خیز شهرداری برای آغاز فاز سوم طرح LEZ

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۸۴
خیز شهرداری برای آغاز فاز سوم طرح LEZ

گروه راه و شهرسازی|

 آغاز فاز سوم طرح کاهش در آینده نزدیک و افتتاح ۹ کیلومتر از خط ۶ مترو تهران تا پایان امسال دو خبری بود که شهردار تهران و دیگر مدیران شهری روز گذشته در مراسم بازدید از ایستگاه متروی دولت آباد و افتتاح مرکز معاینه فنی شهدای زمان آباد عنوان کردند، به این ترتیب به نظر می‌رسد، که کاهش آلودگی هوا و روش‌های گوناگون دستیابی به این هدف، در کانون توجه شهرداری تهران قرار گرفته است.

به گزارش «تعادل»، براساس یک نظر سنجی که در شهرداری تهران انجام شده است، بیش از ۹۰ درصد شهروندان تهرانی ترافیک و آلودگی هوا را مهم‌ترین مشکلات و دغدغه شهر تهران دانستند. پیروز حناچی شهردار جدید تهران نیز بعد از آغاز فعالیت خود در این سمت عنوان کرد که تلاش برای حل مشکل آلودگی هوا را در اولویت کاری خود قرار می‌دهد. او با پیوستن به کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو طی هفته‌های گذشته عملا نشان داد که قصد جدی برای مقابله با آلودگی هوا دارد. هر چند بسیاری این کار شهردار را حرکتی پوپولیستی دانسته و به‌شدت از آن انتقاد کردند اما چنانچه این کار در دراز مدت تداوم داشته باشد، می‌تواند توجهات عمومی را به این سمت جلب کند.روز گذشته نیز شهردار تهران برای حضور در مراسم بازدید از ایستگاه متروی دولت آباد و افتتاح مرکز معاینه فنی شهدای زمان آباد، با دوچرخه به سمت ایستگاه نواب حرکت کرد و بعد از آن با مترو به ایستگاه امام حسین (ع) رفت و پس از آن با اتوبوس خود را به مراسم افتتاح مرکز معاینه فنی زمان آباد رساند. او در یک ماه گذشته، روزهای سه شنبه با استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی در محل کار خود حاضر شده است.

   مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

اما صحبت‌های روز گذشته حناچی نیز در نوع خود جالب بود. او آماری در خصوص سلامت شهروندان تهرانی ارایه کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار ۵۷ هزار نفر در سال ۹۶ در تهران فوت کردند که از این تعداد فوت ۱۲۰۰ نفر ناشی از حوادث بوده است که اغلب فوتی‌ها افراد در سنین کار و بچه‌های ۵ سال به بالا بوده‌اند و ۴۰۰ نفر نیز به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی فوت کرده‌اند. سال٩۴، ۴۵۷۳ نفر بر اثرتنفس ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جان خود را از دست دادند، در این مدت بیش از ١۴٩٠ نفر به علت مسائل تنفسی به بیمارستان منتقل شدند.

بر اساس آمار ارایه شده ۹.۳ درصد تهرانی‌ها دیابت دارند و ۵۳ درصد نمی‌دانند دیابت نوع ۲ دارند و بر اساس همین آمار ارایه شده ۵۰ درصد از جمعیت مردم تهران کلسترول بالا دارند و ۳۰ درصد نیتروگلیسیرین دارند.

به گفته حناچی، از هر ۵ تهرانی یک نفر دچار فشار خون است و در کل یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت تهرانی‌ها دارای فشار خون هستند. ۳۵ درصد از افراد بالای ۵۵ سال در تهران، چاق هستند و در واقع بر اساس آمار ۵۰ درصد از تهرانی‌ها کمتر از استاندارد سبزیجات و میوه‌جات استفاده می‌کنند. در واقع از هر 20نفر تهرانی، 5 نفر سبزیجات را به صورت استاندارد استفاده می‌کند.شهردار تهران افزود: در سال ۹۶، ۲۳۹ روز ذرات معلق بیش از حد استاندارد بوده و ۱۰۹ روز حساس و ۱۹ روز اضطراری بوده است.

   افتتاح ۹ کیلومتر از خط ۶ مترو تهران؟

حناچی پس از بازدید از خط ۶ مترو تهران با بیان اینکه ۹۰ درصد پیشرفت خط ۶ درخصوص سیویل بوده است، گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم با تامین منابع لازم بخشی از خط ۶ را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم. حتما برای تغییر وضعیت باید اقدامات موثری را انجام داد و جدی‌ترین و مهم‌ترین موضوع توسعه مترو است که این موضوع می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک موثر باشد. شهردار تهران با اشاره به بهره‌برداری بخشی از خط ۶ تا پایان سال گفت: تلاش می‌کنیم با رفع مشکلات پروژه، بخشی از خط ۶ از میدان شهدا و دولت‌آباد را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم و منطقه جنوبی شهر تهران به شبکه حمل و نقل ریلی وصل شود.این اتفاق خوبی است که خواهد افتاد. این بخش از خط6 دولت‌آباد را به میدان شهدا به طول ۶ کیلومتر و ۳ ایستگاه متصل می‌کند و در فاصله‌ای کمتر از دو ماه میدان شهدا را به امام حسین‌(ع) وصل خواهیم کرد. خط ۶ بیشترین ظرفیت را برای مردم ری خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت شهرستان ری در حوزه گردشگری استفاده بیشتری ببریم.

   کم هزینه‌ترین و پرنشاط‌ترین وسیله نقلیه

حناچی در مراسم بهره‌برداری از مراکز معاینه فنی شهدای زمان‌آباد و چیتگر و واحدهای سیار تک خودرو معاینه فنی شماره ۴ و ۵ نیز با تاکید بر اینکه هیچ موضوعی مهم‌تر از سلامت شهروندان نیست، گفت: کاری که همکارانم با افتتاح همزمان شش خط معاینه فنی می‌کنند، ارتباط مستقیم با ایمنی شهروندان دارد و به ویژه خوشحالم که این کار توسط بخش خصوصی انجام شده است.

حناچی با بیان اینکه اقدامی که در قالب سه شنبه‌های بدون خودرو به صورت نمادین انجام می‌دهیم در ارتباط با سلامت شهروندان است، گفت: هیچ اصراری به استفاده از دوچرخه نیست، اما دوچرخه کم‌هزینه‌ترین و پرنشاط‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که می‌توانیم برای مسیرهای کوتاه از آن استفاده کنیم.توسعه عمومی ترویج استفاده از خودروهای پاک، استفاده از ظرفیت شهروندان در به‌کارگیری مسیرهای پیاده و دوچرخه و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی بخشی از تلاش‌هایی است که در حال انجام‌شان هستیم.  او اظهار امیدواری کرد تا روزهای بدون خودروی شخصی از یک روز یعنی «سه شنبه» به کل سطح هفته تسری یابد و بر همین اساس نقش مدیران شهری و مردم نیز افزایش می‌یابد چرا که مدیران باید زمینه‌های توسعه همچون ایجاد مسیرهای خاص و دسترسی‌ها را بیشتر فراهم کنند. او افزود: بخش دیگری از تلاش‌هایمان نیز ایجاد همین مراکز معاینه فنی خودروهای شخصی و سنگین است که امروز ۴ خط ثابت و ۲ خط سیار از آن را افتتاح کردیم. شهردار تهران درباره جانمایی این مراکز اظهار کرد: در تهران قیمت زمین گران است و با محدودیت زمین مواجهیم، به همین خاطر این مراکز در مبادی ورودی اصلی شهر، چیتگر و این مرکز که در جنوب شرقی پایتخت قرار دارد، پیش‌بینی شده‌اند.

   اضافه شدن 6 خط معاینه فنی

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل مراکز معاینه فنی تهران نیز که در این مراسم حضور داشت از اجرای فاز سوم طرح کاهش به زودی خبر داد و گفت: فاز اول و دوم طرح کاهش آغاز شده است و به زودی فاز سوم آنکه برخورد با خودروهای فرسوده و کاربراتوری است، اجرایی می‌شود.

مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در شهر مشهد سالانه 180 هزار ماشین معاینه فنی می‌شوند و در تهران آبان ماه امسال 220 هزار ماشین معاینه فنی شدند که این نشان می‌دهد عملکرد یک ماهه تهران به اندازه یک سال یک کلانشهر است.

به گفته او چند بخش در حوزه آ‌لودگی هوا کار می‌کنند که شرکت کنترل کیفیت هوا، شرکت کنترل ترافیک، ستاد معاینه فنی و ستاد محیط زیست شهرداری تهران از آن جمله‌اند، اما همکاران ما در مراکز معاینه فنی ارتباط مستقیم با این مبحث دارند.

وی با اشاره به بحث اجرای طرح کاهش گفت: طرح کاهش شامل سه فاز است که فاز اول آن از آبان 95 و فاز دوم آن از آذر 97 شروع شد. همچنین فاز اصلی طرح کاهش شامل برخورد با خودروهای فرسوده است که امیدواریم هر چه زودتر شروع شود.

حسینی‌منش با اشاره به وجود مشکل زمین در رابطه با معاینه فنی خودروها در تهران گفت: در مناطق 1، 2 و 3 مرکز معاینه فنی وجود ندارد و کسی از ایجاد آن در این مناطق استقبال نمی‌کند مراکز سیار در این رابطه کمک می‌کنند تا این کمبود برطرف شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما صنعت خودرو به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد آلاینده‌ترین خودرو در تهران از یک میلیون و 100 هزار خودرو در سال گذشته وانت نیسان بود که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف بنزین این ماشین 125 لیتر است و اگر از محل ذخیره سوخت آن ماشین‌ها را نوسازی کنیم در یک سال می‌توان وانت‌های نیسان را از چرخه خارج کرد.

حسینی منش با اشاره به تست کنار جاده‌ای برای خودروهای سنگین بیان کرد: ما 2500 خودروی دیزل را در تهران و در کنار جاده (فارغ از اینکه معاینه فنی داشتند یا خیر) مورد معاینه فنی قرار دادیم که حدود 24 درصد از این خودروها با وجود معاینه فنی از تست رد شدند.

   انتشار هزار میلیارد اوراق مشارکت

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم از انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط ۶ مترو خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برای تبدیل این اوراق به نقدینگی زمان نیاز داریم، امیدواریم اعتبارات مورد نیاز در این بخش در اختیار ما قرار بگیرد و ظرف ۲ الی ۳ ماه آینده با نقدینگی این اوراق مشکلات مالی را حل خواهیم کرد. 10 کیلومتر اول خط ۶ با ۱۵۰ میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شود.

به گفته پورسیدآقایی، هر روزی که این پروژه تأخیر می‌کند، برای مردم شهر تهران خسارت است.

همچنین درحاشیه این مراسم علی امام، مدیرعامل شرکت مترو نیز توضیحاتی در خصوص خط 6 مترو ارایه کرد و گفت: خط ۶ مترو تهران به طول ۳۲ کیلومتر و با ۲۷ ایستگاه بزرگ‌ترین خط محسوب می‌شود. این خط دارای ۶ ایستگاه تقاطعی است که هم‌اکنون در ۴ قطعه مهندسان در حال احداث این خط هستند و در واقع با افزوده شدن ۶ کیلومتر، طول خط ۶ مترو تهران به ۳۸ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند و با افزوده شدن این خط، روزانه یک میلیون نفر به ظرفیت جابه‌جایی مترو تهران اضافه می‌شود.

مدیر شرکت مترو تهران و حومه گفت: با بهره‌برداری کامل خط ۶ مترو تهران ما شاهد کاهش میزان تصادفات، صرفه‌جویی سوخت و کاهش هزینه‌ها و آلودگی خواهیم بود و سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود. سرپرست یک بانک خصوصی متعلق به کلانشهرها نیز در حاشیه این مراسم گفت: بابت پروژه‌ خط ۶ تفاهمنامه‌ای را در سال ۹۴ با شهرداری تهران امضا کردیم. بر اساس آن بانک شهر متعهد شد ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خط ۶ بدهد که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات و مابقی ملک بود اما متاسفانه تاکنون هیچ ملکی بابت خط ۶ واگذار نشده است.


پاییز بدون هوای «ناسالم» سپری شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ابتدای سال ۴۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. در همین حال، معاون شهردار تهران روز گذشته تاکید کرد که پاییز امسال اصلا هوای ناسالم نداشته‌ایم.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ابتدای سال تاکنون 15 روز هوای پاک، 222 روز هوای سالم و 44 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته‌ایم.همچنین از ابتدای سال تاکنون هوای تهران وارد مرز هشدار، بسیار ناسالم و خطرناک نشده است و البته میزان بارش‌ها نیز نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. این در حالی است که محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران روز گذشته اعلام کرد: پاییز امسال با توجه به تدابیر اتخاذ شده از جمله طرح کاهش آلودگی هوا شاهد هوای ناسالم در تهران نبوده‌ایم.به گفته او ‌در پاییز امسال 16 روز بارندگی بیشتر از سال گذشته بوده و تعداد روزهای سالم به بیش از 30 روز رسید و میزان آلودگی هوا هم کاهش پیدا کرد. به گفته معاون شهردار تهران در حال حاضر شاهد هستیم از روزی که هوا پاک می‌شود تا روزی که آلودگی کاهش می‌یابد، حداکثر 6 تا 9 روز طول می‌کشد و امسال توانستیم پاییز را بدون یک روز هوای ناسالم سپری کنیم.

 

 

 

 

ارسال نظر