را به شکل جدی شروع کنند. ازسوی دیگر، شهرداری اکنون با مشکلات مالی مواجه است و در نتیجه طی این یک سال، اقدام جدی در خصوص استفاده از مشاوران انجام نشده است. زمانی که ثبات در شهرداری به وجود بیاید و درآمدها پایدار شود می‌توان از مشاوران خبره در شهرداری بهره برد.

این کارشناس شهری در پاسخ به اینکه آیا نیاز به حضور بیشتر شهرداران قبلی به عنوان مشاور در شهرداری هست یا خیر؟ توضیح داد: استخدام شهرداران قبلی به عنوان مشاور خیلی در دنیا متعارف نیست و همان‌گونه که گفتم باید اتاق فکری متشکل از شهرداران سابق و حتی معاونان آنها، مشاوران خبره و استادان دانشگاه ایجاد کرد. البته هدایت چنین اتاق فکری بسیار مشکل است و نیاز به هنرمندی خاصی دارد. زمانی که تعداد زیادی مدیران ارشد، مدیران سابق، نخبگان، استادان دانشگاه و متخصصان کنار هم جمع می‌شوند مدیریت آنها کار آسانی نیست. زیرا همه انتظار دارند حرف‌های مفید بشنوند و وقت‌شان تلف نشود. رسیدن به این منظور یک عقبه کارشناسی بسیار قوی می‌خواهد و نیاز است تا کمیته‌های تخصصی روی خروجی اتاق فکر کار کنند تا بتوان از پتانسیل این اتاق‌ها استفاده کرد. طرح‌های عنوان شده در اتاق‌های فکر باید قوی و بدون نقص باشد.

او تاکید کرد: مهم‌ترین قسمت تشکیل اتاق‌های فکر بخش مدیریتی آن است که بتواند آن را به بهترین نحو اداره کند به شکلی که خروجی‌های بدون ایراد و قوی داشته باشد، در غیر این صورت، ممکن است تصمیم‌های اشتباه از آن بیرون آید.

    تحویل شهرداری با ۲۵ هزار نیرو

در جلسه روز گذشته، شهرداران سابق تهران درباره اتفاقات و رویدادهای مهم دوران مدیریت خود صحبت کردند. مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران و عضو کنونی شورای شهر پنجم در حاشیه نشست مشترک شهرداران در دوران پس از انقلاب گفت: من پیش از این در مسوولیت اجرایی بودم و امروز عضوی از شورای شهر هستم و تمام حرف‌های خود را به صورت کامل در برنامه پنج ساله سوم که از هفته آینده در دستور کار شورا قرار می‌گیرد، زده‌ام. در جلسه دو اولویت مهم تهران شامل حمل و نقل و ترافیک و آلودگی هوا را مطرح کردم که راه‌حل هر دو مشکل به هم مرتبط است.

به گفته الویری، توسعه حمل و نقل عمومی باعث کاهش تردد خودروهای شخصی می‌شود و کاهش خودروهای شخصی که عامل ۷۰ درصد آلودگی هوا هستند نیز باعث حل این مشکل خواهد شد. در زمانی که من شهردار تهران بودم، بودجه پایتخت ۷۰۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده و نیروی انسانی نیز در زمان من ۲۵ هزار نفر بود که در حال حاضر به ۶۸ هزار نفر رسیده است.

او در پاسخ به اینکه طی این سال‌ها تهران چه پیشرفت‌هایی داشته است، گفت: شبکه بزرگراهی پایتخت توسعه داشته و در زمان ما تنها یک خط متروی صادقیه به میدان امام خمینی (ره) فعال بود که در حال حاضر مترو توسعه خوبی داشته و امیدواریم طی چند ماه پایانی سال ایستگاه‌های بیشتری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین فضای سبز توسعه پیدا کند، این در حالی است که از تعداد باغات کاسته شده است.

    تهران ۶۰ بار موشک باران شد

محمد نبی حبیبی که از دی ماه سال 62 تا آذر سال 66 مدیریت شهر تهران را بر عهده داشت، نیز پس از جلسه شهرداران سابق تهران به خبرنگاران گفت: حل مشکلاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد از اولویت‌های پایتخت است؛ زیرا محیط زیست مساله‌ای چند بعدی است.

حبیبی با بیان اینکه 3 محور مهم برای مدیریت کلان‌شهرها شناسایی شده است که شامل ترافیک، فضای سبز و محیط زیست می‌شود، گفت: باید برای حل این مشکلات بطور متوازن گام برداشته شود.

حبیبی با بیان اینکه در زمان مدیریتش در تهران، مترو متوقف بود، اظهار کرد: مساله مترو یکی از موضوعات مهمی است که راه‌اندازی آن با موانع سنگینی روبرو است. وی با اشاره به اینکه در زمان من، زمان صدور پروانه ساخت ۱۸ ماهه بود، گفت: پس از پایان مدیریت من در تهران، این رقم به ۶ ماه یعنی دو سوم کاهش پیدا کرد. شهردار اسبق تهران با اشاره به اینکه یکی از معضلات آن زمان مساله جنگ بود، گفت: تنها در دوره من ۶۰ بار تهران موشک باران شد اما ما باید شهر را پرنشاط و زنده نگه می‌داشتیم.

    خطر ناکی زلزله بیش از ۶ ریشتر برای تهران

محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران نیز با بیان اینکه هر شهردار باید به مساله حمل و نقل عمومی و به ویژه توسعه مترو بپردازد، گفت: ترافیک یکی از مسائل مهم تهران است که شهرداران باید در تهران به آن بپردازند. نکته بعدی کاهش آلودگی هواست که با توسعه حمل و نقل عمومی ممکن می‌شود؛ همچنین توسعه فضای سبز و به ویژه توجه به کمربند سبز شمال تهران نیز اهمیت زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا دارد که من در جلسه با آقای حناچی بر آن تأکید کردم.

 وی افزود: اولویت دیگر تهران بخش عظیمی از خانه‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده است که تاب آوری در مقابل زلزله را ندارند. باید در این رابطه توسعه محلات صورت گیرد و مسوولان باید با ایجاد امکاناتی مردم را تشویق به تخریب و توسعه ساختمان‌های فرسوده کنند، چرا که اگر زلزله‌ای بالاتر از ۶ ریشتر در تهران بیاید شهر از آن آسیب می‌بیند.

 

ارسال نظر