افزایش سقف وام مسکن، شاید وقتی دیگر

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۲۷:۲۶
کد خبر: ۱۳۵۹۶۴
افزایش سقف وام مسکن، شاید وقتی دیگر

درحالی که افزایش چشمگیر قیمت‌ها، توان اقتصادی خانوارها را کاهش داده و رشد میزان تسهیلات خرید مسکن می‌تواند به متقاضیان کمک کند اما وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وام مسکن ممکن است افزایش نیابد، گفت: باید برای پروژه‌های نیمه تمام، متناسب‌سازی وام انجام شود.

به گزارش مهر، ‌محمد اسلامی در خصوص افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: نکته مهم برای وزارت راه و شهرسازی فعال‌سازی جریان تولید مسکن است که تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر و ۴۰۰ هزار واحد جدیدی که ابلاغ و با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد، نقطه آغازی بوده که تحرک در تولید مسکن را پایه‌گذاری کرده است.

او افزود: دولت اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا بتوان اقشار متوسط و کم درآمد توسط فعالان اقتصادی و مسکن‌سازها را خانه‌دار کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به طرح بازآفرینی مناطق ناکارآمد شهری گفت: در برنامه ششم توسعه بازآفرینی 270 محله با احداث 100 هزار واحد مسکونی مورد هدف قرار گرفته و به استانداری‌ها نیز ابلاغ شده است.

او با اشاره به اینکه در طرح بازآفرینی سه هدف احیای بافت واجد ارزش، تکمیل سرانه‌ها با کمک شهرداری‌ها و احداث واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در این طرح احداث واحدها توسط مردم یا شرکت‌های توسعه‌گر انجام می‌شود.

این مقام مسوول در خصوص مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، گفت: مصوبه‌های این شورا در حکم قانون است و باید اجرایی شوند و در صورتی که مشکلی در این زمینه بود باید از سوی استانداران مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح‌های جامع شهرهای زیر 50 هزار نفر گفت: این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی به توافق نرسید اما با تغییرات داده شده قرار است تصویب طرح‌های جامع این دسته شهرها به استانداران تفویض شده و دبیرخانه آنها نیز در ادارات کل راه و شهرسازی مستقر شود.

اسلامی با تاکید بر لزوم کنترل بر ساخت و سازها در حومه شهرها، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر کنترلی در حوزه شهرسازی و ساخت و سازها در اطراف شهرها وجود ندارد این درحالی است که اگر شهرهای کشور دارای طرح جامع باشند باید شاهد هیچ گونه ساخت و ساز‌های غیرقانونی در آنها نخواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی، در ادامه آزادراه‌ها را ایمن‌ترین نوع از جاده‌ها دانست و گفت: توسعه آزادراه و بزرگراه از سوی بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

اسلامی تاکید کرد: از سرمایه‌گذاران و بخش‌های خصوصی دعوت می‌کنیم تا منابع مالی خود را برای احداث و توسعه آزاد راه‌ها بیاورند تا علاوه بر گسترش چنین طرح‌هایی در کشور، شاهد افزایش سطح رضایتمندی مردم و بهبود کیفی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز باشیم.

او ادامه داد: البته باید ظرفیت ارایه خدمات رفاهی موجود در آزادراه‌ها را هم مدرن و به روز کنیم.

  شناسایی 3300  نقطه حادثه خیز

وزیر راه و شهرسازی گفت: 3 هزار و 300 نقطه حادثه‌خیز تاکنون در راه‌های کشور شناسایی شده‌اند که برای رفع و اصلاح آنها به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اسلامی افزود: در حال حاضر این وزارتخانه دارای رقم قابل توجه200 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و در حال اجراست که نشان از حجم بالای کار در حوزه عمرانی کشور دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر 217 هزار کیلومتر راه در کشور وجود که 170 هزار کیلومتر آن راه‌های فرعی و روستایی هستند که بهسازی و نگهداری از آنها مستلزم هزینه‌های سرسام آوری است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش داریم ایمن‌سازی راه‌های کشور را در محورهای پرترافیک با جدیت بیشتری نسبت به گذشته عملیاتی کنیم، گفت: باید با ترکیبی از اقدامات فیزیکی شامل اصلاح هندسی، کنترل تقاطع‌ها و هوشمندسازی آنها و تقویت کنترل پلیس را برای ایمنی مسیرهای ارتباطی شاهد باشیم.

او اضافه کرد: با ایجاد برخی تغییرات در شانه حاشیه راه‌ها می‌توان نقطه امنی را برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حال حاضر با همت دستگاه‌های ذی‌ربط وضع آسفالت تمامی جاده‌های کشور اسکن شده است و براساس اولویت‌های ترافیکی، عملیات روکش آسفالت در آنها در دستور کار قرار دارد.

اسلامی، اعتبارات راه‌های روستایی کشور در سال جاری را 60 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان بودجه در برابر قراردادهای منعقد شده وزارت راه و شهرسازی با پیمانکاران بسیار ناچیز است اما در لایحه بودجه سال 98 یک مدل استانی طراحی شده تا ضمن ارتقای اعتبارات راه‌های روستایی شاهد رشد و پیشرفت طرح‌های این حوزه باشیم.

 

 

ارسال نظر