ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۱:۰۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۳۸۰

ایمنی اتوبوس‌های 10 ساله تضمین ندارد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار کرد: اتوبوس‌های فرسوده، نباید به فعالیت خود ادامه دهند و درباره ایمنی این اتوبوس‌ها هیچ تضمینی وجود ندارد، اما وقتی نه کرایه‌ها افزایش یافته و نه قطعات یدکی ارزان شده، چگونه می‌توان اتوبوس‌ها را نوسازی کرد.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اظهار کرد: در راستای اجرای فاز دوم طرح کاهش و الزام اتوبوس‌ها به اخذ معاینه فنی جلسات متعددی با بخش خصوصی برگزار کردیم. ابتدا در رابطه با معاینه فنی افت داشتیم و حتی این نیاز به وجود آمد که بررسی کنیم چه عواملی سبب عدم اقبال بخش خصوصی به مراکز معاینه فنی مجاز می‌شود. اما به تدریج فهم متقابل در این زمینه ایجاد شد و در یک ماه اخیر پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

پیمان سنندجی ادامه داد: برگه معاینه فنی به‌ لحاظ عرف جامعه معمول است، اما ممکن است فردای همان روز که برگه معاینه فنی دریافت شد، اتفاقی برای یک اتوبوس مستهلک رخ دهد. به هر حال ما هیچ اتکایی به اتوبوس 10 ساله نمی‌توانیم داشته باشیم. در رابطه با اتوبوس‌های فرسوده که عمر زیادی کرده‌اند و اصلا نباید فعالیت کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد. مراکز معاینه فنی اعتبار و سلامت اتوبوس‌ها را می‌سنجند اما به هر حال عمر قطعات فنی ممکن است در هر زمانی تمام شود و ریسکی همراه وسایل نقلیه است. اتومبیل‌های شخصی نیز این ریسک را دارند؛ مگر اینکه هر دو سال یک بار ماشین نو خریداری کنیم تا این ریسک کاهش یابد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلا با چه منطقی به اتوبوس‌های فرسوده با وجود استهلاک و ضریب آسیب‌پذیری بالا برگه معاینه فنی داده می‌شود، گفت: براساس مصوبه هیات وزیران اتوبوس‌ها تا 10 سال می‌توانند کار کنند و به شرط دریافت برگه معاینه فنی پس از 10 سال نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

توسعه بدون مطالعه دلیل ساخت در حریم گسل‌های تهران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توسعه بدون مطالعه شهر تهران را سبب افزایش ساخت و سازها در حریم گسل ها اعلام کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، احمد صادقی در بازدید رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از اقدامات صورت گرفته شده در خصوص تطبیق نقشه گسل‌ها و تهیه نقشه‌های گسلی و همچنین بازدید از امکانات و تجهیزات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به سالگرد حادثه بم، خاطرنشان کرد: دیروزمصادف با زلزله بم بود و در تقویم ملی نیز به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است. صادقی با بیان این که به طور میانگین هر 10 سال یک بار زلزله‌ای به بزرگی آن چه که در بم رخ داد در کشور رخ می‌دهد ، گفت: خوشبختانه در دهه‌های اخیر پیشرفت های خوبی در زمینه ایمنی و مدیریت بحران در کشور ما رخ داده است به طوری که استانداردهایی که برای ساخت ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود ارتقاء یافته است؛ اما باید ببینیم که در عمل چقدر از این استانداردها بهره مند شده ایم. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مخاطراتی که در سال‌های گذشته در تهران رخ داده است،

خاطر نشان کرد: طی پنج سال گذشته حدود

50 مخاطره طبیعی و غیر طبیعی در تهران رخ داده است. ما تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از تجربیات این مخاطرات از گسترش آن و تکرار آنها جلوگیری کنیم، اما برای مقابله با تمامی آنها نقاط ضعفی نیز وجود دارد که باید هر چه‌ سریع‌تر رفع شود. به عنوان مثال ضعف در پیش‌بینی، اظهار نظر افراد غیر مرتبط و نظرات غیر کارشناسی ، ایجاد ترافیک و تجمع شهروندان ، عدم هماهنگی و مدیریت واحد در صحنه حادثه، نبود برخی تجهیزات تخصصی و... از جمله آن است. ضمن این که گاهی اوقات موانع قانونی سبب می‌شود تا ما نتوانیم اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

پیگیری اتوبوس‌های نو به جای فیلتر دوده

سخنگوی شورای شهر تهران، گفت: نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های فرسوده یک انتخاب

ایده‌آل نیست و انتظار می‌رود مساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از طریق دولت حل شود.

به گزارش ایسنا، علی اعطا در واکنش به اظهار نظر معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره مخالفت اعضای شورای شهر تهران با خرید «فیلتر دوده» اتوبوس اظهارکرد: دوستان آدرس غلط به مردم ندهند، شهرداری تهران متولی تأمین و خرید اتوبوس نیست و براساس مصوبه دولت، وزارت کشور متولی تأمین اتوبوس در کلانشهرها است.وی عنوان کرد: بهتر است حالا که سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه دغدغه دارد و واکنش نشان می‌دهد؛ به جای طرح اشکال از شورا از همکاران خود در دولت بخواهد با اختصاص اتوبوس به شهرداری، به کاهش آلودگی هوا کمک و برای نوسازی ناوگان پیگیری کنند. سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های فرسوده یک انتخاب ایده آل نیست، تصریح کرد: روشن است که نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های فرسوده برای رفع عارضه است و راه حل قطعی نیست،‌ اتوبوسی که از کارخانه خارج می‌شود باید دارای فیلتر دوده باشد و اتوبوس‌های فاقد فیلتر دوده نباید شماره‌گذاری شوند.حالا ایراد می‌گیرند چرا شورا خرید فیلتر دوده را لغو کرده، در صورتی که این حرف هم صحیح نیست و اینگونه نبوده است.

 

ارسال نظر