قدرت‌گیری بوئینگ در پنتاگون

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۲۴:۵۱
کد خبر: ۱۳۶۲۱۴

گروه جهان| رئیس‌جمهوری آمریکا معاون وزیر دفاع این کشور را سرپرست پنتاگون خواهد کرد. دونالد ترامپ گفته پاتریک شاناهان معاون جیمز متیس و مدیرعامل پیشین شرکت بوئینگ از اول ژانویه ۲۰۱۹ به سرپرستی وزارت دفاع منصوب می‌شود. این در حالی است که قرار بود جیمز متیس وزیر کنونی دفاع فوریه بازنشسته شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال متیس ۶۸ ساله جمعه هنگام تسلیم استعفانامه خود به اختلافاتش با ترامپ در زمینه سیاست‌گذاری‌های دفاعی اشاره کرده و پیشنهاد داده بود تا فوریه در پست خود بماند؛ اما طبق گزارش‌های منتشر شده، ترامپ که از نحوه استعفای متیس و انعکاس گسترده آن در رسانه‌ها ناراضی است، تصمیم گرفته از اول ژانویه با جایگزین او کار کند. پاتریک شاناهان ۵۶ ساله معاون وزارت دفاع جای ژنرال متیس را خواهد گرفت. شاناهان که زمانی مدیر شرکت هواپیماسازی بوئینگ بود، جولای ۲۰۱۷ از سوی ترامپ نامزد شد و به وزارت دفاع پیوست. گفته می‌شود که او از حامیان طرح دولت آمریکا برای ایجاد شاخه ششم نیروهای مسلح موسوم به «نیروی فضایی» است. متیس پس از آن استعفا کرد که ترامپ از تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد. اما با این حال متیس پیش از کناره‌گیری رسمی از وزارت دفاع دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را امضا کرده است. انتظار می‌رود روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در چند هفته آتی آغاز شود و چند هفته نیز به طول بیانجامد.

فارن پالسی با اشاره به جانشینی شاناهان نوشته: «قدرت گرفتن شاناهان تازه‌ترین علامت از نفوذ فزاینده بزرگترین شرکت هوافضایی جهان در وزارت دفاع دولت ترامپ است. در شش ماه گذشته ، بوئینگ در سه رقابت چند میلیارد دلاری برای برنامه‌های مهم هواپیمایی وزارت دفاع برنده شده است. این درحالی است که این شرکت در تحویل ناوگان جدید تانکرهای نیروی هوایی آمریکا تاخیرهای زیادی داشته است. اکنون رهبران ارشد پنتاگون نیروی هوایی را مجبور می‌کنند که نسخه جدیدی از جنگنده اف-15 بویینگ را خریداری کند که برای منابع محدود نیروی هوایی با اف-35 شرکت لاکهید مارتین رقابت خواهد کرد. قرارداد 1.2 میلیارد دلاری برای خرید ده‌ها فروند از این نسخه جدید که بویینگ برای قطر تولید می‌کند، نشان‌دهنده نفوذ زیاد این شرکت در دولت ترامپ است.»

 

ارسال نظر