پیش بینی 6 ردیف در بودجه ۹۸ برای مسکن مهر

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۵۵:۰۲
کد خبر: ۱۳۶۴۶۰

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از فازهای ۱۱، ۵ و ۸ شهر جدید پردیس و بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های باقیمانده این مناطق در جمع خبرنگاران اعلام کرد: قرار بود در شهر جدید پردیس، ۵۰ هزار واحد احداث شود، اما پس از آغاز اجرای طرح مسکن مهر، این برنامه‌ریزی به ۸۲ هزار واحد ارتقا یافت. در حال حاضر اکوسیستم، مشکلات آب، همچنین بافت زمین این منطقه سبب شد تا با رکود در احداث واحدهای مسکونی مهر مواجه شویم؛ البته در این مدت که به وزارت راه و شهرسازی آمده‌ام، مشکلات را پیگیری کرده‌ام و سه اقدام را در سه هفته اولیه انجام داده‌ایم؛ اولین اقدام تقویت مدیریتی شرکت عمران شهر جدید پردیس با رویکرد جدید در این شهر بود.

وی ادامه داد: در اقدامات بعدی به سراغ حل و فصل مشکلات پیمانکاران با شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتیم و قرار شد تا ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر کوزو به عنوان بزرگ‌ترین پیمانکار شهر جدید پردیس که چهار سال اجرای پروژه‌های آن متوقف شده بود، از سر گرفته شود.وزیر راه و شهرسازی افزود: اقدام دیگر ما در این مدت امضای قرارداد برای تکمیل تأسیسات زیربنایی، خیابان‌کشی، محوطه‌سازی، ساخت مساجد، مدارس و دیگر تأسیسات روبنایی مسکن مهر این شهر بود.اسلامی با اشاره به روش‌های جدید تأمین مالی تکمیل مسکن مهر یادآور شد: برای کل مسکن مهر ۶ ردیف بودجه در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی کردیم تا منابع لازم برای تولید مسکن در این لایحه لحاظ شود.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود ۲۵۰۰ متقاضی خرید مسکن مهر در پردیس که با وجود پرداخت آورده‌های خود، نتوانسته‌اند واحدی دریافت کنند، گفت: برای این ۲۵۰۰ متقاضی بدون واحد، اراضی را در داخل پروژه کوزو پیش‌بینی کرده‌ایم؛ پردیس دیگر بدون راه‌حل نیست و تکمیل آن را در دو سال آینده پیگیری می‌کنیم. اگر آنهایی که واحد ندارند، بپذیرند که به هشتگرد یا پرند بروند، زودتر خانه‌دار می‌شوند اما اگر نپذیرند، باید در ظرفیت موجود برای آنها اقداماتی را انجام دهیم که در دست بررسی است.

   وظیفه قانونی وزارت راه؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: ساخت مسکن صرف‌نظر از اینکه با چه پسوندی باشد، از نظر قانون اساسی وظیفه وزارت راه و شهرسازی است به خصوص با اولویت اقشار محروم جامعه تا بتوانند خانه‌دار شوند؛ به همین دلیل برای خانه‌دار شدن آنها در حال تلاش هستیم؛ از جمله این اقدامات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید به همراه تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده تا سال ۹۹ است. به عبارت دیگر تا پایان سال ۹۹، ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را به مردم تحویل خواهیم داد.اسلامی در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن نیز گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی هیچگاه برای هیچ کار بررسی نشده‌ای، تصمیم نمی‌گیریم چون اگر اعلام کنیم که به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن هستیم، خود به خود قیمت مسکن افزایش می‌یابد.وی گفت: بر اساس مطالعات ما در برخی از شهرها، دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ می‌توانند با پیگیری‌های خود ظرف ۲ سال خانه‌دار شوند. ما برای خانه‌دار شدن دهک‌های ۳ تا ۷ باید تسهیلات پرداخت کنیم.وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید کاری کنیم که قدرت خرید مسکن مردم افزایش یابد؛ وام مسکن، تورم‌زا است اما به دنبال توزیع کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای انبوه‌سازان هستیم.بر اساس این گزارش، افزون بر بازدید وزیر از شهر جدید پردیس، جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر و مترو شهر جدید پردیس نیز روز پنج‌شنبه با وزیر راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس، فرید موسوی و فاطمه سعیدی نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین شماری از مدیران ملی و منطقه‌ای ذیربط برگزار شد.

   تحرک‌بخشی؛ یک برنامه واقعی

در رویدادی دیگر، حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی تیتر امشب اعلام کرد: دولت عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا 2.5 سال آینده یعنی پایان سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در مجموعه شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری ارایه خواهد شد.طاهرخانی با اشاره به برنامه تحرک‌بخشی به بازار مسکن که چندی پیش از سوی وزیر راه و شهرسازی به رییس‌جمهوری ارایه شد اظهار کرد: مطابق طرح جامع مسکن و اسناد برنامه ششم توسعه باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور عرضه شود تا بتوانیم به نیاز کشور به خصوص برای اقشار متوسط و کم درآمد پاسخگو باشیم؛ چرا که در بخش لوکس با مازاد عرضه مواجهیم. در واقع در این بخش که نیاز وجود ندارد عرضه صورت گرفته و در بخش دیگر که نیاز واقعی است و عمده بودجه خانوار را می‌بلعد عرضه کافی نداشتیم. این موضوع هم هیچ‌وقت بطور کامل بر عهده دولت نبوده و دولت عموما بخش محدودی از این کار را انجام می‌داده است. تولید عمده‌ای از عرضه مسکن توسط بخش خصوصی و سازندگان شخصی انجام می‌شده که قاعدتا باید در آن بخش تسهیل صورت گیرد که فعال شود.طاهرخانی با بیان اینکه قطعا پذیرش عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با تولی‌گری دولت امری جسورانه و واقع بینانه است، تصریح کرد: ما صدای تشکل‌ها را دریافت می‌کنیم. در عین حال یک اتاق فکر مسکن متشکل از مجموعه‌های حرفه‌ای و بخش خصوصی وجود دارد که سعی‌شان این بوده هر دو هفته یک بار جلسه بگذارند و برنامه‌ها را تشریح کنند. دو عامل تعیین‌کننده در قیمت مسکن دخیل است که یکی زمین و دیگری هزینه پروانه‌های ساختمانی است. در برنامه تولید و عرضه مسکن زمین رایگان را وارد فرآیند می‌کنیم و پذیرش هزینه پروانه ساختمانی با ما است. ما پروانه‌های زیادی را از شهرداری‌ها پیش خرید کرده‌ایم. زمین و پروانه بر عهده ما است و انبوه‌سازان مسوولیت ساخت را بر عهده می‌گیرند. در پایان کار، دولت سهم خود و انبوه‌سازان نیز سهم خود را برمی‌دارند. طرح نیز اقشار متوسط را هدف‌گذاری کرده است.

 

 

ارسال نظر