موزه تهران تاسیس می‌شود

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۱۴
موزه تهران تاسیس می‌شود

شهردار ‌تهران در حاشیه مراسم افتتاح موزه میراث باستان‌شناسی تهران تاکید کرد: اشیای باستانی تهران حاکی از آن است که قدمت تمدنی در این منطقه تا 8 هزار سال است.

به گزارش مهر، پیروز حناچی در حاشیه مراسم افتتاح موزه میراث باستان‌شناسی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه با توجه به تعداد بالای آثار باستانی موجود در تهران آیا برنامه‌ای برای افتتاح موزه تهران دارید، اظهار کرد: نمایشگاهی که می‌بینید به این دلیل اهمیت دارد که قدمت تمدن را در منطقه عمومی تهران تا 8 هزار سال پیش نشان می‌دهد. این عدد یک تخمین نیست و شناسنامه اشیا این را می‌گوید.

وی بیان اینکه در نظر داریم فضایی را به عنوان شناسنامه میراث باستانی تهران در نظر بگیریم، ادامه داد: در اسناد رایج، قدمت شهر تهران به عنوان تمدن را می‌توانیم حداکثر تا زمان قبل از طهماسبی ثابت کنیم، اما این اشیا نشان می‌دهد که در تهران تا 8 هزار سال پیش تمدن وجود داشته و منطقه تولید تمدن بوده است چرا که این اشیا، موارد ساده‌ای نیستند.

حناچی در پاسخ به اینکه چه تعداد آثار در موزه میراث باستان‌شناسی تهران به نمایش درآمده است، عنوان کرد: تعداد اشیایی که از این منطقه، اینجا قرار داده شده حدود 200 مورد است که در کاوش‌های رسمی کشف شده‌اند. ممکن است در کاوش‌های بعدی نیز که در حفاری‌های همیشگی داریم چیزهای دیگری هم پیدا شوند.

شهردار تهران ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا فضایی را پیش‌بینی کنیم که به عنوان موزه تهران فعالیت کند و تاریخ این منطقه را به نمایش بگذارد. وی درباره اشیایی که در حفاری‌های مترو کشف می‌شوند، توضیح داد: من تا به حال گزارشی در این زمینه دریافت نکردم، اما حساسیت در این مورد را افزایش خواهیم داد. شهرهای تاریخی همیشه این مشکل را دارند؛ در شهر «رم» با وجود قدمت و امکان کشف شی باستانی در هر حفاری کوچک، باز هم به فکر توسعه مترو هستند و سعی کردند این دو موضوع را با هم پیش ببرند.

حناچی در پاسخ به پرسشی درباره وصول بخشی از بدهی‌های دولت به شهرداری، عنوان کرد: هنوز این کار بطور قطعی تمام نشده، سازمان حسابرسی در حال بررسی است و مرحله به مرحله اعلام می‌شود، اما اصل این کار بسیار پسندیده است و زمان زیادی هم به تعویق افتاده است.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا وجود کمیته پنج‌نفره انتصابات در شهرداری صحیح است، اظهارکرد: کمیته انتصابات چیز جدیدی نیست و از قدیم هم وجود داشته است. تمام کسانی که معرفی می‌شوند باید شرایط احراز پست را برمبنای قواعد شورا و معاونت منابع انسانی داشته باشند و امتیازات لازم را کسب کنند. در شورای انتصابات هم اعضای محترم باید برمبنای این قواعد نظر خود را درباره هر شخص اعلام کنند تا انتصاب به نتیجه برسد.

 

ارسال نظر