ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۴۹

نظام مهندسی درگیر منازعات شخصی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: نظام مهندسی درگیر منازعات شخصی است و این درگیری به راس این سازمان با وزارت راه و شهرسازی تسری یافته است. به گزارش تسنیم، شهرام کوسه غراوی اظهار کرد: در مدتی که وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی در حال نزاع بودند، بسیاری از افراد به جای حل مساله تلاش داشتند تا خود را عرضه کنند. او با بیان اینکه باید در زمینه سازمان نظام مهندسی اصلاحات قانونی صورت گیرد، اظهار کرد: قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان دارای ابهاماتی است که در قانون در دست تدوین هم این ابهامات اصلاح نشده است و اگر روند اصلاح ابهامات در این قانون لحاظ نشود در صحن علنی مجلس رای نخواهد آورد و باز هم اصلاح قانون به تعویق خواهد افتاد. کوسه غراوی با تاکید بر اینکه باید در حوزه سازمان نظام مهندسی قانون اجرایی شود، گفت: باید در حوزه اختلافات به وجود آمده به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که هم حق مهندسان در آن دیده شده باشد و هم جایگاه و شخصیت سازمان نظام مهندسی زیر سوال نرود.

تبلیغات آموزش خلبانی در فضای مجازی، غیرقانونی است

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: موسسات غیرمجاز حق برگزاری دوره‌های آموزش علوم هوانوردی را ندارند. به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، نظر به اینکه در فضای مجازی برخی موسسات غیرمجاز اقدام به تبلیغات برای آموزش هوانوردی کرده‌اند به اطلاع علاقه‌مندان به فراگیری علوم مختلف هوانوردی می‌رساند ارایه این نوع خدمات باید از سوی موسسات دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری انجام پذیرد و پیش از بهره مندی از خدمات ایشان این مجوز باید به رویت متقاضی برسد. براساس این اطلاعیه مجوز باید به نام موسسه و آن حوزه هوانوردی بوده و دارای تاریخ اعتبار باشد. مسوولیت ناشی از بهره مندی از هر گونه خدمات موسسات غیرمجاز، متوجه بهره‌بردار بوده و موسسه غیرمجاز نیز تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

کاهش ۹۰ درصدی انتشار کربن سیاه با نصب فیلتر دوده

مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه غلظت کربن سیاه در تهران شب‌ها 5 برابر روزها است، گفت: نصب فیلتر دوده می‌تواند انتشار کربن سیاه را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، احمد طاهری با بیان اینکه بیش از یک سال است که غلظت کربن سیاه در تهران به‌صورت پیوسته اندازه‌گیری می‌شود، اظهار کرد: کربن سیاه در چهار ایستگاه ثابت و مکان‌های خاص و پر تردد دیزلی شهر مانند ترمینال‌ها، مجاورت خطوط بی.‌ آر. تی و تونل‌ها اندازه‌گیری می‌شود. ایستگاه‌های ثابت سنجش کربن سیاه نیز عبارتند از: ایستگاه دانشگاه شریف، شهر ری، ستاد بحران منطقه ۷ و تقاطع اتوبان صدر و مدرس.

مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه آلاینده کربن سیاه آلاینده‌ای معیار نیست و به همین دلیل برای آن حد استاندارد تعریف نشده است، تصریح کرد: این آلاینده بخشی از ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است، همچنین کربن سیاه ذره اولیه‌ای است که بطور مستقیم منتشر می‌شود. اندازه اولیه آن حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر است ولی هنگامی که در جو قرار می‌گیرد و آلاینده‌های دیگر روی آن تجمع پیدا می‌کنند، اندازه آن به یک تا دو میکرون می‌رسد.

طاهری با بیان اینکه کربن سیاه تنها آلاینده‌ای است که در تهران بطور شاخص از دیزل و ناوگان سنگین منتشر می‌شود، گفت: به همین دلیل غلظت کربن سیاه در طول شب به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در طول روز غلظت کربن سیاه بین 4 تا 5 میکروگرم بر متر مکعب است، ولی در طول شب غلظت آن بطور میانگین به حدود ۲۰ تا ۲۵ میکروگرم بر متر مکعب می‌رسد. در شرایط خاص آلودگی هوا نیز در ایستگاه‌های مجاورت بزرگراه‌ها غلظت کربن سیاه گاهی اوقات تا بالای ۴۰ تا ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب اندازه‌گیری می‌شود.

مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: این اعداد هنگامی معنا پیدا می‌کند که بدانیم بر اساس استاندار سازمان جهانی بهداشت غلظت کل ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب است ولی در تهران آلاینده کربن سیاه - که بخشی از این ذرات است - به‌تنهایی به بالای ۳۰ میکروگرم بر متر مکعب می‌رسد.

طاهری با اشاره به اثراتی که کربن سیاه روی سلامتی دارد، اظهار کرد: کربن سیاه به دلیل اندازه خیلی کوچک و ماهیت احتراقی خود به مراتب خطرات بیشتری نسبت به سایر ذرات دارد. تنها کاری که می‌توان برای کاهش انتشار آن انجام داد، سر و سامان دادن به ناوگان حمل و نقل دیزل و نصب فیلتر دوده است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که هفته گذشته شورای شهر تهران لایحه انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل را مورد بررسی قرار داد و در نهایت اعضای شورا به تخصیص اعتبار از این محل برای خرید فیلتر دوده برای اتوبوس‌ها رای منفی دادند و مخالفت کردند. همچنین محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان کرده بود که فیلتر دوده کارایی لازم را ندارد و بسیاری از اتوبوس‌هایی که این فیلتر را نصب کرده‌اند، آن را باز کرده‌اند و بهتر است به جای فیلتر دوده، اتوبوس نو بخریم.

 

ارسال نظر