لزوم واگذاری دارایی‌های شهرداری برای تسویه حساب با بانک‌ها

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۳۶۲۰۲

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از حسابرسی ۲۸۰۰ میلیارد تومان طلب‌های شهرداری از دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، فراهانی در مورد آخرین وضعیت پرداخت بدهی و دیون شهرداری به پیمانکاران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر اعم از افراد حقیقی و حقوقی از شهرداری تهران طلب دارند. با احتساب بازپرداخت وام‌های بانکی و سود، مالیات و بودجه مورد نیاز برای اتمام  پروژه‌های نیمه کاره، میزان تعهد شهرداری به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان می رسد. بیش از ۸۰ درصد طلبکاران شهرداری طلبکاران خرد هستند و عدد بدهی آنها کمتر از یک میلیارد تومان است که به همین دلیل پرداخت به این پیمانکاران در اولویت قرار دارد.

فراهانی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده توسط معاونت مالی و اقتصادی شهرداری، کلیه بدهی پیمانکاران سال‌های ۱۳۹۴ و به قبل و کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، پرداخت شده است که بیش از ۳۰۰۰ فقره در این حوزه بودند، گفت: با این حال برخی از طلب‌ها شفاف نیست و هنوز درگیر و دار تایید است. با توجه به حجم بدهی شهرداری به نظام بانکی، مجوز اخذ وام یک هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ را در بودجه پیش بینی کردیم؛ البته این اتفاق در حالی رخ داد که در سال ۹۵، شهرداری تهران بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان استقراض از سیستم بانکی کرده بود.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷، ۳۰۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه برای پرداخت بدهی،  بیمه و مالیات در نظر گرفتیم، افزود: البته یکی از اقدامات مناسب برای حل مشکل نقدینگی شهرداری، شناسایی و شفاف سازی طلب شهرداری از دولت است که در حال حاضر معاونت مالی اقتصادی شهرداری بر روی طلب شهرداری از دولت تمرکز کرده است.

به گفته فراهانی، طلب شهرداری از دولت بابت جرایم راهور، به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان تا انتهای سال  ۱۳۹۶ بررسی و توسط سازمان حسابرسی تایید شد. همچنین طلب شهرداری از دولت بابت بلیت مترو و اتوبوس به حدود مبلغ  ۱۱۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۶ نیز شناسایی و توسط سازمان حسابرسی شده است، در مجموع  ۲۸۰۰ میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت شناسایی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده که اگر دولت این طلب را به بدهی شهرداری به بانک‌ها منتقل کند، اتفاق خوبی رخ می‌دهد. یعنی اینکه طرف حساب بانک‌های طلبکار از شهرداری دولت باشد نه شهرداری.

وی افزود: همچنین دولت بابت بدهی و عدم پرداخت عوارض پسماند و... ساختمان‌هایش و شرکت‌های دولتی به شهرداری  ۱۲۰ میلیارد تومان طلب داشت که این رقم نیز تایید شده و به اسناد خزانه تبدیل شده است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید فکری به حال پرداخت بدهی بانک‌ها کنیم، ادامه داد: متأسفانه به دلیل بدحسابی شهرداری تهران، بانک‌ها حاضر به کار کردن با شهرداری نیستند و بر همین اساس می‌بینیم که توسعه پروژه‌های زیربنایی مثل مترو،  بر زمین مانده است؛ چراکه بانک‌ها حاضر به تضمین نیستند و به نظر می ‌رسد باید یکی از کارهای مهمی که در دستور قرار بدهیم واگذاری برخی از دارایی‌های شهرداری برای تسویه حساب با بانک‌ها باشد که این مهم در شورای قبل نیز  به تصویب رسیده است. مثلا شهر آفتاب تبدیل به چاهی شده است که هرچه پول می‌ریزیم خروجی ندارد و حتی به تازگی  ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای ساخت سوله درخواست داده و این در حالی است که نمایشگاه داری جز وظایف شهرداری نیست.

وی افزود: واگذاری املاکی که جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست باید در راستای کوچک سازی و پرداخت بدهی در دستور کار قرار گیرد که هزینه‌های جاری شهرداری را کم می کند و بدهی‌ها را می توان با آن پرداخت کرد.

   بدهی شهرداری 12 هزار میلیارد تومان است

همچنین محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران توضیحاتی در خصوص بدهی شهرداری به بانک‌ها ارایه کرد و گفت: 4 هزار نفر به عنوان پیمانکار، 12 هزار میلیارد تومان از شهرداری تهران طلب دارند که  بدهی 500 نفر از آنها  قابل توجهه است اما بدهی اکثر افرادی که کمتر از 500 میلیون تومان از شهرداری تهران طلب داشتند را پرداخت کرده‌ایم.

میرلوحی با بیان این که  بر اساس گزارش تحویل و تحولی که نجفی شهردار اسبق تهران ارائه داده است 50 درصد از قراردادهای منعقد شده با ترک تشریفات مناقصه بوده و با اصل قراردادها موافق نیستیم، اظهار داشت:در ابتدای دوره مدیریت پنجم شهر تهران با دستور شهردار وقت برای بررسی هولوگرام‌ها هیأتی تعیین شد و در مجموع هزار میلیارد هولوگرام مورد بررسی قرار گرفت و 40 درصد آن ابطال شد.

میرلوحی افزود: با توجه به بحران مالی که در شهرداری پیش آمده برای کل بدهی‌ها از شهردار برنامه خواسته‌ایم و در حال حاضر شرایط بانکی شهرداری نیز با مشکل مواجه شده است و بانک مرکزی برای بانک شهر در خصوص کمک به شهرداری محدودیت ایجاد کرده است. بنابراین سلسله اقداماتی را شروع کرده‌ایم.از سوی دیگر در شهریور ماه سال گذشته سازمان تامین اجتماعی حساب‌های شهرداری را بسته و با مشکلاتی مواجه شدیم که در نهایت باید این بی‌نظمی در بدهی‌ها و طلب‌ها را سروسامان می‌دادیم.تلاش‌هایی برای پرداخت بدهی‌ها صورت گرفته ولی قطعا نمی‌توانیم 56 هزار میلیارد تومان بدهی را در چند وقت پرداخت کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: سال گذشته و امسال 8 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها به بانک‌ها و پیمانکاران را تسویه کرده‌ایم.باید وضعیت‌مان را با بانک‌ها سامان دهیم و در این زمینه اقدامات و توافقاتی صورت گرفت.در این مدت توانستیم 500 میلیارد از بدهی‌های بیمه را پرداخت کنیم و 1200 میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری تهاتر شد.عضو شورای شهر تهران گفت:‌پیمانکاران شهرداری دسته‌بندی شدند و طلب پیمانکاران در سال‌های 93 و 94 به صورت بدهی‌های خرد کاملا تسویه شد و امیدواریم در ادامه بتوانیم به صورت عادلانه مابقی بدهی‌ها را نیز تسویه کنیم.بعضی از پیمانکاران با شهرداری تهران قراردادهای چرب و سودآوری داشتند و حال با توجه به شرایط فعلی همکاری کنند در غیر این صورت وضعیت‌ قراردادها را مجددا بررسی و پیگیری خواهیم کرد.پیمانکارانی که خارج از تشریفات قرارداد بسته‌اند انتظارمان این است که اکنون کم لطفی نکنند.

 

 

ارسال نظر