در شهر

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۸۴

     6 چالش رژیم جدید ترافیکی پایتخت

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: تعداد افرادی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند دو برابر افرادی است که هزینه پرداخت کرده و به صورت مجاز وارد شده‌اند. به گزارش مهر، علی کرونی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در خصوص ورود و خروج خودروها و وضعیت درآمد طرح ترافیک سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران، اظهار کرد: کاهش ۵۰ درصدی منابع درآمدی شهرداری در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل و عدم تحقق درآمد یکی از اثرات طرح ترافیک جدید است که روند کاهش درآمدی برای سال‌های آینده، در صورت ادامه این طرح متصور است. وی برداشت غیرقانونی وجه شهروندان از محل رزرو استفاده نشده به میزان حدودی ۸ میلیارد تومان را از دیگر چالش‌های عملکرد شهرداری در خصوص طرح ترافیک جدید عنوان کرد و گفت: این موضوع مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را نداشته و شهرداری شهروندانی که روز خاصی را رزرو کرده ولی وارد طرح نشده‌اند کل مبلغ آن روز را از حساب شهروندی‌شان برداشت کرده است. به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، عدم ساز و کار مشخص و قانونی جهت دریافت عوارض از خودروهایی که در سامانه ثبت نام کرده و پلاک آنها ثبت شده و آنهایی که ثبت نام نکرده و پلاک آنها ثبت نشده از دیگر مشکلات طرح ترافیک کنونی است. کرونی اضافه کرد: مبلغ ۳۴ میلیارد تومان به عنوان عوارض وصول نشده از خودروهایی که در سامانه ثبت نام کرده و پلاک مجاز جهت ورود دارند اما حسابشان شارژ نداشته اعلام شده است حال اینکه طی بررسی‌های انجام شده همین افراد که برای پرداخت عوارض خودرو به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه می‌کنند هیچ‌گونه عوارضی بابت ورود غیرمجاز به محدوده پرداخت نکرده و صرفاً عوارض سالانه خودرو از آنها مطالبه می‌شود. وی ادامه داد: همچنین مبلغ ۳۳۶ میلیارد تومان به عنوان طلب شهرداری و به عنوان عوارض وصول نشده از افرادی است که ثبت نام نکرده و به صورت غیرمجاز وارد طرح ترافیک شده‌اند و دوربین‌ها پلاک آنها را غیرمجاز ثبت کرده و باید جریمه شوند. اما مالکان خودروهای فوق نیز بعد از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، فقط عوارض متعارف سالانه خودرو را پرداخت کرده و هیچ‌گونه وجه دیگری از بابت تردد غیرمجاز نمی‌پردازند. دبیر کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، گفت: آنچه مشخص است ناعدالتی به وجود آمده در طرح فوق است طرحی که با شعار عدالت مزین شده بود حالا طبق مستندات نشان از ناعدالتی دارد چرا که تعداد افرادی که به صورت غیرمجاز وارد شده‌اند دو برابر افرادی است که هزینه پرداخت کرده و به صورت مجاز وارد شده‌اند. وی با بیان اینکه با توجه به عدم تعامل سازنده و عدم توجه معاونت حمل و نقل و ترافیک به نظرات و مصوبات کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، افزود: ادامه روند فوق باعث خسارات بسیاری به وجهه شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران می‌شود. عدم کارآیی و اثربخشی طرح جدید جهت کنترل تردد در محدوده طرح ترافیک کاملاً مشهود بوده و نیاز به جراحی و همچنین رفع اشکالات اساسی دارد. به گفته کرونی، عملکرد طرح نشان از افزایش بار ترافیکی در محدوده فوق داشته و باعث افزایش آلایندگی هوا نیز می‌شود.

    معضل بام‌فروشی در شمال شرق تهران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از افزایش ظرفیت ۱۵ درصدی مساحت بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد و تاکید کرد: بام فروشی از معضلات منطقه چهار است که با نوسازی بافت‌های فرسوده مرتفع می‌شود. به گزارش ایلنا، کاوه حاج علی‌اکبری در جلسه ستاد بازآفرینی شهردار منطقه چهار با اشاره به وضعیت ویژه شمال شرق تهران در مقایسه با سایر مناطق شهری گفت: منطقه ۴ منطقه ویژه‌ای است و با وجود قرار گرفتن این منطقه در جمع مناطق برخوردار و پهنه الف اما وجود بافت‌های فرسوده محلاتی چون گلشن (خاک سفید)، شمیران نو و جوادیه شرایط ناکارآمدی را برای این منطقه ایجاد کرده است. یکی از مسائل مهم و کلیدی شهر تهران در بحث بافت‌های فرسوده وجود دو مساله به رسمیت شناختن مشکل و دومی به رسمیت شناختن سکونت است که متاسفانه ما هر دو را در منطقه ۴ داریم. با وجود همه مشکلات، میزان بافت فرسوده در منطقه ۴ صفر است، اما حدودا ۸۰ درصد از بافت‌های فرسوده در این منطقه دیده شده است. حاج‌علی‌اکبری با ابراز امیدواری از رفع مشکل چندین ساله منطقه ۴ در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: با توجه به زمانبر بودن این طرح در شهر تهران پایلوت‌سازی باید در منطقه ۴ به عنوان اولویت اول این طرح صورت گیرد و در صورت نیاز به صورت مستقل در کمیسیون ماده پنج مطرح شود. وی اضافه کرد: شهرداری تهران مساله ناکارآمدی در بافت‌های شهری را یک مساله نخست اقتصادی می‌داند که پیامدهای اجتماعی را در پی داشته است. به خاطر همین رویکرد و راه‌حل‌هایی که در حال حاضر وجود دارد باید کالبدی باشند تا اقتصادی و اجتماعی. هم‌اکنون یک راهکار کوتاه‌مدت باید به کارگرفته شود و آن استفاده از ظرفیت افزایش ۱۵ درصدی مساحت بافت‌های فرسوده شهر است. حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه بیشتر بافت‌های فرسوده شهر تهران همانند یک کمربند در شمال تهران قرار دارد، تصریح کرد: بیشترین بافت‌های فرسوده تهران همانند یک کمربند در شمال شرق قرار دارند که از منطقه ۴ شروع و در منطقه ۵ ختم می‌شود که به آنها لکه‌های غیر رسمی گفته می‌شود. شهرداری تهران به ویژه سازمان نوسازی سه رویکرد را در محله‌های ناکارآمد در اولویت دارد که در برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران با عنوان سند ملی بازآفرینی مطرح شده است. تهران ۱۹۶ محله دارد که مشکلات مختلف دارند. طبق ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه سالی ۱۰ محله باید در جریان بازآفرینی قرار گیرند. حاج‌علی‌اکبری افزود: امسال ۱۸ محله در اولویت نخست قرار گرفته‌اند که در مناطق ۹ تا ۲۰ قرار دارند و سال آینده ۳ محله گروه دوم از منطقه ۴ در کنار ۱۷ محله دیگر به عنوان اولویت نخست اجرایی می‌شود. ما در نوسازی بافت‌های فرسوده به دنبال برقراری توازن در محلات هستیم و اعتقاد داریم صرفا نباید به نوسازی مسکن توجه کرد، بلکه باید به سایر خدمات نیز توجه کرد.مقیاس توسعه باید محله محوری باشد و اقدامات باید به ارتقای کیفی زندگی در محلات منجر شده و به افزایش سرمایه‌های اجتماعی و حفظ هویت محلات کمک کند. حاج‌علی‌اکبری  ابراز داشت: مسکن امید نیز سومین برنامه‌ای است که از سال آتی اجرا می‌شود. این پروژه به نحوی است که پروژه‌های مسکونی با مشارکت توسعه گران در نقاط فرسوده تعریف و ساخته شود و شهرداری سهم خود را از فروش آنها به نوسازی محله‌های مجاور اختصاص دهد.سازمان نوسازی شهر تهران آماده مشارکت با شهرداری‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده است.  

  ابلاغ ممنوعیت استخدام بستگان در شهرداری

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در صفحه توییتر خود از اعلام نظر هیات حل اختلاف مبنی بر ممنوعیت استخدام بستگان مدیران ارشد و اعضای شورای شهر در شهرداری تهران خبر داد. بهاره آروین، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود نوشته است: استخدام بستگان مدیران ارشد و اعضای شورای شهر در شهرداری تهران ممنوع است، مگر از طریق آزمون‌های رسمی. این مصوبه‌ای است که بالاخره امروز با رای هیات احل اختلاف ابلاغ شد. هیات حل اختلاف هم اعتراض هیات تطبیق به بند 10 مصوبه مدیریت تعارض منافع را وارد ندانسته و نظر شورا را تایید کرده است.

    جنگل‌کاری‌های شمال تهران توسعه یافت

215هکتار از ارتفاعات شمال تهران در راستای اجرای طرح کمربند سبز و حفظ حریم شهر از ساخت و ساز‌های غیرمجاز جنگل‌کاری شد. به گزارش فارس، اجرای پروژه‌های کمربند سبز تهران در جهت تحقق اهدافی چون بهینه‌سازی طراحی منظر شهری و تولید هوای پاک، کنترل و فرسایش خاک، بهره وری بهتر از منابع آبی و اقلیم و افزایش ذخایر ملی منابع طبیعی و دستیابی به اهداف آمایش سرزمین است که مدیریت اجرایی شهری کاملاً بر آن اصرار دارد . در همین رابطه، حدود 69 هزار اصله نهال سبز و با کیفیت از انواع سرو نقره‌ای، ارغوان، زبان گنجشک، توت نرک، کاج تهران، سرو خمره‌ای، زالزالک، اقاقیا و...در عرصه‌ای واقع در ضلع شمال شهرک شهید توفیقی و جنب جنگل بوستان یاس فاطمی، مابین بزرگراه شهید بابایی و گرنه قوچک کاشته شد.

 

ارسال نظر