چراغ سبز برای ورود ارز نیمایی به ایرلاین ها

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۳۵۵۹۵

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که 4 ماه از وعده بانک مرکزی برای ارائه ارز نیمایی به شرکت های هواپیمایی می گذرد و طی این مدت ایرلاین ها با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم کرده اند، سرانجام بانک مرکزی با نرخ گذاری خدمات هوایی براساس ارز نیمایی موافقت کرد.

17 مرداد ماه سالجاری بود که ایرلاین ها  از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی خارج شدند و همین تصمیم دولت، آغازگر راه پرفراز و نشیبی برای شرکت های هواپیمایی بود،‌ این شرکت ها که بیش از 60 درصد هزینه هایشان ارزی است با افزایش نرخ ارز در اردیبهشت ماه و کاهش تقاضا برای سفرهوایی، تاحدودی طعم فشار اقتصادی را چشیده بودند اما عدم پرداخت ارز دولتی ،‌ ضربه محکمی را به بدنه ایرلاین ها وارد کرد.

ایرلاین ها در ابتدا خواستار بازگشت به لیست دریافت کنندگان ارز دولتی شدند و با برگزاری نشست های مختلف، خواسته خود را مطرح کردند اما این موضوع مورد استقبال دولت قرار نگرفت برهمین اساس تصمیم گرفتند که راهی دیگری را به بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری پیشنهاد بدهند و دریافت ارز از سامانه نیما راهکار اصلی خروج از فشارهای مالی وارده به ایرلاین ها بود که با وجود موافقت ضمنی سازمان هواپیمایی کشوری در شهریور ماه،‌ اما اجرای این موافقت تا آذرماه به طول انجامید.

‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این خبر که بانک مرکزی با نرخ‌گذاری خدمات دریافتی و فروشی شرکت‌های هواپیمایی طبق ارز نیما موافقت کرد، گفت: نرخ بلیت پروازهای داخلی طبق ارز سامانه نیما بسته شد.

علی عابدزاده در گفت‌وگو با فارس،‌ بیان کرد: پس از نوسانات اخیر ارزی در کشور و بالا رفتن قیمت ارز، شرایط سختی برای شرکت‌های هواپیمایی در کشور ایجاد شد‌.

او ادامه داد: 50 درصد هزینه‌های شرکت هواپیمایی ارزی است و بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیمی در کاهش قدرت خرید شرکت‌ هواپیمایی‌ داشت، به هر حال کمی‌ زمان لازم بود تا این مشکل مدیریت شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برگزاری جلسات مستمر با بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی پذیرفت‌ که ارز نیما در همه جنبه‌ها به صنعت حمل و نقل هوایی اختصاص یابد و نرخ‌ها، در خدماتی که شرکت‌ها می‌فروشند و خدماتی که دریافت می‌کنند، بر اساس ارز سامانه نیما باشد.

عابدزاده ادامه داد: در جلساتی که با بانک مرکزی برگزار شد به تازگی اختصاص ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی سرعت گرفته است، اما بالاخره باید پذیرفت اقتصاد کشور به یک باره دچار این مشکل (نوسانات ارزی) شد و برای رفع این مشکل کمی زمان نیاز داریم.

او اضافه کرد: در حال حاضر نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمای خارجی‌ کاهش یافت چون بر اساس نرخ نیما قیمت گذاری می شود و شرکت‌های داخلی هم کم و بیش ارز نیما دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی که قبلا ساختار دریافت ارز از سیستم بانکی کشور را داشتند، زودتر ارز نیما دریافت کردند و برخی شرکت‌ها هم به دلیل آزاد بودن ارز، به سراغ بانک‌ها نمی‌رفتند و از صرافی‌ها تامین می‌کردند که این شرکت‌ها در دریافت ارز نیما کمی عقب افتاده‌اند که امیدواریم سرعت دریافت ارز آنها به تدریج افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ‌های پروازهای داخلی و سرنوشت آنها بیان کرد: ظرف چند هفته اخیر نرخ‌های بلیت هواپیما با دلار نیما (حدود 8 هزار تومان) بسته شد و تغییرات خاصی در قیمت‌ها نداشته‌ایم.

عابدزاده همچنین درباره سوءاستفاده عده‌ای سودجو از آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما بیان کرد:‌ در حوزه اقتصادی، صنعت حمل و نقل هوایی بستری مناسب پیدا کرد و آزاد سازی نرخ‌ها موجب شد در بستر استاندارد قرار گیرد، البته ‌باید تلاش کرد این بستر حفظ شود؛ اگرچه عده‌ای قصد دارند از این فضای آزاد‌سازی نرخ‌ها سوءاستفاده کنند، اما ما نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد، به هر حال شروع هر کاری، سختی‌هایی هم دارد.

   وعده‌ای که محقق شد

ایرلاین ها از هفدهم مرداد ماه از سنا (سامانه نظارت ارزی) ارز خود را تهیه می کردند که نرخ آن تفاوت چندانی با بازار ارز نداشت بنابراین خواستار دریافت ارز از نیما (نظام یکپارچه مبادلات ارزی ) شدند، سامانه ای که نرخ ارز در آن کمتر از بازار آزاد و سنا بود، در این میان پیگیری های انجمن شرکت های هواپیمایی جواب داد و بانک مرکزی با پرداخت ارز نیمایی به ایرلاین ها به صورت ضمنی موافقت کرد اما در ادامه بانک مرکزی به وعده خود عمل نکرد.

مهر ماه بود که دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گویی اعلام کرد که بانک مرکزی علیرغم وعده ای که به ایرلاین ها برای پرداخت ارز نیمایی داده، وعده اش را عملیاتی نکرده است و فشار اقتصادی وارده به شرکت های هواپیمایی ممکن است مانع از فعالیت ایرلاین های کوچک شود بنابراین باید هر چه سریعتر،‌ تکلیف آنها مشخص شود.

پس از مدتی خبرهایی درباره ارائه ارز نیمایی به دو شرکت هواپیمایی منتشر شد خبری که تا حدودی چشم اندازها نسبت به تداوم فعالیت ایرلاین های کوچک را روشن کرد البته هم اکنون و با موافقت بانک مرکزی با نرخ گذاری خدمات هوایی براساس ارز نیمایی می تواند شرایط را برای شرکت های هواپیمایی و همچنین مسافران آسانتر کند و از فشارهای مالی وارده به هر دوسوی مبادله بکاهد.

 

ارسال نظر