چشم‌انداز بودجه سال 98 تهران مشخص شد

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۶۶
چشم‌انداز بودجه سال 98 تهران مشخص شد

گروه راه و شهرسازی|آزاده کاری|

روز گذشته بررسی سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت که پس از تصویب کلیات، بندهای این طرح نیز بررسی شد و با پیشنهادات برخی اعضا اصلاحات جزییات این طرح به تصویب رسید. هفته گذشته نیز یک فوریت این طرح به تصویب شورای پنجم رسیده بود. افزایش میزان مشارکت جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی شهری و تصویب یک فوریت طرح «انتشاراوراق مشارکت 30 هزار میلیارد تومانی حمل و نقل شهری» از دیگر مصوبات روز گذشته شورای شهر تهران به شمار می‌رود.

 علاوه بر این در جریان بررسی جزییات سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین بودجه سال 98 شهرداری پیشنهادهای برخی اعضای شورا از جمله محمد سالاری مبنی بر «هدفمند شدن بودجه سرمایه‌ای شهر توسط شهرداری تهران» و نیز پیشنهاد محمودمیرلوحی در خصوص «الزام شهرداری تهران به تحقق 40 درصدی درآمدهای پایدار در سال 98» تصویب شد.

به گزارش «تعادل»، شورای شهر تهران از سال ۸۶ تاکنون، سیاست‌های راهبردی و الزامات کلان را که معتقد بوده بودجه باید بر اساس آن مشخص شود، در قالب مصوبه تصویب می‌کرده است. پس از تدوین این سیاست‌ها، شهرداری موظف است راهبرد‌ها و سیاست‌های اجرایی و اصول کلی بودجه را بر اساس سیاست‌های مصوب پیش ببرد. در واقع طی سنوات گذشته هر سال سیاست‌های کلی از حیث محتوا و ساختار توسط اعضای شورا در دوره‌های پیشین به تصویب رسیده و بر همین اساس شهرداری تهران الزام داشته تا بودجه‌ای که برای سنوات مختلف اعلام می‌کند در چارچوب آن، بودجه خود را ارایه کند. بر اساس قانون، شهرداری تا آخر دی ماه باید بودجه پیشنهادی سال ۹۸ را به شورای شهر ارایه کند که تدوین آن آغاز شده است.

هفته گذشته، مجید فراهانی رییس کمیته برنامه و بودجه شورا در هنگام تشریح یک فوریت طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین بودجه سال 98 شهرداری تهران عنوان کرده بود: مراحل اولیه کار آغاز شده و ما باید هرچه سریع‌تر این سند را تصویب کنیم و به شهرداری بدهیم تا بتوانند مواردی را که مد نظر شوراست در تدوین بودجه لحاظ کنند و آخر دی ماه بودجه ارایه شود .

فراهانی در جلسه روز گذشته نیز به تشریح الزامات و سیاست‌های تدوین بودجه سال 1398 پرداخت. به گفته او مدیریت هزینه، افزایش سرمایه‌گذاری، عدالت در مناطق، توسعه شبکه حمل و نقل، بهداشت اجتماعی و صیانت از باغات از مهم‌ترین الزامات بودجه سال آینده است.همچنین به گفته فراهانی شرایط اقتصادی و نیز تحریم‌ها که منجر به رکود تورمی اقتصاد کشور شده است نیز در بخش مسکن و اقتصاد شهری ملموس بوده و در این طرح مورد توجه قرارگرفته است.

فراهانی با بیان اینکه از این منظر پیش بینی در خصوص اقتصاد سال آینده حاکی از آن است که رشد منفی اقتصادی از 1.5- تا 3- درصد وجود دارد، تصریح کرد: همچنین تورم 30 تا 50 درصدی نیز از سوی مراکز پژوهشی کشور اعلام شده است. به دلیل آنکه کسری بودجه اجتناب ناپذیر را در بخش عمومی خواهیم داشت از این رو، مهم‌ترین بخش کار حاکمیت و انضباط مالی و شفافیت، تدوین بودجه خواهد بود. چرا که تغییر نگاه شورای شهر و لزوم پیشرفت‌های تحول آفرین مبتنی بر مدیریت هزینه و افزایش سرمایه‌گذاری است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بخش‌های مهم سیاست‌های بودجه سال آینده گفت: در بخش مصارف تاکید جدی بر مدیریت هزینه، کنترل هزینه، به خصوص در بخش شرکت‌ها، سازمان‌ها، مناطق و تشکیل ستادی برای این موضوع و همچنین جلوگیری از کسری بودجه مورد انتظار خواهد بود.

وی تاکید کرد: برآورد ما در سال آینده این است که اگر بودجه مصوب سال 1397 را اجرایی کنیم با تورم مورد انتظار رقم بودجه از 17 هزار و 400 میلیارد به 22 هزار و 420 میلیارد تومان خواهد رسید و به همین دلیل در خوش‌بینانه‌ترین حالت منابع ما تنها کفاف 17 هزار میلیارد را خواهد داشت. به همین دلیل مسائلی مطرح بوده که در بخش سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار بگیرد و الزامات آن نیز دیده شود.

    توسعه حمل و نقل عمومی

او با بیان اینکه مساله عدالت در توزیع متوازن در مناطق و محلات از جمله الزاماتی است که از سوی شورا برای کاهش فاصله شمال و جنوب دیده شده است، عنوان کرد: همچنین معتقدیم جهت‌گیری بودجه باید به سمت موضوعاتی نظیر ترافیک و توسعه شبکه حمل‌و‌نقل عمومی باشد، در این راستا مهم‌ترین چشم‌انداز بودجه سال آینده باید تاکید بر این مهم باشد.به گفته فراهانی با توجه به بحث زلزله و تاب آوری تهران این موضوع نیز باید در بودجه مورد تاکید قرار گیرد. صیانت و حفاظت از باغات و توسعه فضای سبز با توجه به کمبود سرانه‌های فضای سبز در اکثر مناطق، حفاظت از بافت تاریخی و ساماندهی سیما و منظر شهری، بحث سلامت اجتماعی، سبک زندگی و بهداشت روانی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که نیاز است در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گیرد.ما بر اساس سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید پروژه‌ها را اجرا کنیم. استفاده از اوراق مشارکت و در نهایت پیگیری طلبی که از سال‌های گذشته از دولت داریم در بودجه دیده شده است.

سکینه اشرفی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز در خصوص پیشنهاد مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، برای تصویب الزامات و سیاست‌های کلی بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: بودجه فرآیند اجرایی‌کردن برنامه بلندمدت است؛ تصویب جداگانه سیاست‌ها و الزامات بودجه‌ای به معنای این است که هم یک برنامه کلان تصویب کنیم و هم سیاست‌های بودجه را بطور موازی مشخص کنیم که اقدام پسندیده‌ای نیست.

اشرفی ادامه داد: شاید باید ابتدا بر این مبنا بحث کرد که بودجه ۹۸ قرار است سیاست‌های برنامه دوم باشد یا قرار است که مطابق با لایحه برنامه سوم تدوین شود؛ اگر قرار است برنامه سوم را به زودی تصویب کنیم، مجبوریم که پس از تصویب برنامه، در سیاست‌های بودجه‌ای نیز بازنگری کنیم و مطابق با برنامه آن را هماهنگ کنیم.بودجه یک برش یکساله از برنامه‌ای است که قرار است در طول پنج‌سال اجرایی شود؛ نمی‌توانیم موضوعاتی را در بودجه احصاء کنیم که ماهیت برنامه‌ای و بلندمدت دارد.

معاون شهردار تهران، با اشاره به اینکه چهار موضوع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، بافت تاریخی، حمل و نقل همگانی و آلودگی هوا، موضوعات اساسی و خاص پیش‌روی شهرداری در برنامه سوم توسعه شهر تهران است، تاکید کرد: در الزامات و سیاست‌های پیشنهادی برای بودجه سال آینده نیز همین چهار بحث مورد تاکید قرار گرفته که این موضوعات در ماده ۲ لایحه پیشنهادی برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز آمده است؛ بنابراین انتظار این نیست که حوزه برنامه‌ای را وارد بودجه کنیم، بلکه باید خط مشی‌های برنامه‌ای را در بودجه ۹۸ لحاظ کنیم.

    بودجه سرمایه‌ای شهر هدفمند شود

بعد از تشریح الزامات بودجه توسط فراهانی اعضای شورا نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص مطرح کردند که بعضی از آنها پس از رای‌گیری تصویب و به طرح اضافه شد.از جمله پیشنهاد محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی مبنی بر هدفمند شدن بودجه سرمایه‌ای شهر توسط شهرداری تهران که با 16 رای موافق و 2 رای مخالف به تصویب رسید.

سالاری در توضیح پیشنهاد خود گفت: شهرداری تهران موظف است با توجه به محدودیت‌های تامین منابع درآمدی نسبت به هدفمند کردن شیوه بودجه‌ریزی به نحوی که بخش عمده بودجه سرمایه‌ای در راستای تحقق یافتن ماموریت‌های اولویت‌دار شهر تهران نظیر توسعه حمل و نقل عمومی جهت کاهش ترافیک و آلودگی هوا یا نوسازی و بازآفرینی شهر تهران جهت افزایش تاب آوری شهر است، اقدام کند. لذا نیاز است که این موارد به این طرح اضافه شود.

به گفته وی، بودجه سال گذشته شهرداری تهران 17 هزار و 500 میلیارد تومان بود که 10 هزار میلیارد آن صرف نگهداشت شهر و حقوق و مزایا شد و از 7500 میلیارد باقیمانده حدود 2000 میلیارد به گونه‌ای دارای رویکرد نگهداشت است و تنها حدود 6000 میلیارد تومان به عنوان سرمایه واقعی باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: در دوره‌های مدیریت شهری گذشته تامین درآمد لازم برای ماموریت‌های بزرگ مقیاس مانند اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و ... از محل تبصره‌ها و تهاتر املاک و اراضی و بعضا فاینانس تامین می‌شد. اکنون این 6000 میلیارد تومان در بودجه سال گذشته از 10 میلیون تومان تا 100 میلیارد تومان بین ماموریت‌هایی پخش شده که هیچ خروجی ندارند. ضمن اینکه ما سازمان‌ها و شرکت‌هایی ایجاد کردیم و به آنها بودجه می‌دهیم که نه تنها وجودشان به نفع شهر نیست که باید جمع‌آوری هم بشوند.

رییس کمیسیون شهرداری و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: بودجه سال گذشته استراتژیک و هدفمند نبود و این 6000 میلیارد تومان باید در چند ماموریت محدود و اولویت‌دار مانند توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و ترافیک، افزایش تاب‌آوری و بافت‌های فرسوده هزینه می‌شد، اما اکنون این بودجه پراکنده شده و مجموعه‌ای از مدیران هم برای این بودجه پروژه‌هایی تعریف می‌کنند که در افزایش کیفیت زندگی مردم هیچ تاثیری ندارد. بنابراین تقاضا می‌کنم این بودجه هدفمند و برای چند ماموریت اولویت‌دار هزینه شود.

    تحقق 40 درصدی درآمد پایدار شهرداری

پیشنهاد دیگری که در ارتباط با این طرح به تصویب رسید مربوط به سید محمود میر لوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص الزام شهرداری تهران به تحقق 40 درصدی درآمدهای پایدار در سال 98 بود.

میرلوحی درباره این طرح توضیح داد: در سال 95 میزان درآمدهای پایدار در شهرداری تهران زیر 20 درصد بود که از نیمه سال 96 تا نیمه سال 97 این میزان از 30 درصد نیز عبور کرده است. موضوعاتی همچون پسماند و پارکینگ‌های حاشیه‌ای به محل‌هایی که می‌تواند موجب خلق منابع شود. بنابراین تحقق 40 درصد درآمد پایدار در شهرداری غیرواقعی نیست و این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه نیز مطرح شده و مورد موافقت قرار گرفته است.در نهایت این پیشنهاد با 12 رای موافق و 5 رای مخالف به تصویب رسید.

    الزام به ارایه قیمت تمام شده خدمات

با رای اعضای شورای شهر تهران شهرداری تهران ملزم به ارایه قیمت تمام شده خدمات در بودجه سال 98 شد.

بهاره آروین نیز در جریان بررسی جزییات طرح سیاست‌های تدوین بودجه سال 98 شهرداری تهران پیشنهاد ارایه قیمت تمام شده خدمات شهرداری تهران را ارایه کرد.

او در این باره توضیح داد: با ارایه این اطلاعات شورا می‌تواند میزان دریافتی از بودجه و دریافتی از مردم بابت انجام هر خدمت را شناسایی می‌کند.مجید فراهانی در مخالفت با این پیشنهاد به مصوبه مرتبط با آن در شورای سوم شهر تهران اشاره کرد و اظهار داشت: مساله قیمت تمام شده کار گسترده‌ای است و اگر در ظرف زمانی 2 ماه در دستور کار شهرداری قرار گیرد می‌توان آن را تکلیفی خارج از ظرفیت شهرداری به شمار آورد.میرلوحی در موافقت با این پیشنهاد گفت: البته این کار سختی است ولی خوب است که آن را شروع کنیم.

وی اظهار داشت: این چه اشکالی دارد که به مردم بگوییم که هر خدمت چه میزان هزینه در بر‌داشته و حتی این اطلاع‌رسانی مفید هم هست. اشرفی، معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران در همین خصوص گفت: بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد در حدود 5 سال است که در دستور کار قرار گرفته است و در سال‌های 91 و 92 یک منطقه در شهرداری برای انجام آزمایشی این کار مورد آماده‌سازی قرار گرفت.هم‌اکنون در کشور در حدود 20 درصد از این هدف محقق شده است ضمن اینکه این هدف فرایندی 20 ساله است و ما نیز در شهرداری نمی‌توانیم به یک‌باره تمامی سیاست‌های بودجه عملکردی را پیاده‌سازی کنیم.در نهایت این پیشنهاد با 13 رای موافق و 4 رای مخالف به تصویب رسید.

    افزایش جوانان در پست‌های مدیریتی

بررسی طرحی که به ارتقای سطح مشارکت جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی شهرداری تهران توجه داشت دستور دیگر جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود که با اتفاق کامل آرا به تصویب رسید.

سید حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص این طرح گفت: این طرح که توسط حجت نظری به شورا ارایه شده بود در دستور کار کمیسیون قرار گرفت که مورد موافقت کمیسیون مبنی بر جهت‌گیری مدیریت شهری به استفاده از جوانان بود قرار گرفت.ما با کلیات این طرح موافقیم ضمن اینکه باید این کار ضروری در برنامه سوم توسعه شهر تهران قرار گیرد تا به صورت جدی به آن پرداخته شود.حجت نظری در خصوص نحوه ارایه این طرح به صحن شورای شهر تهران گفت: قرار بود که از کمیسیون به دو شیوه این طرح به صحن پیشنهاد شود که یکی گنجانده شدن در برنامه سوم توسعه و دیگری به عنوان یک طرح مجزا مطرح شود.در نهایت این پیشنهاد با رای قاطع اعضا به تصویب رسید.

         طرح «اوراق مشارکت 3هزار میلیاردتومانی»

علاوه بر این در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران یک فوریت طرح فروش اوراق مشارکت 3 هزار میلیارد تومانی حمل و نقل عمومی شهر تهران به تصویب رسید. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه آینده در خصوص جزییات فروش اوراق مشارکت تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر