افزایش ۲۲۲ درصدی بارش‌ها در پاییز

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۴۶

پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کل کشور طی اطلاعیه‌ای از افزایش ۲۲۲ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد.

براساس این اطلاعیه، ‌زمستان امسال کم باران خواهد بود و میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال خواهد بود،  این پیش بینی هفته اول هر فصل برای 3 ماه آینده با صحت حدود 70 درصد ارائه می‌ شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ وضعیت بارش و دمای کشور در زمستان 1397 به این شرح است: میانگین بارش کشور از آغاز سال زراعی ‌جاری ( اول مهر 1397 ) تا 2 دی به مقدار 91.6 میلیمتر به ثبت رسیده است که نسبت به دوره مشابه بلندمدت و سال گذشته به ترتیب 47.6 و 222 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این دوره بیشترین بارش در استان‌های ایلام (379)، خوزستان( 262)، بوشهر (207) و کهگیلویه و بویراحمد (365میلیمتر) رخ داده است که نسبت به بلندمدت به ترتیب 171،139 ،123 و 112.5 درصد افزایش را تجربه کرده‌اند؛ این در حالی است که سیستان و بلوچستان با دریافت تنها 4.9 میلیمتر بارش از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، بیشترین کمبود بارش را در بین استان‌های کشور دارد، به نحوی که بارش آن 75 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است.

بعد از سیستان و بلوچستان، استان یزد با دریافت 13.6 میلیمتر کاهش 42 درصدی را نسبت به بلندمدت تجربه کرده است.

روند در زمستان به گونه‌ای است که از دی تا اسفند، بارش ماهانه به طور نسبی کاهش می‌یابد و بیشترین کاهش در اسفند مورد انتظار است. از هفته دوم دی ماه تا اوایل بهمن، بارش به ویژه در جنوب غرب کشور متمایل به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. بارش این دوره در مناطق سردسیر بیشتر به شکل برف خواهد بود. انتظار می‌رود در فروردین 1398، میانگین بارش کشور متمایل به بیش از نرمال باشد، این در حالی است که در استان‌های ساحلی خزر بارش کمتر از نرمال محتمل است.

در زمستان 1397، به جز دو منطقه جنوب غرب- غرب و دریای خزر که برای آنها کمترین نابهنجاری مثبت دمایی (از نیم تا یک درجه) پیش‌بینی شده است، سایر مناطق کشور با نابهنجاری بین یک تا دو درجه مواجه خواهند بود.

در مقیاس ماهانه کمترین نابهنجاری مثبت از نیم تا یک درجه در دی ماه و در جنوب غرب کشور مورد انتظار است. با توجه به پیش‌بینی بارش بیش از نرمال و شرایط دما در مناطق کوهستانی زاگرس غربی، انتظار می‌رود پهنه پوشش برف این مناطق بهبود یابد.

 

ارسال نظر